کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت و گوی «بهار»با اعضای شورای شهر پنجم تهران

مدیریت شهری زیر آوار دوازده ساله

21 آبان 1396 ساعت 11:47


می‌گل هشترودی- روزنامه بهار: شهر تهران یا به قول برخی از اعضای شورای شهر پنجم شهر سوخته تهران این روزها با چالش‌هاي بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و آوار ابهامات 12 ساله شهردار پیشین این روزها بیش از هر زمان دیگری بر دوش مجموعه مدیران شهری شهر تهران سنگینی می‌کند. چالش‌هايي مثل پرداخت حقوق کارکنان شهرداری که بیش تر از وسع شهرداری در شرایط موجود است یا مسائلی مثل فروش املاک نجومی و به تاراج گذاشته شدن اموال شهری این روزها بیش از پیش خود‌نمایی می‌کند. برای اطلاع بیش تر از این ابهامات و این که مجموعه مدیران شهری چگونه قرار است این آوار‌ها را بردارند با دو نفر از اعضای شورای شهر پنجم به گفت‌وگو نشستیم.
***
ما خودمان زیر آواریم!
حسن خلیل آبادی منتخب مردم در پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش درباره ابهامات و آوار 12 ساله  به جامانده از مدیریت شهردار پیشین با «بهار» به گفت‌وگو نشست.
 آوار برداری از ابهامات 12 ساله شهردار قبل تا چه حد صورت گرفته و شورای شهر پنجم تا چه حد می‌خواهد از ابهامات شهردار قبل آواربرداری کند؟
ما خودمان در حال حاضر زیر آوار مشکلات به جا مانده از آن 12 سال هستیم و به طور قطع با یک شهرسوخته مواجه هستیم. بعضی‌ها ناراحت می‌شوند از این صحبت‌ها اما واقعیت است. ما با شهری مواجه‌ایم که نه امکاناتی از آن باقی مانده و نه مسائل مالی آن مشخص است و نه برنامه و پلن مشخصی برای اداره آن وجود دارد و تمام امکانات از قبل خورده یا مصرف شده است و خیلی از اموال آن به فروش رفته و خیلی از بدهی‌هاي آن معلوم نیست. این مسائل آواری هستند که برای شورای شهر و شهرداری فعلی خیلی سنگین است. مردم هم بر عکس مطالباتشان از ما بیش تر است. اما خواهش ما این است که مردم علی رغم این که چند ساعت زحمت کشیدند و در صف ایستاده اند و این رای که شبیه معجزه بود را به ما دادند، به ما کمک کنند و کمی فرصت دهند. چون ما صادقانه می‌خواهیم همه آوار‌هاي گذشته برداشته شود و در جای آن شهر خوب و همراه با آرامشی بسازیم اما کمی به فرصت نیاز داریم. ما کمتر از دو ماه است که مشغول شده‌ايم اما عده‌اي مطالبه همه آن 144 ماه گذشته را از ما در این دوماه مي‌خواهند و این موضوع اصلا منصفانه نیست. ما را رصد کنید که خلاف یا کوتاهی از ما سر نزند اما به ما این فرصت را بدهید که بازیابی داشته باشیم و خودمان را از زیر آوار بیرون بکشیم تا بتوانیم برنامه‌اي بنویسیم که با کمک آن جای آوار‌هاي موجود شهر خوب و همراه با آرامشی ساخته شود.
 در حال حاضر بزرگ ترین چالش شهرداری تهران حقوق کارکنان است، تا به حال این حقوق از کجا تامین می‌شد و قرار است برای حقوق بگیرانی که حضور ندارند و کاری انجام نمی‌دهند چه اقدامی صورت بگیرد؟
در کشور ما متاسفانه فرهنگ کار مغفول مانده است، یعنی عده زیادی از افراد جامعه ما به این دلیل که بخش خصوصی فعال نیست وابسته به دولت یا نهاد‌هاي عمومی هستند. در کشور ما بخش خصوصی واقعی شکل نگرفته است که مردم با کار در آن بتوانند زندگی عادی خود را داشته باشند و برای اشتغال تا این اندازه وابسته به دولت و نهاد‌هاي عمومی نباشند. به دلیل همین فشار‌ها در دولت نیز در حال حاضر نیرو بسیاری وجود دارد اما در شهرداری این نیروها در حال انفجار است. طبق سند‌هاي ارائه شده شهرداری تهران بیش از 68 هزار پرسنل دارد اما هر ماه بنا بر شنیده‌هاي من نزدیک به 700 میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شود. تا 30 یا 40 درصد این حقوق‌ها از راه درآمد‌هاي پایدار تامین می‌شود و مابقی آن نیز به روش‌هاي گذشته با استفاده از درآمد‌هاي ناپایدار تامین می‌شود که این موضوع نیز خودش یک آسیب است. یعنی همان روش‌هايي که ما در شورای شهر پیشین ایراد می‌گرفتیم همچنان پا برجا است و ما برای تامین حقوق کارکنان شهرداری ناچاریم که از این راه‌ها درآمد کسب کنیم. اما شهرداری باید به سمتی برود که اولا در آمد‌هاي پایدار خود را افزایش دهد و دوما کارهای جدیدی برای این پرسنل خود تعریف کند که در آمد‌زا باشد و بتواند جبران فاصله عدم منابع پایدار واقعی و حقوق هاباشد.

