به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۱۳۹۷۵۵
آب و برق، عمده مشکلات مناطق زلزله‌زده

افزایش تعداد جان باختگان زلزله به 341 نفر

گروه جامعه: امدادرسانی به زلزله‌زدگان زلزله ۷.۲ ریشتری استان کرمانشاه که شب گذشته همزمان با این استان در چند استان‌ کشور نیز احساس شد، همچنان ادامه دارد.
افزایش تعداد جان باختگان زلزله به 341 نفر
سازمان پزشکی قانونی در پی وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری شب‌ گذشته در مرز ایران و عراق اعلام کرد: تاکنون ۳۴۱ جسد توسط پزشکی قانونی استان کرمانشاه معاینه و برای آنان جواز دفن صادر شده است. تیم‌های پزشکی قانونی در شهرستان‌های استان کرمانشاه مستقر و در حال معاینه اجساد هستند که تا این لحظه تعداد این اجساد به ۳۴۱ تن رسیده است.

اعزام تیم‌های داوطلب امدادگری از سوی وزارت بهداشت به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه؛ این افراد پزشک، پرستار، تکنیسین اتاق عمل و ... هستند.

سازمان پزشکی قانونی آخرین آمار کشته‌شدگان زلزله غرب کشور را ۳۴۱ نفر اعلام کرد.
معاینه ۳۴۱ جسد در کرمانشاه + آمار تفکیکی شهرستان‌ها
پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اعلام صدور ۳۴۱ جواز دفن تا این لحظه (ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه) برای جان باختن زلزله شب گذشته، تعداد جانباختگان شهرستانها را به تفکیک زیر اعلام کرد:
معاینه شده در کرمانشاه ۱۸ نفر
فوتی‌های اسلام آباد ۲۲ نفر
فوتی‌های کرند ۱۴ نفر
فوتی‌های سرپل ذهاب ۲۴۱ نفر
فوتی‌های قصر شیرین ۲۸ نفر
فوتی‌های ثلاث ۱۵ نفر
فوتی‌های جوانرود ۳ نفر

تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی مناطق زلزله زده
رئیس سازمان غذا ودارو به مدیران این سازمان و معاونان غذا وداروی این دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشگاههای همجوار دستور داد به سرعت اقدامات لازم را برای تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی انجام دهند.

آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور
کمیسیونر اروپایی کمک‌های بشردوستانه در پیامی با آسیب دیدگان و خانواده‌ قربانیان زلزله مناطق غربی ایران ابراز همدردی کرد.وی در پیام خود نوشت: من با خانواده‌ قربانیان زلزله شب گذشته در عراق و ایران ابراز همدردی می‌کنم. اتحادیه اروپا آماده کمک‌رسانی است.

اعزام تیم‌های سلامت و بهداشت روان به مناطق زلزله زده
محمدفرید لطیفی، معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایسنا،گفت: تمامی دستگاه‌های مسئول موظفند تا اقدامات خود به منظور کاهش فشار روانی زلزله زدگان و همچنین توجه به بهداشت روان محیط را در دستور کار خود قرار دهند. در همین راستا گروه‌های مشاوره و کنترل سلامت روان اقدام به ارائه خدمات به زلزله زدگان و به ویژه افرادی که دچار شوک‌های روحی و روانی شده‌اند خواهند کرد.
لطیفی انتشار شایعات و تصاویر دلخراش از زلزله را از عواملی دانست که سبب جریحه دار شدن افکار عمومی می‌شود و افزود: یکی از پروتکل‌هایی که به هنگام بحران‌ها و حوادث رسانه‌ها باید آن را رعایت کنند حساسیت در انتشار اخبار و به ویژه تصاویر حادثه است. بنابراین از رسانه‌ها درخواست می‌کنم که از انتشار تصاویر دلخراش و حاوی صحنه‌های تکان دهنده پرهیز کنند چرا که این موضوع سلامت روان مخاطبان اخبار را که پیگیر لحظه به لحظه وضعیت هموطنان‌شان هستند را به خطر می‌اندازد.

نبود آب و برق؛ مهمترین مشکلات مناطق زلزله‌زده
اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل منطقه برق و آب است لذا تلاش می‌کنیم مشکل آب را با تانکرهایی که قرار است به منطقه برسند، برطرف کنیم. وی ادامه داد: امیدواریم مشکل آب شرب سرپل ذهاب که عمده مشکل این منطقه است، تا فردا برطرف شود.

اعزام یگانهای منطقه پدافند هوایی غرب به مناطق زلزله زده
آمادگی کامل منطقه پدافند هوایی غرب کشور برای امداد رسانی به زلزله زدگان
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی گفت: یگانهای منطقه پدافند هوایی غرب کشور در همدان، کرمانشاه، ایلام و آبدانان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله در آماده باش کامل قرار گرفتند.
وی گفت: به منطقه پدافند هوایی غرب کشور ابلاغ شده است با استفاده از حداکثر امکانات درمانی، مهندسی و کارکنان داوطلب به آسیب دیدگان زلزله اخیر خدمات دهند. منطقه پدافند هوایی غرب آمادگی کامل دارد تا با حداکثر ظرفیت با ستاد بحران زلزله اخیر در خصوص اقدامات مردم یاری همکاری کند.

اعزم تیم مشاوره‌ بهزیستی به مناطق زلزله زده غرب کشور
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور از اعزام تیمی از این سازمان با هدف ارائه خدمات مشاوره‌ای به بازماندگان زلزله غرب کشور خبر داد.

رییس جمهور فردا به کرمانشاه می‌رود
رییس جمهور فردا (سه شنبه)درجمع زلزله‌زدگان غرب کشور حاضر می‌شود.

صف‌های مهربانی در مراکز انتقال خون
سید مرتضی طباطبایی، مدیرکل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص آمار مراجعه به سازمان انتقال خون برای اهدای خون از صبح امروز تا ساعت ۱۲:۱۵ ظهر گفت: تا این لحظه ۸۳۰ نفر به مراکز سازمان انتقال خون در استان تهران مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر خونگیری از آنها انجام شده است.
وی افزود: از این تعداد حدود ۶۲۰ نفر آقا و مابقی از بانوان تهرانی بوده‌اند.

آخرین وضعیت ترافیکی مناطق زلزله‌زده/ اعمال محدودیت تردد در کرمانشاه
سردار محمدحسین حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت ترافیکی در مناطق زلزله زده اظهار کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که ترافیک در محورهای منتهی به مناطق زلزله زده به شکل روان در حال انجام است و گره ترافیکی خاصی در این محورها وجود ندارد.
فرمانده پلیس راه کشور همچنین درباره اینکه آیا محدودیت ترافیکی در محورهای منتهی به کرمانشاه و مناطق زلزله زده اعمال شده یا خیر؟، به ایسنا گفت: محدودیت‌های تردد از سوی عوامل پلیس راه کرمانشاه در برخی از مناطق منتهی به مناطق زلزله زده اعمال شده تا امدادرسانی و تردد خودروهای امدادی با سرعت بیشتری انجام شود.

تشکیل ستاد ویژه کمک به زلزله‌زدگان از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)
به گزارش ایسنا، مخبر رییس ستاداجرایی فرمان حضرت امام(ره) ضمن تشکیل ستاد به تمام زیرمجموعه های آن  دستور تامین و ارسال تجهیزات و اقلام مصرفی مورد نیاز به مناطق زلزله زده را صادر کرد. شایان ذکر است ازساعات اولیه صبح امروز ۲۰ تریلی موادغذایی،درمانی و پتو از طرف ستاداجرایی به مناطق زلزله زده ارسال شده است.


جمع کشته‌های زلزله استان کرمانشاه به 328 نفر رسید
پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اعلام صدور 328 جواز دفن تا این لحظه (ساعت 11:40 دقیقه) برای جان باختن زلزله شب گذشته، تعداد جان باختگان شهرستان‌ها را به تفکیک زیر اعلام کرد:
کرمانشاه 10 نفر
اسلام آباد 22 نفر
کرند 14 نفر
سرپل ذهاب 236 نفر
قصر شیرین 28 نفر
ثلاث 15 نفر
جوانرود 3 نفر

فرمانده سپاه راهی مناطق زلزله‌زده در کرمانشاه شد
سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بلافاصله پس از صدور فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک رسانی سریع نیروهای مسلح به مردم زلزله زده در غرب کشور، راهی کرمانشاه شد.

ارسال سرویس بهداشتی و ۲ کانتینر مواد غذایی به سر پل ذهاب توسط شهرداری تهران
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اعزام تجهیزات مورد نیاز از سوی شهرداری تهران به مناطق زلزله زده گفت: ۲ تریلی آب معدنی، ۴ آمبولانس شهر سالم، ۲ کانتینر موادغذایی، ۱۰ آمبولانس از بهشت زهرا، ۱۶۰ چشمه سرویس بهداشتی، ۴ دستگاه بیل مکانیکی و ۴۰ هزار پتو، چادر گروهی همچنین دارو به سرپل ذهاب ارسال شد.

درخواست رییس اورژانس کشور برای حضور پررنگ نیروهای انتظامی در سرپل ذهاب
رییس اورژانس کشور ضمن انتقاد از حضور کمرنگ نیروی انتظامی سر پل ذهاب گفت: ما نیاز به حمایت امنیتی در این مناطق داریم.
به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند با اشاره به اینکه نیروهای اورژانس در حال انتقال مجروحان هستند، گفت: متاسفانه نیروی انتظامی حضور کمرنگی در این مناطق دارند و ما از فرمانده نیروی انتظامی استان می‌خواهیم امنیت منطقه را برقرار کند و به نیروهای خود تذکر بدهد.

