به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۱ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۱۳۹۵۵

روایت‌خان‌زاده‌خوزستاني که سیگارفروش شد

گروه جامعه: رستم، خان‌زاده‌ای از اهالی یکی از روستاهای بختياري‌نشين استان خوزستان است که همه زندگی‌اش را برای افتتاح پروژه سد گتوند از دست داد، روستایش در دریاچه سد مدفون شد و حالا او که روزگاری باغ‌های انار، زمین‌های گندم و چندین راس دام داشت، امروز برای گذراندن زندگی در جایی که به نام ظلم آباد معروف شده، سیگار می‌فروشد.
روایت‌خان‌زاده‌خوزستاني که سیگارفروش شد
وقتی همه روستا را آب گرفت، وجود رستم را هم غم گرفت. همان روزی که بالای تپه روستا نشسته بود و نگاه می‌کرد که آب چطور رفته رفته باغ انارش را در خود دفن می‌کند. از زمانی که یادش می‌آید او که خانزاده بود به همراه برادرانش روی زمین ده هکتاری دیگری، هم گندم می‌کاشتند هم برداشت می‌کردند. طبیعت کوههای اطراف هم که به آنها تا دلشان بخواهد درختی به نام کُنار داده بود تا از میوه‌اش آرد و از آردش نانی تهیه کنند برای قوت لایموت خانواده. هر چه عقربه‌های ساعت تندتر می‌چرخید آب هم تندتر از قد درختان انار و کنار روستا بالا می‌رفت و او را آشفته‌تر می‌کرد.

او فکر می‌کرد حتی اگر همه اهالی روستا را هم برای چیدن انارهای روی درخت‌های باغ و میوه‌های درخت کنار در روستا بسیج کند باز هم نمی‌تواند، بار آخر را از درختانش بگیرد انار و کنارها که هیچ، گندم‌های طلایی زمین‌هایش را چه کند.
آنقدر در این فکر بود که در خواب و بیداری دید همه اهالی روستا روی زمین‌های طلایی کار می‌کنند. زنها در خانه نان کنار درست می‌کنند و پسربچه‌ها از چرای دام برمی‌گردند. وقتی بهوش آمد خودش را در خانه‌اش دید. به سمت باغ دوید. از تمام درختان روستا شاخه‌های کوتاه نوک درخت مانده بودند روی آب.

در میان دو دره که او هر روز صبح زمین ها و باغش را از همان جا می‌دید ایستاد، دیگر نه رودخانه‌ای بود و نه درختی. آب بود و آب و او همچنان نگاه می‌کرد شاید دوباره بتواند تصور کند زیر همه این آب‌ها، زیر این دریاچه، باغی بوده و بوستانی و خاطراتی و درختانی و روستایی به نام سربیشه از توابع شهرستان لالی. وقتی یکی از اهالی فریاد زد آب به داخل خانه‌اش آمده، او همانطور به باغ آب گرفته‌اش خیره بود. همه اهالی دامهایشان را برداشتند و رفتند او را هم مجبور کردند به ترک روستا. تا آب، نه تنها زمین‌ها و مراتع بلکه خانه‌هایشان را هم در خود دفن کند و اینجا بشود دریاچه سد گتوند در استان خوزستان و آنها بروند به جایی به نام ظلم آباد.

چند ماه بعد او در خانه‌ای نشست که یک میلیون تومان، پول پیشش بود و ماهی صد هزار تومان اجاره نشستن در صد متر خانه سیمانی بدون زمینی برای کشت یا دامی برای بردن به چراگاهی که در ظلم آباد نبود. از همه دامی که مجبور به فروختن شان شده بود تا صاحبخانه به او اجازه بدهد در ظلم آباد ساکن شود، تنها یک بز را نگه داشت و قول داد که آن را بیرون از خانه نیاورد. همین یک بز همه زندگی رستم خان زاده شد. ظلم آباد شهرکی است که نه زمین کشاورزی برای او دارد و نه چراگاهی برای دامهایش. بیکاری برای او و همه اعضای خانواده‌اش مرگی تدریجی است. مرگ برای یک روستایی که آفتاب نزده روی زمین کشاورزی بسم الله می‌گفت و غروب از پایین پای درختانش کیسه‌های انار را جمع می‌کرد.

او حاضر نشد زمین گندمش را متری ۶۰۰ تومان به شرکت آب و نیرو که مسئولان ساخت سد پیشنهاد داده بودند، بفروشد و این بشود همه سهم او و اهالی ۴۵ روستای دیگر که همه زندگی شان در دریاچه سدی به نام گتوند مدفون شده بود. او به نمایندگی از اهالی روستای سربیشه گفته بود به اندازه عمرمان هم پول نمی‌خواهیم. سهم‌مان از سد گتوند زمینی باشد فقط برای کار کردن. امسال اهالی روستای سربیشه که خان‌زاده را در ظلم آباد تنها گذاشته و حاشیه نشین حلبی آباد اهواز شده‌اند، رستم را در میدان چهارشیر اهواز دیدند که سیگار می‌فروخت.
مرجع : مهر