شفافیت در مجموعه مدیریت شهری
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چالش‌هاي پیش روی شهرداری و همچنین نحوه برخورد با چالش‌هاي موجود با الهام فخاری دیگرمنتخب مردم در پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز به گفت و گو نشستیم.
 گزارش 100 روزه‌اي که قرار بود از وضعیت شهرداری تهران اعلام شود تا به حال به کجا رسیده است؟
یک بازه زمانی 100 روزه اعلام شده و طبیعتا ما نیز به همان 100 روزه پایبند خواهیم بود. بسیاری از گزارشات توصیفی حوزه‌هاي مختلف در حال تکمیل است. هر چند که بخشی از این گزارشات توصیفی ممکن است به صورت دقیق نباشد چون دیتاهای متناقض و داده‌هاي ناهمگون و در برخی از موارد با نبود دیتا روبه رو هستیم که بخشی از این مسائل آگاهانه و بخش دیگری از آن غیر آگاهانه اتفاق افتاده است. من نمی خواهم پیش داوری کنم تنها وضعیت موجود را توضیح می‌دهم. بنابر این گزارش 100 روزه در دست تهیه است و هدف از این گزارش این است که توضیح دهیم ما در چه وضعیتی هستیم. برای هر بهبودی لازم است شرایط فعلی توضیح داده شود. در شورای شهر هم که یک مدیریت همه جانبه است باید توضیح داده شود در چه شرایطی قرار داریم و با چه کسانی، چه شرایطی، چه در آمد و چه هزینه‌هايي و همچنین با چه مجموعه‌هايي سروکار داریم و قرار است به کجا برسیم. گزارش 100 روزه‌اي هم که قرار است ارائه شود باید همه این مسائل را شامل شود.
 آوار برداری از ابهامات 12 ساله شهرداری پیشین چه زمانی قراراست صورت بگیرد؟
شما از عبارت آوار برداری استفاده کردید که من ترجیح مي‌دهم این عبارت را به کار نبرم. در هر کار انجام شده‌اي هم کاستی وجود دارد و هم دستاورد. دربعضی مواقع کاستی‌ها به قدری مهم یا متعدد است که حتی کارنامه مثبت را نیز ممکن است زیر سؤال ببرد. در حال حاضر ما در وضعیتی هستیم که با همه اقدامات انجام شده بازهم نارضایتی وجود دارد و مردم از مشکلات شهری خود مثل اقتصاد شهری و آلودگی هوا و سایر موارد ناراضی هستند. به نظر من با شرایط موجود باید بتوانیم رای و اعتماد مردمی که این چنین رای تاریخی دادند را جلب کنیم. من فکر مي‌کنم مردم در حال حاضر به قدری آماده و همراه هستند که ما می‌توانیم بحران‌ها و وضعیت‌هاي از هر لحاظ اورژانسی را به مردم شفاف و صادقانه بگوئیم. من باور دارم اگر با مردم صادقانه رفتار کنیم آن‌ها همراهی مي‌کنند. ما نباید آزموده هارا دوباره امتحان کنیم و باید از الگوهای توسعه به خوبی استفاده کنیم. باید راه حل‌ها را نه تنها از دید خودمان بلکه باید از زاویه دید متخصصان مورد واکاوی قرار دهیم. با اینکه 4 سال با 12 سال قابل قیاس نیست اما مي‌تواند یک حرکت امید بخش به سمت بهبود باشد.
 با توجه به انتصاب‌هاي اخیر آقای شهردار که با نارضایتی‌هايي همراه بود به نظر شما مدیریت شهری در چنین شرایطی خود را ملزم به این ارائه این گونه گزارش‌ها می‌داند؟
اینجا نقش شورا در سیاست گذاری‌هاي مدیریت شهری و همچنین نظارت دقیق، درست و صادقانه آن را مي‌طلبد. همه ما در ابتدا نیز به مردم اعلام کردیم که بحث ما بحث تخصصی مدیریت شورا برای بهبود وضعیت فعلی خارج از جناح بندی‌ها و گرایش‌هاي سیاسی است. در نظارت هم ما باید تمام تلاشمان را انجام دهیم و متعهد باشیم چون اصل بر بهبود وضعیت مردم و نظارت پذیری است و این نظارت پذیری و بحث‌هاي شفافیت سازی فرآیند‌ها که قبلا گفته شده باید در وهله اول خودمان به آن پایبند باشیم. شفاف نظارت ما بر مدیریت شهری هم مهم است فقط بحث سر شفافیت شهرداری نیست شورا نیز که در حال نظارت است باید شفافیت را رعایت کند و با ساز و کار روشنی در معرض آگاهی مردم باشد.


کد مطلب: 139722

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/139722/مدیریت-شهری-زیر-آوار-دوازده-ساله

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir