به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۱۳۹۴۵۲
اینها سودجویی کردند و باید امروز ضرر سودجویی خود را بدهند

اظهارات يك مقام قضايي عليه سپرده‌گذاران موسسات مالي

گروه جامعه: معاون رییس قوه قضاییه با اشاره به مشکلات سپرده‌گذاران برخی موسسات مالی گفت: نباید سپرده‌گذارانی که با شناخت، قصد تحصیل سود داشتند مظلوم جلوه دهیم و با مظلوم‌نمایی فضای جامعه را به‌گونه‌ای ترسیم کنیم که باید دولت وارد شود و مبالغی را به این‌ها بپردازد.
اظهارات يك مقام قضايي عليه سپرده‌گذاران موسسات مالي
محمد‌باقر الفت در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره اقدامات صورت گرفته در رابطه با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز گفت: درباره موسسات مالی در سنوات گذشته از ناحیه مردم بعنوان سپرده‌گذاران و هم از ناحیه بانک مرکزی بی‌توجهی صورت گرفته است. همچنین سوءاستفاده‌های گسترده‌ای از طرف تشکیل‌دهندگان و تاسیس‌کنندگان این موسسات رخ داده است که سبب وجود خسارت‌های گسترده‌ای شده است. قانون‌گذار بصورت جدی در مقررات مختلف برای جلوگیری از برپایی موسساتی که مجوز ندارند، اقدام کرده است و برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های دولتی تکلیف ایجاد کرده است.

وی افزود: قانون‌گذار قصد دارد جلوی تاسیس این موسسات را بگیرد و اگر موسسه‌ای تاسیس شد سریعا آن را منحل و از عملکرد آن جلوگیری کند. ولی در این ارتباط بانک مرکزی که مکلف به این جلوگیری بود، به وظیفه خود بخوبی عمل نکرد و امروز باید پاسخگوی تعلل و اهمال در انجام وظایف خود باشد. این مقام قضایی با بیان اینکه قوه قضاییه در این ارتباط تکلیف مستقیم نداشته است، تاکید کرد: قوه قضاییه با اعلام جرمی از طرف نهادهای مربوطه وارد رسیدگی می‌شود و با مجرمین برخورد می‌کند. موضوع فعالیت این موسسات به هیچ عنوان با قوه قضاییه ارتباط پیدا نمی‌کند.

الفت تشریح کرد:  بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های این حوزه تلاش می‌کنند برای اهمال‌کاری خود شریک‌سازی کنند و به تعبیر رسانه‌ای توپ را در زمین قوه قضاییه بیاندازند. امروز شاهد هستیم مسئولان بانک مرکزی برای کم کردن بار مسئولیت خودشان در کلیه مصاحبه‌ها بی‌جهت اسم قوه قضاییه را می‌آورند و مردم را متوجه دستگاه قضایی می‌کنند. معاون رییس قوه قضاییه تشریح کرد: افرادی که پول خود را در این موسسات به ودیعه گذاشتند افراد عامی و بی اطلاع نبودند و اتفاقا برای بدست آوردن سود‌های باد آورده با مطالعه و شناخت به سمت این مراکز رفتند و غالبا اطلاع داشتند که این مراکز بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: این افراد برای تحصیل منفعت بیشتر به این موسسات مراجعه کردند در واقع خودشان مقدم شدند به ضرری که امروز متوجه خودشان شده است. نباید آدم‌هایی که با شناخت قصد تحصیل سود داشتند مظلوم جلوه بدهیم و با مظلوم نمایی فضای جامعه را به‌گونه‌ای ترسیم کنیم که باید دولت وارد شود و مبالغی را به این‌ها بپردازد. اینها سودجویی کردند و باید امروز ضرر سود جویی خود را بدهند. من معتقد هستم با این پدیده‌ها بایدبصورت واقعی و حقیقی برخورد کنیم نه اینکه احساسی وارد ماجرا شویم و یک طرف جریان را مظلوم نشان دهیم و یک طرف دیگر را ظالم.

وی افزود: من معتقدم هم موسسات هم سپرده گذاران و هم بانک مرکزی اشتباه کرده است حالا هر سه گروه باید ضرر بدهند. اینکه تحصن کنند و اطلاعیه بزنند و پلاکارد بزنند که پول ما از دستمان رفته درست نیست. بله پول اینها رفته است اما نباید انتظار داشته باشند بیت‌المال ضرر آنها را جبران کند. چنین تکلیفی نه قانونا و شرعا وجود ندارد هر کسی که کم توجهی کرده است باید خسارات ناشی از آن‌را نیز متقبل شود. البته این به این معنا نیست که قوه قضاییه با مسئولان نظام بانکی کشور برخورد نکند. باید مسئولیت افراد را شناسایی کنیم و هر فرد را مطابق مسئولیت او مورد تعقیب قرار دهیم.

کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۰۹:۵۶
با تشکر از دلسوزی فوق العاده مسئول محترم قضایی برای صندوقهای سپرده گذاری باید به این مقام محترم عرض کرد پس این مدعی العموم شما که برای هرچیز وارد گود میشود کجا بودند تااز رشد قارچ گونه این صندوقها جلوگیری کنند. (356148)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۱۰:۳۲
باسلام ظاهرا معاونت محترم قوه قضائیه دربخش اول صحبتهای خود قوه مجریه را مقصر جلوه داده اگرفرضا اینگونه است چرا تابحال فردی از بانک مرکزی به دلیل کوتاهی واهمال دستیگر نشده وچرا مرتبا صداوسیما دوربین ومیکروفن را دراختیارهمین افراد خاطی میگذارد ثانیا ایشان وظایف دادستانی را خوب میدانند قوه قضائیه هرجا ازوقوع یا ارتکاب ویادرحال ارتکاب جرمی به هروسیله ای مطلع شود موظف به دخالت وجلوگیری از وقوع بزه میباشد ولیکن ایشان متاسفانه سعی کرده قوه قضائیه را کاملا بری جلوه دهد. (356150)
۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۱۹:۲۱
این و راست گفته به خدا سودی که این موسسات می دادند با توجه به شرایط اقتصادی کشور حرام بوده و در این شکی نیست البته باید هم به نزول دهنده برخورد بشه هم به نزول گیرنده (356156)