به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۱۳۹۴۹۹

پیام رنگ‌ها در نمودار آلودگی هوا

گروه جامعه: شاخص کیفیت هوای تهران بیش از 10 روز است که به رنگ‌های زرد، قرمز و حتی بنفش گزارش شده است. هر یک از این رنگ‌ها حاوی پیامی و بیانگر وضعیت خاصی از کیفیت هوا هستند.
پیام رنگ‌ها در نمودار آلودگی هوا
لیلا نظری سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تقسیم‌بندی شاخص کیفیت هوا (AQI) اظهار کرد: از عدد صفر تا ۵۰، هوای پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوای بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.وی با بیان اینکه هر یک از شاخص‌های آلودگی تاثیر متفاوتی بر سلامت انسان دارد، تصریح کرد: در هوای پاک شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می‌شود؛ کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده‌ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس که به رنگ نارنجی نشانه‌گذاری می‌شود؛ مقدار (AQI) بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار می‌گیرد  و در نتیجه آن گروه‌های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.در شرایط قرمز هوا برای همه گروه‌ها ناسالم می‌شود
سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است گروه‌های حساس  دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این، در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش معروف است و عدد (AQI) بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد؛ احتمال بروز عوارض جدی بر سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد.

در شرایط قهوه‌ای شهروندان باید شهر را ترک کنند
نظری در ادامه با بیان اینکه کیفیت هوای «خطرناک» به رنگ قهوه‌ای شناخته و تفکیک می‌شود، اظهار کرد: در هوای خطرناک که شاخص آن به بالاتر از عدد ۳۰۰ می‌رسد؛ شرایط به نحوی است که کلیه افراد جامعه باید از قرار گرفتن در هوای آزاد خودداری کنند و یا حتی الامکان شهر را ترک کنند.این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: از آنجا که آلاینده PM۲.۵ یا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در اکثر روزهای سال، آلاینده شاخص هوا در شهر تهران به حساب می‌آید؛ توصیه‌های بهداشتی لازم در مواجهه با این آلاینده باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد. طبیعی است که در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس افراد دارای مشکلات قلبی یا تنفسی، افراد مسن و کودکان باید از فعالیت طولانی‌مدت در فضای باز اجتناب کنند همچنین در هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، کلیه شهروندان باید فعالیت طولانی مدت را محدود کنند.

نقش آلودگی هوا در بروز بیماری‌های خطرناک
وی با اشاره به آسیب ذرات معلق بر سلامت انسان اظهار کرد: ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در بروز مشکلات چشمی و پوستی، احتمال بروز سرطان و بیماری‌های قلبی و ریوی تا حد قابل توجهی تاثیرگذار است.
به گفته نظری، از سال گذشته علاوه بر اعلام میانگین ۲۴ ساعته، شاخص کیفیت هوا به صورت شاخص «هم‌اکنون» نیز اعلام و اطلاع‌رسانی می‌شود. ارائه آنلاین کیفیت هوای تهران و پیش‌بینی آن، امکان اقدام برای مردم و مسئولان را فراهم می‌کند.

تاثیر آلودگی هوا بر اقتصاد
سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با تاکید بر اینکه آلودگی هوا تنها یک عامل تهدید کننده سلامت نیست بلکه از جنبه‌های گوناگون کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: آلودگی هوا با افزایش میزان مرگ و میر و بروز بیماری‌های متعدد منجر به کاهش کیفیت زندگی خواهد شد، به عبارت ساده‌تر آلودگی هوا با کاهش نیروی کار، فرصت‌های آموزشی، سطح درآمد، بازدهی و سطح اقتصاد را در کشور کاهش می‌دهد.حسین شهبازی-مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران- نیز روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به منشاهای آلودگی هوای تهران، بر ضرورت اجرای قوانین کاهش آلودگی به ویژه طرح LEZ، منع شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری و نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی تاکید کرده بود.