به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۳۹۵۴۸
نماینده دائم ایران: اتهامات ریاض علیه ایران بی پایه و اساس است

آمريكا: ایران عامل ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است

گروه بين‌الملل: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با متهم کردن جمهوري اسلامي ایران به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، گفت واشنگتن روابط خوبی با عربستان دارد.
آمريكا: ایران عامل ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است
«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت واشنگتن با دقت تنش‌های اخیر در خاورمیانه را دنبال می‌کند. وی در پاسخ به سوالی در مورد مواضع تنش‌جویانه دولت عربستان در مورد ایران، گفت: «اوضاع را به دقت تحت نظر داریم و دنبال می‌کنیم و روابط خوبی با عربستان داریم.» او در مورد اینکه عربستان ادعا کرده است که موشک شلیک‌شده از یمن به ریاض ایرانی بوده و تهران مسئول آن است، گفت: «همچنان در حال ارزیابی این شلیک هستیم و اطلاعات دقیقی در مورد اینکه چه کسی مسئول آن بوده، نداریم.»

نوئرت به حمایت از مواضع عربستان در قبال ایران و حزب‌الله پرداخت و گفت اگر به آمریکا هم حمله موشکی صورت می‌گرفت، واشنگتن آن را «اقدامی تروریستی» تلقی می‌کرد و طبیعی است که ریاض هم موضعی خشم‌آلود در قبال حزب‌الله و ایران اتخاذ کند. او در پاسخ به این سوال که با توجه به حمله عربستان به یمن و همچنین بحرانی که این کشور در ارتباط با قطر ایجاد کرده، چرا واشنگتن ریاض را مسئول بی‌ثباتی نمی‌داند، گفت: «می‌دانیم که مسئولیت بی‌ثباتی‌های منطقه با کیست. شاهد فعالیت‌های ایران در یمن، دستان ایران در سوریه و دستان ایران در دیگر نقاط منطقه بوده‌ایم. مسئله ما با مردم ایران نیست، با حکومت این کشور است. هرکجا که آن‌ها هستند، دردسر ایجاد می‌کنند.»

او در پاسخ به این سوال که از چه طریق می‌توان نفوذ ایران در عراق را محدود کرد، گفت: «راه‌های زیادی برای محدود کردن نفوذ ایران وجود دارد، یکی از آن‌ها گام‌هایی است که نخست‌وزیر [حیدر] العبادی در حال برداشتن است. او در حال تقویت رابطه عراق با عربستان سعودی است. این گامی صحیح در جهتی صحیح است.»

طی نامه نماینده دائم ایران به شورای امنیت مطرح شد
اتهامات ریاض علیه ایران بی پایه و اساس است

خبرگزاری فارس: اتهامات ریاض علیه ایران بی پایه و اساس است/ تهدید عربستان به استفاده از زور برخلاف قواعد منشور ملل متحد است
نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ارسال نامه به شورای امنیت اتهامات عربستان علیه کشورمان را رد کرد و آنها را بی پایه و اساس خواند. دفتر نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به 15 عضور شورای امنیت، اتهامات عربستان علیه ایران را رد کرد و آنها را بی پایه و اساس خواند. ایران در این نامه تهدید عربستان به استفاده از زور علیه کشورمان را مغایر با بند دو فصل چهارم منشور ملل متحد خوانده است و گفته است که ادعای ریاض درباره حمایت از حمله موشکی یمن علیه عربستان بر پایه فرضیات متوهمانه این کشور بنا شده است. در این نامه همچنین آمده است؛ بعد از 2 سال و نیم از حملات کور عربستان به یمن که به کشته شدن مردم بی گناه منجر شده است، ریاض و متحدانش باید متوجه شده باشند که هیچ راه حل نظامی برای بحران یمن وجود ندارد و ایران به مواضع همیشگی خود درباره اینکه بحران یمن فقط از طریق سیاسی حل و فصل خواهد شد ادامه می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که سیاست خارجی این کشور بر پایه روابط دوستانه با همه کشورهای همسایه در خلیج فارس استوار است و خواستار تقویت صلح و امنیت در منطقه است. در ادامه این نامه آمده؛ ایران خواستار خویشتن داری و هوشمندی به جای رفتارهای تحریک آمیز و تهدید آمیز است که ممکن است باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه شود. در این نامه خطاب به اعضای شورای امنیت آمده، باید از عربستان سعودی خواسته شود تا به قوانین بین‌المللی، اصول و قواعد منشور ملل متحد احترام بگذارد و از تهدید به استفاده از زور علیه دیگر ملتها خودداری کند. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی روز سه شنبه مدعی شده بود که ایران به نیروهای یمنی و حوثی تجهیزات موشکی ارائه می‎کند و این تعرض مستقیم نظامی علیه عربستان است.