به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۹ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۱۳۹۲۳۴

دستاوردهای زنان سعودی در گذر زمان

گروه بین الملل: زنان عربستان سعودی از سال ۲۰۱۸ حق حضور در سه ورزشگاه کشور را دارند. در اواخر سپتامبر نیز ملک سلمان، پادشاه این کشور ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد. نگاهی می‌اندازیم به دستاوردهای دیگر زنان عربستان طی دهه‌های اخیر.
 
۱۹۵۵: اولین مدرسه دختران، ۱۹۷۰: اولین دانشگاه زنان دختران عربستان نخستین بار در سال ۱۹۵۵ حق رفتن به مدرسه را پیدا کردند. ثبت نام در مدرسه دخترانه "دارالحنان" برای اولین بار در همین سال انجام شد. کالج آموزشی ریاض اولین موسسه آموزش عالی برای زنان عربستان بود که در سال ۱۹۷۰ آغاز به کار کرد.
۲۰۰۱: صدور کارت‌ هویت برای زنان
در اوایل قرن ۲۱ زن‌های عربستان توانسنتد برای اولین بار کارت هویت دریافت کنند. کارت هویت تنها راه اثبات‌کننده هویت آن‌ها در مسائل مناقشه‌برانگیزی مانند ارث و مالکیت است. این کارت‌ها قبل از آن تنها در صورت اجازه قیم زن صادر و به او داده می‌شد. در سال ۲۰۰۶ بود که زن‌ها توانستند بدون اجازه قیم کارت هویت را دریافت کنند.
۲۰۰۱: صدور کارت‌ هویت برای زنان در اوایل قرن ۲۱ زن‌های عربستان توانسنتد برای اولین بار کارت هویت دریافت کنند. کارت هویت تنها راه اثبات‌کننده هویت آن‌ها در مسائل مناقشه‌برانگیزی مانند ارث و مالکیت است. این کارت‌ها قبل از آن تنها در صورت اجازه قیم زن صادر و به او داده می‌شد. در سال ۲۰۰۶ بود که زن‌ها توانستند بدون اجازه قیم کارت هویت را دریافت کنند.
۲۰۰۵: پایان ازدواج اجباری ـ دست کم بر روی کاغذ
عربستان سعودی در سال ۲۰۰۵ ازدواج اجباری را ممنوع اعلام کرد. با وجود این پیمان عقد همچنان میان داماد و پدر عروس بسته می‌شود نه خود عروس.
۲۰۰۵: پایان ازدواج اجباری ـ دست کم بر روی کاغذ عربستان سعودی در سال ۲۰۰۵ ازدواج اجباری را ممنوع اعلام کرد. با وجود این پیمان عقد همچنان میان داماد و پدر عروس بسته می‌شود نه خود عروس.
۲۰۰۹: یک زن در مقام معاونت وزیر
در سال ۲۰۰۹ ملک عبدالله، پادشاه وقت عربستان نوره الفائز را به معاونت وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد. او معاون امور زنان در این وزارت‌خانه شد.
۲۰۰۹: یک زن در مقام معاونت وزیر در سال ۲۰۰۹ ملک عبدالله، پادشاه وقت عربستان نوره الفائز را به معاونت وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد. او معاون امور زنان در این وزارت‌خانه شد.
۲۰۱۲: اولین وزرشکاران زن در المپیک
عربستان سعودی برای اولین بار موافقت کرد که زنان ورزشکار تیم ملی این کشور در رقابت‌های المپیک شرکت کنند. یکی از آن‌ها سارا عطار بود که در حالی که روسری به سر داشت در مسابقه دو ۸۰۰ متر در سال ۲۰۱۲ در رقابت‌های المپیک لندن شرکت کرد. قبل از شروع بازی‌ها گفته می‌شد چنانچه عربستان سعودی اجازه شرکت زنان را ندهد ممکن است به دلیل تبعیض جنسیتی از حضور در مسابقات منع شود.
۲۰۱۲: اولین وزرشکاران زن در المپیک عربستان سعودی برای اولین بار موافقت کرد که زنان ورزشکار تیم ملی این کشور در رقابت‌های المپیک شرکت کنند. یکی از آن‌ها سارا عطار بود که در حالی که روسری به سر داشت در مسابقه دو ۸۰۰ متر در سال ۲۰۱۲ در رقابت‌های المپیک لندن شرکت کرد. قبل از شروع بازی‌ها گفته می‌شد چنانچه عربستان سعودی اجازه شرکت زنان را ندهد ممکن است به دلیل تبعیض جنسیتی از حضور در مسابقات منع شود.
۲۰۱۳: دوچرخه‌سواری و موتورسواری زنان
