به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۱۳۹۴۸۸
ریاض این اقدام را به منزله عملی جنگی می‌بیند

عادل الجبیر: حمله به ریاض، کار ايران بود

گروه بین الملل: وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد که موشک شلیک شده به سمت ریاض، ایرانی بوده و با حمایت سپاه و حزب الله لبنان به سمت عربستان شلیک شده است.
عادل الجبیر: حمله به ریاض، کار ايران بود
عادل الجبیر در گفتگوی اختصاصی خود با شبکه خبری سی ان ان، گفت موشک بالستیک پرتاب شده از سوی یمن به سمت ریاض، ایرانی بوده است که توسط حزب الله و از مناطق تحت تصرف حوثی‌ها در یمن شلیک شد. وی با مطرح کردن این موضوع که ریاض این اقدام را به منزله عملی جنگی می‌بیند گفت: ایران نمی تواند به سمت شهرهای عربستان موشک شلیک کند و از ما توقع داشته باشد که اقدام متقابل انجام ندهیم.

وی همچنین در ادامه سخنان خود به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل در خصوص محفوظ بودن حق هر کشوری برای حمله به کشور متجاوز را خاطر نشان کرد و مدعی شد این حمله موشکی با کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله انجام شده است. جبیر گفت: ما این حق را برای خود محفوظ می دانیم که اقدام متقابل مقتضی در زمان مقتضی علیه این اقدام انجام دهیم. وی با بیان این ادعا که این کار، اقدامی بسیار خصمانه بود افزود: ما از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸ شمسی) دست دوستی خود را همواره به سوی ایران دراز کرده ایم و آنچه به عنوان پاسخ دریافت کردیم، مرگ و تخریب بوده است.

وزیر خارجه سعودی در بخش دیگر از سخنان افزود: هدف ما افزایش میزان کمک های انسانی در یمن است، اما تنها از طریقی که ایران و شبه نظامیان وابسته به این کشور قادر به استفاده از این راه ها به منظور قاچاق تسلیحات و فناوری نباشند که بتوانند مجددا در یمن آن را سوار کنند و موشک بسازند. چراکه این کار بر خلاف (منافع) ما و مردم یمن خواهد بود. جبیر در خصوص سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان نیز گفت از آنجا که وی دو ملیتی است و هم گذرنامه سعودی را در دست دارد و هم لبنان، هر زمان که بخواهد می تواند خاک عربستان را ترک کند.

عادل الجبیر،‌  درباره استعفای سعد حریری،‌ نخست وزیر لبنان اعلام کرد کاملا روشن بود که حزب الله لبنان او را در هر اقدامی ناکام می‌گذاشت و "زدوبندهای ایران" نظام سیاسی لبنان را ناتوان کرده بود. مساله وجود دولتی است که بتواند به صورت مستقل کار کند اما در لبنان این حزب‌الله بود که تصمیم می‌گرفت و این‌ها باعث شد حریری بگوید دیگر بس است. من این گونه کار نخواهم کرد. ما نیز از این تصمیم حریری به طور کامل حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه عربستان گفت: حزب الله با کارها و "گرفتن افسار امور سیاسی به دست خود و تهدید رهبران سیاسی" حریری را وادار به استعفا کرد. الجبیر تصریح کرد که متهم کردن عربستان به اینکه حریری را مجبور کرده استعفا کند برای ما اهمیتی ندارد. وی افزود: نخست وزیر حریری می‌تواند هر لحظه که بخواهد عربستان را ترک کند.

حریری روز شنبه در اقدامی غیرمنتظره استعفایش را از ریاض اعلام کرد و در سخنرانی خود ایران و حزب‌الله لبنان را به باد انتقاد گرفت و گفت که، توطئه‌هایی برای ترورش وجود دارد. وزیر خارجه سعودی همچنین در حساب توییتر خود درباره حمله موشکی اخیر انصارالله به فرودگاه ملک خالد ریاض نوشت، عربستان هرگز اجازه نخواهد داد امنیتش مورد هدف قرار بگیرد. ما حق پاسخگویی به ایران را برای خود محفوظ می‌دانیم. مداخله‌های ایران امنیت کشورهای هم‌جوار و امنیت جهانی را تهدید می‌کند. ائتلاف سعودی صبح روز دوشنبه در بیانیه‌ای تمامی گذرگاه‌های دریایی، زمینی و هوایی یمن را برای ممانعت از انتقال سلاح به انصارالله یمن مسدود کرد. این تدابیر در پی شلیک موشک بالستیک انصارالله یمن به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ملک خالد بود.