به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۱۳۹۴۶۷
بررسی چالش‌هاي پیش روی شهرداری تهران در گفتگو با «حجت نظری»

گزارش وضع موجود؛ تا سه ماه دیگر

روزنامه بهار: لیست امید تهران که امروز بر صندلی اعضای شورای شهر و شهرداری تهران تکیه زده اند قرار است از ابهامات و خرابی‌هاي 12 ساله شهردار سابق و همچنین بدهی‌هاي شهردار اسبق که این روزها زمزمه هایی از آن به گوش مي‌رسد آوار برداری کنند و در این بین مشکلاتی مثل خبر ممنوع التصویری شهردار تهران یا پرداخت نجومی حقوق بگیران شهرداری بزرگ‌ترين چالش‌هاي پیش روی آن‌ها است. برای آگاهی بیش تر با این موضوعات با حجت نظری، عضو کمیسیون آموزش شورای شهر تهران به گفت و گو نشستیم.
***
 چه خبر از ممنوع التصویری شهردار تهران؟ آیا به واقعیت این اتفاق افتاده است؟
آقای شهردار ممنوع التصویر نیست و صدا و سیما اخبار مربوط به ایشان را پوشش مي‌دهد اما تا الان در هیچ برنامه زنده‌اي از ایشان دعوت نکرده اند.

 برخی نماینده‌هاي شورای شهر اعتقاد داشتند شهردار که در نشست بین‌المللی شرکت کردند گزارش آن را صدا و سیما پخش نکرد، این موضوع را چگونه می‌بینید؟
اما صدا و سیما اخبار‌هاي دیگری از ایشان پخش کرده است، به نظر می‌رسد که صدا و سیما در حال حاضر با رویکرد سیاسی به مجموعه مدیریت شهری تهران نگاه مي‌کند. این موضوع هم مربوط به شهردار است و هم مربوط به اعضای شورا. در صدا و سیما به خصوص در ایام خاص معمولا برای هر ثانیه تبلیغ میلیون‌ها تومان هزینه باید پرداخت شود اما متاسفانه در دوره فعلی شورا بارها دیده شده که دقایق طولانی از وقت برنامه‌هاي خبری صدا و سیما اختصاص داده مي‌شود به نقد غیر منصفانه اعضای شورا و شهرداری تهران و به نظر مي‌رسد این رویکرد صدا و سیما رویکرد خوبی نیست چون تا 3 ماه قبل به هیچ عنوان چنین برخورد  با با شورا و شهرداری نمی‌شد اما الان متاسفانه به هیچ وجه برخورد و رویکرد مناسبی با مجموعه مدیریت شهری ندارند. به نظر نمی‌رسد که در حال حاضر با مشکل ممنوع التصویری آقای نجفی مواجه باشیم چون تا جایی که من در جریان هستم در اخبار یا برخی برنامه‌ها اخبار و گزارشات ایشان پوشش داده مي‌شود اما به هیچ وجه تا به الان ایشان را در هیچ برنامه زنده‌اي دعوت نکردند.

 آوار برداری از ابهامات 12 ساله شهردار قبلی تا چه حد صورت گرفته و شورای شهر پنجم تا چه اندازه می‌خواهد این کار صورت بگیرد؟
3 هفته پیش بود که در شورا یک طرح 2 فوریتی تصویب شد با عنوان الزام شهردار به تهیه گزارش 100 روزه از وضعیت موجود در شهرداری تهران، به این مفهوم که شهردار و تیم کاری ایشان ملزم هستند در طول 3 ماه و 10 روز تمام اتفاقاتی که در شهر تهران رخ داده و وضعیت کنونی شهر تهران را رصد کرده و آن را در غالب یک گزارش به شورا ارائه دهند و من نیز این قول را به شما خواهم داد که شورا نیز آن گزارش را به جامعه ارائه خواهد داد.

 به نظر مي‌رسد بزرگ‌ترين چالش شهرداری در حال حاضر پرداخت حقوق کارکنان است، تا کنون این حقوق‌ها چگونه پرداخت شده و برای کسانی که تنها حقوق می‌گیرند و کار نمی‌کنند قرار است چه اقداماتی صورت بگیرد؟
واقعیت این است که ما اعضای شورای شهر در تلاش هستیم که در کمیسیون حقوقی و نظارت، قرارداد هایی که در سال 96 بسته شده را بررسی مي‌کنیم یعنی از شهرداری خواسته‌ایم این قرار داد‌ها را در اختیار ما قرار دهد تا ما آن‌ها را  از این باب که چه مقدار از این قرارداد‌هاي استخدامی به درستی طی تشریفات قانونی و مقررات بسته شده اند و چه درصدی خارج از عرف و روال منعقد شده اند بررسی کنیم. یکی از اقداماتی که اگر به ما اثبات شود که افرادی خارج از روال قانونی و تشریفات موجود جذب شده باشند احتمالا مجموعه شهرداری تهران با آن‌ها ادامه همکاری نخواهد داشت اما درباره آن هایی که نیستند اما حقوق مي‌گیرند شاید از طریق همین تحقیق و تفحص‌ها مشخص شود چه تعداد و چه کسانی هستند که در حال حاضر در شهرداری حضور ندارند اما حقوق دریافت مي‌کنند. این موضوع حتما در دستور کار ما قرار دارد اما این که تا به حال چطور حقوق هارا پرداخت شده است، به نظرم مي‌رسد با یک نظم دادن به دریافتی‌هاي شهرداری این اتفاق به راحتی رخ داده است یعنی یکی از بحث هایی که تا قبل از روی کار آمدن شورا و شهردار جدید به آن توجه نمی‌شد این بود که حساب متمرکزی برای خزانه شهری تهران در نظر گرفته شود و گاه مشاهده مي‌کردیم که مناطق خودشان مطالبات را وصول مي‌کردند و گاهی مطالبات به شیوه‌هاي نادرستی وصول مي‌شد ولی در حال حاضر قرار است همه این‌ها متمرکز شود. با نظم دادن به دریافتی‌هاي شهرداری تا به حال شهردار توانسته حقوق‌هاي ماهیانه را پرداخت کند.