به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۹ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۳۹۵۶۷

تناقض در آمار تجاوز به کودکان کاروخیابان

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار
داستان کودکان کار و خیابان و حتی کودکان متکدی و قصه پر غصه آن‌ها تمامی ندارد! یک روز از طرح جمع آوری آن‌ها سخن مي‌گویند و این کودکان سر از اردوگاه یاسر در ورامین در مي‌آورند، موهایشان تراشیده می‌شود و از درس و تحصیل جا مي‌مانند و روز دیگر نان آوران کوچک را از کودکان متکدی جدا کرده و می‌گویند قرار است طرح جمع آوری فقط برای کودکان متکدی صورت بگیرد! چند روز بعد هم خبر از تجاوز به 90 درصد کودکان کار به گوش مي‌رسد و  ابعاد فاجعه را بیش از پیش به رخ می‌کشد بعد از گذشت ساعتی این خبر نیز تکذیب شده و این فاجعه را باز هم برشانه‌هاي نحیف کودکان متکدی می‌گذارند!
***
تناقضات موجود در یک آمار
چندی پیش خبري مبني بر تجاوز به 90 درصد از کودکان کار و خيابان به نقل از مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران منتشر شد. مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، گفته بود 90 درصد کودکان متکدی در پاتوق‌ها مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند؛ خبری که ممکن نیست کسی بتواند با یک نگاه گذرا از آن رد شود، عمق فاجعه‌اش با لحظه ای تامل در واژه‌ها و اعداد هویدا می‌شود و فاجعه‌بارتر این‌که این آمار از سوی یک نهاد رسمی مثل شهرداری تهران ارائه شده است. آقای قدیمی، در کنار اعلام این خبر، از ترانزیت کودکان اتباع بیگانه برای تکدی‌گری به تهران هم خبر داد؛  او در جمع خبرنگارها با اشاره به طرح جمع‌آوری کودکان کار و متکدی در پایتخت، گفته بود «بسیاری از این کودکان مورد استثمار خانواده‌هایشان قرار گرفته‌اند و این‌ در حالی است که فصل سرما نزدیک است و نباید احساسی صحبت کرده و عمل کنیم؛ اگر خانواده‌های این افراد از تذکرات ارائه‌شده تعدی کنند، برخوردهای لازم قضایی با آن‌ها صورت می‌گیرد. در این مدت 416 کودک جذب شده‌اند که 355 نفر از کشورهای اطراف هستند.» او هم‌چنین هشدار داده که باید این را زنگ خطر ترانزیت کودکان برای تکدی‌گری بدانیم و گفته بود:«برخی باید از قبر و قیامت بترسند، چرا که 90 درصد از کودکان متکدی مورد آزار جنسی در پاتوق‌ها قرار گرفته‌اند، آیا نمی‌توانیم که این کودکان را حتی در مراکز ساده نگه‌داری کنیم؟» بلافاصله همه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی پر شد از ابراز احساس و نظر نسبت به آماری که صدق و صحت آن مشخص نبود و تنها به این دلیل که از دهن شخصی مسئول گفته شده مورد توجه قرار گرفت اما چندی بعد این مقام مسئول در گفت و گو با برخی خبر گزاری‌ها آمار اعلام شده را تکذیب کرد.

تکذیب خبر!
 پس از آن همه هیاهو و حواشی قدیمی گفت: در مصاحبه با یکی از خبرنگاران اعلام کردم که براساس صحبت‌هاي مددکاران بهزیستی با 400 کودک متکدی مشخص شد که 90 درصد از این کودکان مورد آزار قرار مي‌گیرند. من در مصاحبه خود به هیچ عنوان به کودکان کار و خیابان اشاره نکردم و تنها روی سخنم با کودکان متکدی بود که بخش کوچکی از کودکان کار و خیابان را تشکیل مي‌دهند. از طرف دیگر، در مصاحبه اعلام کردم که 90 درصد از کودکان متکدی مورد آزار قرار مي‌گیرند و منظور از آزار، نگه داشتن بچه‌ها در خیابان در هوای سرد، امتناع از دادن غذا، سیاه کردن صورت کودکان برای جلب ترحم و ندادن لباس به آن‌ها است که هیچ یک از این موارد مصداق تجاوز جنسی نیست.مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه مصاحبه مددکاران با کودکان متکدی حاکی از استثمار کودکان و بی توجهی به آن‌ها است، تصریح کرد: تمامی مواردی که پیشتر به آن پرداختم، معنای آزار کودک را مي‌دهند. کودکی که حق دارد درس بخواند و بازی کند از سوی سرپرست نالایق یا سرباندها مجبورمی شوند که در سرما و گرما کار کنند. من دوباره تاکید مي‌کنم که در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها از واژه کودک متکدی نه کودک کار استفاده کردم و بحث من در خصوص آزار و استثمار کودکان به معنی نادیده گرفتن حق انسانی آن‌ها برای تحصیل و شادی بود نه تجاوز جنسی.
ابهامات موجود
این اولین بار نیست که یک مقام مسئول در رابطه با مسئله‌ای افشاگری می‌کند و پس از آن زیر بار فشارها خودش یا شخصی دیگر این آمار را تکذیب می‌کند. سال گذشته نیز وقتی فاطمه دانشور عضو شورای شهر چهارم از باند‌هاي قاچاق اعضای بدن و دزده شدن کودکان و رها شدن بدون چشم و کلیه آن‌ها در بیابان‌هاي اطراف تهران خبر داد هیا هوی بسیاری ایجاد شد و پس از آن هم چند مقام مسئول این موضوع را تکذیب کردند اما آن چه جای بسی تامل دارد این است که چرا به جای حل معضلات اجتماعی موجود تلاش برای پاک کردن صورت مسئله می‌شود؟ باید از آقای قدیمی پرسید مگر بحث سر کودک کار یا کودک متکدی است که با واژه‌ها بازی می‌کنید؟ مشکل اساسی تجاوز به این کودکان است و شما با انکار این موضوع خودتان هم جزو کسانی قرار می‌گیرید که باید از قبر و قیامت بترسید! انتشار اخبار و تکذیب آن را زیاد شنیده ایم، بهتر است به فکر حل این مشکلات باشیم.