به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۱۳۹۴۲۳

آقای شمخانی؛ خسته نباشید!

روزنامه بهار: دریابان علی شمخانی، وزیر دفاع دولت اصلاحات که در دولت میانه‌رو حسن روحانی وظیفه دبیری شورای عالی امنیت ملی را بر عهده گرفته است در روزهای اخیر بیشتر از هر زمانی برابر دوربین‌های صداوسیما و‌ تریبون‌های رسانه‌ها ظاهر می‌شود. این رفتار شمخانی در حالی است که با نگاهی به شیوه سیاست‌ورزی او اتفاقا می‌توان او را همانطور که خودش چند سال پیش گفته بود مرد اقدام دانست و نه حرف و سخن. تصویری که این روزها از شمخانی مشاهده می‌شود هیچ نسبتی با روحیه او که سکوت رسانه‌ای است ندارد. روزی در نمایشگاه مطبوعات نشستی خبری برگزار می‌کند و چند روز بعد در اختتامیه این نمایشگاه سخنران اصلی مراسم است و روز بعدش هم به میان جمعیتی می‌رود که برای سالگرد گروگان‌گیری و اشغال سفارت آمریکا گردهم جمع شده بودند. درباره هر سه حضور رسانه‌ای آقای شمخانی گفتنی‌هایی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

۱- حصر و شمخانی؛  دبیر شورای عالی امنیت ملی یکی از معدود اظهارنظرهای خود درباره پرونده حصر را در جمع اهالی نمایشگاه مطبوعات مطرح کرد و در سخنانی عجیب به کل منکر هر نوع حصری شد و گفت این آقایان هر کس را که بخواهند می‌توانند ببینند پس حصری در کار نیست! آنچه علی شمخانی گفته است به قدری دارای اشکال بود که خانواده محصورین را نیز وادار به واکنش کرد و در نهایت مشخص شد که جمله «هر کس را که بخواهند می‌توانند ببینند» منطبق بر واقعیات نبوده است.

۲- حضور علی شمخانی پشت‌تریبون اختتامیه نمایشگاه مطبوعات برای بسیاری از حاضران در نمایشگاه این پرسش را ایجاد کرد که چه ضرورتی وجود داشت که یکی از مقامات ارشد امنیتی کشور در شرایطی که چند روز قبل در همین مکان نشست خبری برگزار کرده است به‌عنوان سخنران اصلی مراسم پایانی نمایشگاه مطبوعات برای اهل رسانه سخن بگوید. با نگاهی به مطالب مطرح شده از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ضرورت چنین حضوری درک نمی‌شود و مشخص نیست که چه کسی این کج سلیقگی را مرتکب شده و به چه دلیل وزیر دفاع اسبق کشورمان پیشنهاد حضور در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات به عنوان سخنران را پذیرفته است؟!

۳- و حضور سوم علی شمخانی در روزهای اخیر به مراسم ۱۳ آبان بازمی‌گشت. مراسمی که اصل برگزاری آن و نسبتش با منافع ملی محل سوال و ابهام جدی است چه برسد به آنکه یک مقام عالیرتبه دولتی نیز سخنران مراسم باشد. با نگاهی به مراسم سالگرد ۱۳آبان در سال‌های گذشته شاهد آنیم که معمولا مقامات دولتی سخنرانی در این مراسم را به دلیل تبعات منفی آن در سطح بین‌الملل نمی‌پذیرفتند حال پرسش اساسی آن است که در شرایط حساس این روزها علت حضور علی شمخانی که جایگاه مهمی را در نظام سیاسی کشور عهده‌دار است و به نوعی یکی از مقامات بلندپایه دولتی محسوب می‌شود به چه دلیلی بوده است؟
برچسب ها: علی شمخانی حصر