عربستان سعودی دوچرخه‌سواری و موتورسواری زنان را برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ مجاز شمرد، اما تنها در مکان‌های تفریحی و به شرط حفظ پوشش اسلامی و حضور یکی از مردان خانواده.
۲۰۱۳: دوچرخه‌سواری و موتورسواری زنان عربستان سعودی دوچرخه‌سواری و موتورسواری زنان را برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ مجاز شمرد، اما تنها در مکان‌های تفریحی و به شرط حفظ پوشش اسلامی و حضور یکی از مردان خانواده.
۲۰۱۳: اولین زنان در شورا
در فوریه سال ۲۰۱۳ ملک عبدالله ۳۰ زن را به عضویت شورای مشورتی عربستان درآورد. بعد از آن بود که زنان توانستند خود را برای عضویت در شورا نامزد کنند.
۲۰۱۳: اولین زنان در شورا در فوریه سال ۲۰۱۳ ملک عبدالله ۳۰ زن را به عضویت شورای مشورتی عربستان درآورد. بعد از آن بود که زنان توانستند خود را برای عضویت در شورا نامزد کنند.
۲۰۱۵: زنان می‌توانند رأی بدهند و انتخاب بشوند
در سال ۲۰۱۵ زنان توانستند در انتخابات شهرداری رأی دهند و خود نیز برای آن نامزد شوند. تنها برای مقایسه می‌توان یادآور شد که این حق را زنان نیوزلند و آلمان برای اولین بار به‌ترتیب در سال‌های ۱۸۹۳ و ۱۹۱۹ پیدا کردند. در انتخابات عربستان در سال ۲۰۱۵، ۲۰ زن برای مقام‌هایی در شهرداری این کشور انتخاب شدند.
۲۰۱۵: زنان می‌توانند رأی بدهند و انتخاب بشوند در سال ۲۰۱۵ زنان توانستند در انتخابات شهرداری رأی دهند و خود نیز برای آن نامزد شوند. تنها برای مقایسه می‌توان یادآور شد که این حق را زنان نیوزلند و آلمان برای اولین بار به‌ترتیب در سال‌های ۱۸۹۳ و ۱۹۱۹ پیدا کردند. در انتخابات عربستان در سال ۲۰۱۵، ۲۰ زن برای مقام‌هایی در شهرداری این کشور انتخاب شدند.
۲۰۱۷: اولین زن در صدر بورس اوراق بهادار
در فوریه سال ۲۰۱۷ برای اولین بار یک زن مدیرعامل بورس اوراق بهادار عربستان سعودی شد. سارا السحیمی این سمت را بر عهده گرفت.
۲۰۱۷: اولین زن در صدر بورس اوراق بهادار در فوریه سال ۲۰۱۷ برای اولین بار یک زن مدیرعامل بورس اوراق بهادار عربستان سعودی شد. سارا السحیمی این سمت را بر عهده گرفت.
۲۰۱۸: زنان حق رانندگی پیدا کردند
در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ عربستان سعودی اعلام کرد که زنان به زودی از حق رانندگی برخوردار می‌شوند. ‌آن‌ها از اول ژوئن ۲۰۱۸ دیگر برای دریافت گواهینامه به اجازه قیم مرد خود نیاز ندارند و می‌توانند بدون حضور یکی از مردان خانواده در اتومبیل رانندگی کنند.
۲۰۱۸: زنان حق رانندگی پیدا کردند در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ عربستان سعودی اعلام کرد که زنان به زودی از حق رانندگی برخوردار می‌شوند. ‌آن‌ها از اول ژوئن ۲۰۱۸ دیگر برای دریافت گواهینامه به اجازه قیم مرد خود نیاز ندارند و می‌توانند بدون حضور یکی از مردان خانواده در اتومبیل رانندگی کنند.
۲۰۱۸: زنان اجازه حضور در استادیوم‌ها را یافتند
در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۷ اداره کل ورزش عربستان سعودی اعلام کرد، زنان برای اولین بار اجازه خواهند یافت در استادیوم‌های ورزشی حضور داشته باشند. از آغاز سال ۲۰۱۸ سه ورزشگاه که پیش از این تنها صحنه حضور مردان بود میزبان تماشاچیان زن نیز خواهد شد.
۲۰۱۸: زنان اجازه حضور در استادیوم‌ها را یافتند در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۷ اداره کل ورزش عربستان سعودی اعلام کرد، زنان برای اولین بار اجازه خواهند یافت در استادیوم‌های ورزشی حضور داشته باشند. از آغاز سال ۲۰۱۸ سه ورزشگاه که پیش از این تنها صحنه حضور مردان بود میزبان تماشاچیان زن نیز خواهد شد.