امید
۱۳۹۲/۰۵/۰۱ ۱۸:۰۱
خان زاده یعنی چی ؟ (94846)
۱۳۹۲/۰۵/۰۱ ۱۸:۱۴
اینها حق رستم بود که نوشتی زیان به اکوسیستم را چه؟ (94851)
۱۳۹۲/۰۵/۰۱ ۱۸:۴۸
واقعا ناراحت شدم ..... متاسفم كه اين عزيزان زحمت كش در جايي زندگي مي كنند كه مسئولانش فقط به فكر جيب خودشونن . (94867)
حسن
۱۳۹۲/۰۵/۰۱ ۱۹:۰۹
سد گتوند یکی از فاجعه آمیزترین کارهای عمرانی دولت خدمتگراززززز بوده. امیدوارم در آن دنیا (اگه اعتقادی به اون دنیا داشته باشن) بتونن جواب این همه ظلم و بی تدبیری هایی که باعث فقر مردم شد رو بدن (94879)
۱۳۹۲/۰۵/۰۱ ۱۹:۲۷
در شهری مثل رامسر که زمین ها سربز و گرانقیمت است، شرکت گاز برای گسترش گازرسانی خط لوله را از میان زمین های برنج کشاورزان عبور داد. کشاورزان از جمله پدرم مخالفتی یرای توسعه گاز رسانی نداشتند اما خواستار قیمتی عادلانه بابت فروش زمین های شان به شرکت گاز بودند. این امر هیچوقت محقق نشد. شرکت گاز با رندی خاص زمین ها را به دو قسمت مسیر اصلی و حریم لوله گاز تقسیم کرد. بایت زمین های مسیر اصلی متری 600 تومان (ششصد تا تک تومان) پرداخت کرد اما بابت زمین های حریم لوله گاز ریالی نپرداخت. تصورش را بکنید چه ظلم و جوری علیه کشاورزان اعمال شد. (94889)
۱۳۹۲/۰۵/۰۱ ۲۰:۰۲
زرتشت کشاورزی را مقدس می دانست و مردم را به کشاورزی تشویق می کرد.
مردم را از آلودن آب نهی می کرد.
این بود که مردم ایران قدیم در رفاهی به سر می بردند که همسایگان به آنها رشک می بردند.
اما حالا به کجا رسیده ایم؟
کشاورزان ما تهی دست ترین کشاورزان دنیا هستند!
چرا؟! (94902)
حسین
۱۳۹۲/۰۵/۰۱ ۲۰:۲۴
گتوند علیا تا 5 سال دیگه خوزستان را لم یزرع میکند (94910)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۵/۰۱ ۲۲:۰۵
اگه آقازاده بود الان ینگه دنیا بود!!! (94930)
۱۳۹۲/۰۵/۰۱ ۲۳:۰۶
سد سازی یعنی تخریب محیط زیست ، یعنی سود های سرشار برای افراد و شرکتهای محدودی در هر پروژه سد سازی که بساده گی مجوزهای زیست محیطی را میخرند ویا دور می زنند بخاطر این سود هاست که در حالیکه هنوز کانالهای ابرسانی سدهایی که 40 سال عمر دارند و به پایان عمرشان رسیده اند ساخته نشده ولی سد های جدید افتتاح میشوند، سد در کشور ما یعنی چیزی که فقط برای پرورش اردک و قایق سواری و گاه مهار سیلاب خوب است و دیگر تقریبا یعنی ضرر یعنی نابودی تالابها و گردو خاک در جنوب و غرب ایران، یعنی نابودی درناها و تالابهای ایران و نابودی زمینهای حاصلخیز در پایین دست مثلا در دشت خوزستان که جزیی از هلال حاصلخیز خاورمیانه است ویا نابودی دریاچه ارومیه و طوفانهای نمک حاصل از ان برای استانهای مجاورش در اینده ای نه چندان دور، سد یعنی انتقال اب سدها برای کشاورزی با هزینه بسیار به مناطقی که باید در زمینه ای غیر از کشاورزی برای انها سرمایه گذاری کرد ( چون ابی ندارند ولی افرادی موثر در قدرت دارند که منافع ملی را فدای خدمت به استان خود میکنند ولی غافل از خیلی چیزها هستند )سد یعنی نابودی و خشک شدن قریب الوقوع رودخانه کارون که در طول تاریخ یک مانع خداداد و طبیعی جغرافیایی علیه متجاوزین به جنوب و غرب ایران بوده ، امریکا که الگوی ما در سد سازی بوده از سال 1970 هیچ سدی نساخته و با هزینه بسیار از سال 1990 بیش از 500 سد را جمع کرده چون فهمیده اند سد تقریبا یعنی تخریب محیط زیست! سد گتوند ممکنست باعث شور شدن بزرگترین رود ایران شود و زمینهای کشاورزی پایین دست را شور زار و نابود کند یعنی فاجعه ای که اعدام همه عوامل انهم انگاه هیچ فایده ای نخواهد داشت (94947)
بختیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۰۰:۱۹
هموطنان من
درسالیان گذشته دو موضوع مهم روی محیط زیست استان خوزستان تاثیر منفی گذاشت یکی سدسازی کوههای بختیاری استان خوزستان و دیگری خشک کردن هور و تالابها برای حفر چاههای نفت. (94988)
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۰۱:۳۷
واقعا آدم تعجب مي كنه ، يعني دو تا آدم درست حسابي نيست تو اين مملكت كه هر بخشو نگاه مي كنه سرشار از مشكله . (95020)