به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۱۳۹۴۶۰
عربستان: واکنش مقتضی به تهران را حق ریاض می‌دانيم

ائتلاف سعودی، ایران را به «اعلان جنگ» به عربستان متهم کرد

گروه بين‌الملل: دو روز پس از رهگیری و انهدام یک موشک شلیک شده از یمن در آسمان پایتخت عربستان، ائتلاف بین‌المللی به رهبری سعودی، ایران را به اعلان ضمنی جنگ به پادشاهی عربستان متهم و اعلام کرد که واکنش مقتضی به تهران را حق ریاض می‌داند.
ائتلاف سعودی، ایران را به «اعلان جنگ» به عربستان متهم کرد
به گزارش يورونيوز، ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی بامداد دوشنبه ۶ اکتبر/۱۵ آبان با صدور بیانیه‌ای حمله موشکی از یمن به عمق خاک عربستان سعودی را به‌عنوان «تجاوز نظامی» ایران علیه این کشور توصیف کرده است. عربستان سعودی شامگاه شنبه اعلام کرد یک موشک دوربرد که از سوی یمن به سمت فرودگاه ملک خالد ریاض شلیک شده بود را بر فراز آسمان پایتخت این کشور رهگیری و منهدم کرده است. یک روز پیش از صدور بیانیه رسمی، ترکی مالکی، سخنگوی جدید ائتلاف نظامی عربی در یمن و جانشین احمد عسیر، در یک کنفرانس خبری گفته بود: «موشک‌های زمین به زمین و سکوهایی که این موشک‌ها از آنها به سوی سعودی پرتاب می‌شود همه از ایران به حوثی‌ها رسیده است.هیچ کشوری به جز ایران شبه نظامیان تروریست و متمرد علیه دولت‌هایشان در منطقه را حمایت نمی‌کند».

پیش از این هم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، ایران را به نقش داشتن در حمله موشکی به ریاض متهم کرده بود. محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را دروغگو خواند و گفت: « «ترامپ حرف‌های غلط، بی‌اساس و دروغ زیاد زده و این مورد هم از این دست حرف‌هاست.» ایران ادعای ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها و نظامیان وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری اسبق یمن را به شدت رد می‌کند. مقام‌های نظامی-سیاسی تهران و رسانه‌های این کشور با اشاره به محاصره هوایی، دریایی و زمینی این کشور، امکان ارسال سلاح برای مخالفان یمنی را عملا غیر ممکن می‌خوانند.

به گزارش خبرگزاری سعودی، هواپیماهای نظامی عربستان و متحدانش روز یکشنبه و پس از حمله موشکی به ریاض، اهداف پرشماری را در مناطق تحت کنترل جنبش انصار‌الله در صنعا و صعده بمباران کردند. ائتلاف تحت رهبری سعودی همچنین ۴۴۰ میلیون دلار جایزه برای تحویل رهبران حوثی از جمله عبدالمالک حوثی، رهبر جنبش انصارالله تعیین کرد. ریاض و متحدانش حوثی‌‌ها را «کودتاگر» می‌نامند.

عربستان سعودی و متحدانش از ماه مارس سال ۲۰۱۵ و به‌منظور بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن به قدرت، با عملیات موسوم به «طوفان قاطع» وارد میدان جنگ داخلی یمن شدند. هدف این عملیات چهل و چند روزه نابودی توان موشکی و هوایی یمن عنوان شده بود. “پس از اعلام پایان «موفقیت آمیز» این عملیات در ماه مه” ائتلاف به رهبری سعودی حضور نظامی خود را با عنوان «عملیات بازگرداندن امید» در یمن، ادامه داده است. از آوریل سال ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ده هزار غیرنظامی جان خود را در جریان جنگ داخلی یمن از دست داده اند.