به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۱۳۹۷۲۵

مدیریت تهران؛ یأس یا امید؟

امیرحسین قضائی علمداری
روزنامه بهار: در روزهای اخیر برخی از انتصابات شهردارجدید پایتخت، آقای دکتر نجفی موجب به وجود آمدن بحث‌ها و شایعات بسیاری پیرامون نحوه عملکرد شورای جدید شهر تهران و به طور ویژه شهردار جدید شکل گرفت تا جایی که یکی از بحث‌های داغ مطبوعات، جراید و فضای مجازی حول محور این انتصابات طرح می‌گردد.با یک نگاه اجمالی در برخی از رسانه‌های تحت مدیریت جناح محافظه کارِ تندرو به راحتی می‌توان دریافت که این عزل و نصب‌های جدید در کلانشهر تهران بیشتر خوشایند همان دوستان تندرو بوده تا مردمی که با امید‌های فراوان به تغییرات ملموس در نحوه مدیریت پایتخت به پای صندوق‌های رأی رفتند و جالب آن که بعضا در توجیه این اقدامات این‌گونه استدلال می‌کنند که وابستگی‌های سیاسی و جناحی مدخلیتی مدخلیتی در موضوع مورد بحث نداشته و صرفا تخصص افراد است که ملاک و میزان ماست.اما در پاسخ باید گفت که این شعار‌ها را دوستان شورای شهر قبلی نیز در سخن بسیار مورد استفاده قرار دادند اما در عمل آنچه که شاهد آن هستیم اوضاع و احوال اسفناک پایتخت کشور پس از دوره زمامداری ایشان است.

از آن مهمتر اینکه پیام شهروندان ساکن تهران در روز انتخابات اعضای شورای اسلامی شهر و روستا کاملا صریح، واضح و روشن بود، ایشان یک شورای شهر اصلاح طلب، شهرداری اصلاح طلب و به تبع این دو، عوامل اجرایی اصلاح طلب برای نحوه مدیریت شهرشان را می‌خواهند چراکه اگر غیر از این بود به احتمال قریب به یقین لیست کامل اصلاح طلبان برای شورای شهر تهران رأی نمی‌آورد.

لذا بهتر ‌بود که اگر مصلحت بالاتری از این برای اداره شهر تهران وجود داردجناب شهردار محترم پشت‌تریبون قرار گرفته و صریح و بی پرده آن را با اهالی شهری که مدیریتش را در اختیار دارند در میان بگذارند چرا که این‌گونه اقدامات محافظه کارانه و به ظاهر مصلحت اندیشانه نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی مردم به صندوق رأی وبه تبع آن بی‌اعتمادی به اصل دموکراسی و حاکمیت مردم بر مردم نخواهد داشت. دوستان سکاندار مدیریت شهر اعم از رئیس شورا، اعضای شورا و شهردار محترم باید به این نکته توجه داشته باشند که در چشم برهم زدنی انتخابات سال 1400 فرا خواهد رسیدو نتیجه این شیوه مدیریت ایشان چیزی جز قهر مردم با صندوق رأی و تحریم انتخابات نخواهد بودکه در آن صورت جناح رقیب مجددا به راحتی بر کرسی مدیریت شهر تهران جلوس خواهند نمود و مانند آنچه که در 12 سال گذشته و حتی کمی قبل‌تر با مردم و شهر تهران کردند، تکرار می‌کنند.

لذا به نظر می‌رسد برای اجتناب از این آینده شومِ فرضی مسئولین محترم باید نحوه رفتار خود را تغییر داده و اگر در مواردی مصلحتی وجود دارد که آحاد مردم از آن بی خبرند، صریح و شفاف آن را با ایشان در میان بگذارند.البته با تمام آنچه که گذشت هنوز برای قضاوت و نتیجه گیری پیرامون نحوه عملکرد مدیران پایتخت بسیار زود است و ثمره زحمات احتمالی ایشان هنوز کال. لذا به نظر می‌رسد باید لختی تأمل کرد و اندکی قبل از موعد انتخابات بعدی با بررسی مشکلات موجود در زمان حاضر مانند‌ترافیک، آلودگی هوا و. . . با زمان مذکور به نتیجه گیری و جمع‌بندی نهایی رسید. امید است پس از گذشت این چند سال امید مردم تبدیل با یأس نشده و تهران نیز جای بهتری برای زندگی باشد.