به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۱۳۹۵۲۰
«ایفمارک» متعلق به فوتبال یا متعلق به ورزش؟

چرا «کی‌روش» عصبانی است؟

محمد سررشته داری
روزنامه بهار
موضوع اختلاف بین کی‌روش و هراتیان در مورد ایفمارک باز می‌گردد به اینکه این مرکز پزشکی از سوی فیفا به فوتبال ایران اهدا شده اما وزیر ورزش پیشین سعی کرد کاربری آن را نه منحصر به فوتبال بلکه به ورزش ایران ارتقا بدهد و حال کی روش و دکتر هراتیان که هر دو در ساخت این مجموعه کمک کرده اند بین خواسته تیم ملی فوتبال ایران و وزارت ورزش گیر کرده اند.خیلی‌ها اصلا نمی‌دانند که ماجرای عصبانیت کی روش که گاه و بیگاه به دکتر هراتیان حمله می‌کند چیست؟ برخی تصور می‌کنند که خصومت شخصی است. بعضی هم می‌گویند چون همسر دکتر هراتیان دوست صمیمی برانکو است و در رسانه‌ها دستی دارد  حتما می‌خواهد برانکو را جانشین کی‌روش کند و این موضوع کی روش را عصبانی می‌کند. اما واقعیت اینست که موضوع ایفمارک فراتر از این روابط شخصی است و اگر چه کی روش و هراتیان هر کدام برای پیشبرد اهداف خودشان و موفقیت تیم و ایده‌های خود تلاش می‌کنند که ایفمارک را داشته باشند اما ماجرا برمی گردد به اختلاف وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال.
در واقع ایفمارک یعنی این:
«مرکز پزشکی فیفا در ایران»
این مرکز پزشکی در واقع پاداشی بوده که فیفا به ایران داده و برای فوتبال در ساخت آن کمک کرده است. این مرکز در حالی به ایران داده شده و برای ساخت و تجهیز آن کمک شده که در خاورمیانه هیچ کشور دیگری نتوانسته مجوز و کمک مالی اش را از فیفا بگیرد. ایفمارک شاید نوعی مرکز پزشکی است که جواز و بخشی از هزینه ساخت آن از سوی فیفا پرداخت شده است. در واقع متعلق است به فوتبال اما....
شوک در روز افتتاحیه
در روز افتتاحیه این اتفاق‌ها رخ داد: «ابتدای این مراسم از سوی رئیس کمیته‌پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مجوز رسمی فعالیت مرکز ارزیابی‌های پزشکی و باز توانی فوتبال ایران(ایفمارک) به علی کفاشیان، مهدی تاج و زهره هراتیان تقدیم و تقدیرنامه‌ای هم از سوی فیفا به کفاشیان و تاج  اهدا شد. زهره هراتیان مدیرارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک)  در این مراسم گفت: پیام تصویری فیفا گویای این است که این مرکز چه تاثیری در منطقه و فوتبال ایران خواهد داشت.وی افزود: بازیکنان تیم‌های لیگ‌برتری بدون پرداخت هزینه‌ می‌توانند به صورت رایگان از امکانات این مرکز استفاده کنند.هراتیان افزود: امروز افتخار بزرگی برای ماست که مرکز پزشکی فیفا افتتاح می‌شود و بازیکنان فوتبال و تیم‌های ملی می‌توانند از آن استفاده کنند. این مرکز به حدی اهمیت دارد که امروز از سوی فیفا پیام مهمی که محرمانه است برای حاضران قرائت خواهد شد. این موضوع نشان می‌دهد فیفا توجه ویژه‌ای به مرکز پزشکی فوتبال ایران دارد و امیدوارم تعداد این مراکز در ایران در آینده افزایش پیدا کند.»
وزیر ورزش ایفمارک را از تیم ملی فوتبال گرفت و به ورزش ایران داد
وقتی وزیر ورزش در افتتاحیه حرف زد ماجرا وارد فاز جدیدی شد. محمود گودرزی در آن افتتاحیه گفت: « این مرکز ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که می‌تواند در عرصه‌های مختلف به پیشرفت و توسعه ورزش کمک کند. وجود چنین مراکزی از جنبه‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی و خدماتی، می‌تواند به همه خدمت‌رسانی کند. بازپروری ورزشکاران همیشه امری است که هزینه سنگینی دارد. با استفاده از این مرکز می‌شود با هزینه بسیار کم ورزشکاران را بازپروری کرد.
گودرزی همچنین خاطرنشان کرد: به اعتقاد من این مرکز می‌تواند به گسترش ورزش پاک کمک کند، زیرا انجام آزمایش‌های گوناگون در دوره‌های مختلف باعث می‌شود که جوانان به دنبال این باشند که خود را پاک نگه دارند. این مرکز می‌تواند آلودگی‌های احتمالی را تشخیص و در جهت برطرف کردن آن‌ها اقدام کند. این مرکز‌ها از نظر فرهنگی و علمی بسیار به ورزش ایران کمک خواهند کرد. من افتتاح این مرکز را به هیئت رئیسه محترم فدراسیون و جامعه فوتبال و همین طور ورزش ایران که می‌تواند از مزایای آن استفاده کند تبریک می‌گویم. صبح که با رئیس محترم فدراسیون فوتبال صحبت می‌کردم، گفتم این مرکز فقط متعلق به فوتبال نیست، بلکه کل جامعه ورزش ایران می‌توانند از خدمات آن استفاده کند.وی تصریح کرد: خوشحالیم که فدراسیون‌های ما به ویژه فدراسیون پزشکی توان بالقوه خود را بالفعل کرده‌اند. با این مرکز خدمات بیشتری در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌گیرد.»
با این حرف‌ها بود که مشخص شد ایفمارک را در ایران نه برای تیم ملی فوتبال ایران که کی روش آن را احتیاج داشت و سعی داشت با آن از آسیب دیدگی‌ها پیشگیری کند بلکه کل ورزش ایران می‌توانند از آن استفاده کنند و حتی می‌خواهند از این ارگان درآمد زایی هم بکنند.
ماجرای ایفمارک و حذف کی روش
اصل ماجرا اینست که مجموعه پزشکی فیفا (ایفمارک) با ایده‌ سرمربی پرتغالی تیم ملی در کمپ تیم‌های ملی کلید خورد اما در نهایت کسانی در افتتاح این مجموعه رسانه‌ای شدند که کمترین نقش ممکن را در ایجاد آن ایفا کردند. روز افتتاح مجموعه ایفمارک کی‌روش در تهران حاضر نبود و هیچ‌یک از اعضای تیم ملی نیز در این مراسم دعوت نشده بودند تا افتتاح این مجموعه فوق تخصصی پزشکی ورزشی بدون کمترین سهمی از تیم ملی و کی‌روش آغاز به کار کند.
ایده ساخت این مجموعه توسط کی‌روش به کشور آمد و مهندسی ساختمان هم توسط او انجام شد و مرحله به مرحله به منظور استفاده ملی پوشان فوتبال ایران و بازیکنان لیگ برتری پیش رفت. تفکری که به تیم ملی فوتبال ایران در فرآیند رفع مصدومیت و بازتوانی بازیکنان تیم ملی و لیگ برتری کمک شایانی می‌کند. اواسط کار بود که کی‌روش نسبت به مسئله عمومی کردن این مجموعه و تجاری سازی آن به منظور کسب درآمد انتقاداتی را مطرح کرد و تاکید داشت که این مجموعه تنها برای ملی پوشان و بازیکنان لیگ برتری مورد استفاده قرار گیرد اما در نهایت و در روز افتتاحیه دیدیم که کفاشیان و دیگران از جمله خانم هراتیان ایفمارک را به نام خود سند زدند و از آن به عنوان پروژه‌ای ملی که ورزشکاران سایر رشته‌ها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند نام بردند. از وزیر ورزش گرفته تا کفاشیان و هراتیان نیز در این جلسه مورد تعریف و تمجید قرار گرفتند اما در نهایت و درکمال تعجب نامی از کی‌روش برده نشد تا به طور شفاف و علنی نام سرمربی پرتغالی از پروژه ایفمارک حذف شود.
فدراسیون لای منگنه وزارت ورزش و کی روش گیر کرده است
در زمانی که علی کفاشیان صندلی ریاست را در اختیار داشت،‌ فدراسیون در قبال شرایط تیم ملی درگیر همین مشکلاتی بود که الان مهدی تاج به عنوان رییس جدید با آن درگیر است. هر روز که سپری می‌شود کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی درخواست جدیدی را برای تیم ملی مطرح می‌کند و فدراسیون همچنان در برآورده کردن توقعات مرد پرتغالی تیم ملی ناتوان است.
کی‌روش اعتقاد دارد از آنجایی که راه‌اندازی ایفمارک با ایده و پیشنهاد وی بوده است، باید اداره این موسسه زیر نظر او باشد و زهره هراتیان به عنوان مدیر فعلی ایفمارک صلاحیت اداره کردن این موسسه پزشکی را ندارد. موضوعی که تبدیل به چالش جدید فدراسیون فوتبال با سرمربی تیم‌ ملی شده است و معلوم نیست که آیا کی‌روش قرار است با پیگیری این درخواست باز هم ساز جدایی را کوک کند یا خیر.در هر صورت کی روش این مرکز را برای تیم ملی می‌خواهد و وزارت ورزش آن را برای همه ورزش و جهت درآمد زایی در نظر گرفته است و این دقیقا نقطه برخورد کی‌روش است با هراتیان و وزارت ورزش.
در این میان فدراسیون هم نه می‌تواند مقابل وزرا بایستد و ایفمارک را به نام تیم ملی سند بزند و نه می‌تواند با کی روش برخورد کند . واقعیت اینست که هر دو به سود کشور ما است اما کی‌روش و هراتیان  آن را برای اهداف متفاوتی در نظر دارند. کی روش که ایده ساخت و گرفتن منبع مالی اش را داده آن را فقط برای تیم خودش که تیم ملی ایران است می‌خواهد و حالا واقعا کسی نمی‌داند باید با این دو تفکر چه کند؟
برچسب ها: کی روش فوتبال