به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۹ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۱۳۹۲۲۰

زائری: جاده بستن دیگر جواب نمی‌دهد

زائری: جاده بستن دیگر جواب نمی‌دهد
img
گروه سياسي: مدیر مسوول و صاحب امتیاز ماهنامه «خیمه» گفت: در شرایطی که رهبر بزرگوار انقلاب سالهاست با حرص و نگرانی از مردم سالاری دینی، تمدن نوین اسلامی، مخاطب قشر خاکستری و فضای مجازی صحبت می‌کنند و حتی برای جوانان غربی نامه می‌نویسند، در چنین فضایی ناگهان دوستان شورای نگهبان در قضیه بسیار ساده‌ای مانند شورای شهر یزد، این برخورد ناپسند و نامعقول را می‌کنند. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری که روز گذشته مهمان غرفه‌ی انصاف نیوز در نمایشگاه مطبوعات بود، درباره‌ی اتفاقات اخیر گفت: متاسفانه کسانی گاهی اوقات تریبون در دست دارند و اعلام موضع می‌کنند که نه قدرت تشخیص زیاد و نه آگاهی و دانش فراوانی دارند و نه می‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و به همین دلیل اعلام موضع و برخوردشان در مواضع مختلف را می‌بینید که چه نتایجی در پی دارد. وی افزود: در واقع با چنین رفتارهایی به کل سرمایه‌ی جمهوری اسلامی در حوزه‌ی سیاسی، تجربه‌ی حقوقی و فهمی که از مردم سالاری دینی و ولایت فقیه وجود دارد، ضربه می‌زنند و این یک رفتار غلط است و تمام آن سرمایه را مخدوش می‌کند.

دوستان حواسشان نیست!
زائری در پاسخ به این پرسش که «پیامد چنین رفتارهایی چیست؟»، گفت: پیامد این رفتار آزردگی مخاطب عمومی، بی‌اعتمادی مخاطب عمومی و فاصله گرفتن نسل جدید را در پی دارد که لطمه‌ی بزرگی به کل این تجربه‌ی ارزشمند ۳۸ ساله می‌زند؛ متاسفانه یک اشتباه موجب می‌شود که همه‌ی این تجربه لطمه ببیند و دوستان نیز حواسشان نیست. این روحانی درباره‌ی روز ۷ آبان و روز کوروش نیز گفت: آن چیزی که بنده متوجه می‌شوم این است که نباید صورت مساله را پاک کرد، بستن جاده نه راه عقلی، نه راه شرعی و نه راه قابل قبول و قابل فهمی است. اگر واقعا این جریان در متن جامعه وجود دارد، باید ببینیم مشکل از کجا ناشی می‌شود؟ خلا کجا بوده که بخشی از مخاطب جوان ما به این سمت رفته است؟

وی افزود: باید ببینیم خطا و ایراد ما کجا بوده که دل مخاطب ما از ما رمیده شده است، «آینه چون عیب تو بنمود راست/خود شکن آیینه شکستن خطاست»، این برخوردها به تجربه نشان داده است که فیلترینگ، پارازیت، جاده بستن و مورد سلبی نه تنها جواب نمی‌دهد، بلکه مخاطب را بیشتر تحریک و آزردگی بیشتری ایجاد می‌کند و این تلقی بوجود می‌آید که ما حرفی برای زدن نداریم. این رفتارها، رفتارهای غلطی است، اما متاسفانه ادامه دارد. زائری در پاسخ به این پرسش که «آیا خودتان به پاسارگاد و مقبره کوروش رفته‌اید؟»، گفت: خیر، بنده نرفته‌ام. این پژوهشگر دینی درباره‌ی این که «چرا پاسارگاد و ایران باستان در میان مسوولان ما تابو است؟»، گفت: از خودشان بپرسید! بنده خودم تخت جمشید را به عنوان یک بنای باستانی رفته و بازدید کرده‌ام، رهبر بزرگوار انقلاب نیز از تخت جمشید ک به عنوان بخشی از افتخارات باستانی ما، صحبت کرده‌اند. در این باره بحثی نداریم، اما برخورد با این موضوع به نظر برخورد معقولی نیست.

محمدرضا زائری درباره‌ی این که «شاید از کمرنگ شدن و یا تضعیف اسلام می‌ترسند که این گونه در برابر تاریخ ایران موضع می‌گیرند»، گفت: آن کسی که این سخن را می‌گوید، معلوم است که اسلام را نمی‌شناسد، اسلام آنقدر عظمت دارد که با چیزی کمرنگ نخواهد شد، اما عقل به ما می‌گوید که واقعیت‌ها را با هم ببینیم. پیشینه‌ی پیش از اسلام ما پیشینه‌ی پرافتخاری است و این را نباید منکر شد. وی افزود: عظمت پیش از سلام ما هیچ تعارضی با اسلام ندارد، ما ملتی بودیم که با آغوش باز، با شیفتگی و علاقه، اسلام را پذیرفته‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم. این چیزی نیست که بخواهیم از آن فرار یا پنهان کنیم و باید با سربلندی باید به این پیشینه افتخار و اتکا کنیم و با صدای بلند از آن صحبت کنیم.
 
چه اشکال داشت که مردم بروند سر قبر کوروش
img
همچنين حجت الاسلام «سیدمحمدعلی ابطحی» از نزدیک ترین فعالان سیاسی به سیدمحمد خاتمی، در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی روز کوروش نوشت: دیروز که خواندم مسوولان استان فارس گفته‌اند جاده‌ی مرودشت به خاطر تعمیرات خراب است و یا فرموده بودند مراجعه کننده به پاسارگاد کم بوده و ترافیکی در استان دیده نشده، به حال تصمیم گیرانی که این گونه اطلاع رسانی می‌کنند دلم سوخت. اصلاً چه اشکال داشت که مردم بروند سر قبر کوروش. به فرض اشکال داشت. اگر خبر داشتند که قرار است اتفاقی بیفتد، چه اشکال داشت بگویند مثلاً سلطنت طلبان برنامه‌ی گسترده‌ای برای روز ۷ آبان چیده‌اند و ما مطلع شدیم و قرار است از آن جلوگیری کنیم؟ یاد آن که می‌گفت به دوربین نگاه می‌کنند و دروغ می‌گویند سبز.
خطر دروغگویی مسوولان از خطر سلطنت طلب و منافق و همه بیشتر است. سخنگویی آقای محسنی اژه‌ای برای قوه قضاییه را دوست دارم. سینه سپر می‌کند و نظرات خودش یا قوه قضاییه را بدون لکنت زبان می‌گوید. تکلیفش با خودش روشن است. برایش مهم هم نیست که این سخنان به مذاق مخاطب خوش می‌آید و یا نه. عصر ما دورانی نیست که بتوان به جامعه دروغ مصلحتی گفت و افکار عمومی آن را بپذیرد. بهترین مصلحت، راست گویی است.