گزارش وزیر نیرو به رییس جمهور درباره وضعیت آب و برق مناطق زلزله زده و استان کرمانشاه
رییس جمهور در گفت و گو با وزیر نیرو ضمن بررسی و اخذ گزارش از وضعیت تامین آب و برق مناطق زلزله زده، دستورات لازم را برای اولویت بخشیدن به تامین سریع نیازهای این مناطق صادر کرد.

جدیدترین آمار مصدومان و کشته‌شدگان زلزله غرب کشور اعلام شد
ایرج حریرچی با بیان اینکه تاکنون 5346 نفر در بیمارستان‌های کرمانشاه پذیرش شده‌اند گفت: 3748 نفر به صورت سرپایی، 717 نفر بستری و 400 نفر ترخیص شده‌اند.
وی ادامه داد: 274 نفر نیز به سایر بیمارستان‌های استان و همچنین همدان اعزام شده‌اند. همچنین 207 نفر نیز تاکنون فوت شده‌اند. این در حالیست که پزشکان و پرستاران متعددی از شهرهای دیگر عازم مناطق زلزله‌زده‌ هستند. شرایط از نظر تعداد مجروحان تقریبا پایدار است اما با توجه به اینکه روستاها به صورت کامل آواربرداری نشده‌اند، آماده هستیم مجروحان جدید را بپذیریم.

آماده باش یگان‌های غرب ارتش جهت کمک رسانی به مناطق زلزله‌زده
امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضور یگانهای مختلف ارتش در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و ایلام اظهار کرد: از لحظه وقوع حادثه با توجه به استقرار یگان های نیروی زمینی ارتش در مناطق زلزله‌زده بلافاصله سه تیپ از این نیرو جهت امدادرسانی به حادثه دیدگان وارد محل حادثه شدند. به دلیل نیاز به برقراری بیمارستان صحرایی در منطقه، آسایشگاه ابوذر سرپل ذهاب تخلیه و تبدیل به بیمارستان صحرایی شد و در همان ساعات ابتدایی نیز 270  مصدوم توسط تیم‌های پزشکی مستقر در بیمارستان صحرایی مورد مداوا قرار گرفتند.
به گفته وی، کلیه آمبولانس‌های بهداری های ارتش در مناطق غربی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند. در حال حاضر فرماندهی نیروی زمینی در حال عزیمت به مناطق حادثه دیده هستند.

۶۰۰ تخت بیمارستانی آماده ارائه خدمات درمانی به زلزله زدگان
بنابر آخرین خبر اعلامی وزارت بهداشت از آمار مصدومین زلزله شب گذشته در غرب کشور، تعداد مصدومان تاکنون به ١٦٨٦ نفر رسیده است. همچنین ۱۳۶ دستگاه آمبولانس، ۲۰ واحد اتوبوس آمبولانس و سه فروند هواپیما برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده اعزم شده‌ است.  ۲۰۰  تخت بیمارستانی نیز برای اعزام مصدومین به استان‌های همجوار آماده شده‌اند. همچنین چهار باب بیمارستان صحرایی در این مناطق مستقر شده است. همچنین تاکنون  ۱۰۰ پرستار، هشت جراح عمومی، هشت متخصص طب اورژانس و شش ارتوپد برای ارائه خدمات به مردم مناطق آسیب دیده اعزام شده اند. در تهران نیز ۶۰۰ تخت بیمارستانی آماده ارائه خدمات درمانی به زلزله زدگان هستند.

فراخوان برای کمک به آسیب دیدگان مناطق زلزله زده
سخنگوی سازمان انتقال خون در  فراخوانی از تمامی دارندگان گروه خونی -  O (او منفی) دعوت کرد تا برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

استقرار ۱۴۰ آمبولانس و سه اتوبوس آمبولانس در مناطق زلزله زده
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از مرگ قطعی دست‌کم ۲۰۰ تن در زمین لرزه غرب کشور خبر داد و گفت:۱۴۰ دستگاه آمبولانس و سه دستگاه اتوبوس آمبولانس در منطقه مستقر هستند .

ترافیک سنگین در محورهای ورودی مناطق زلزله‌زده
سرهنگ رحمانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از ترافیک سنگین در محورهای قصرشیرین و سرپل ذهاب خبر داد و با بیان اینکه با توجه به زلزله‌ای که شب گذشته در این استان به وقوع پیوست و قصرشیرین و سرپل ذهاب را درگیر کرد، شاهد بسته شدن برخی از محورها بوده‌ایم، گفت: برخی محورهای مواصلاتی و اصلی پس از وقوع زلزله همچون محور سرپل ذهاب – پاوه، دالاهو – پل ذهاب مسدود شد که خوشبختانه با کمک نیروهای امدادی بلافاصله بازگشایی شد.

اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده برای تعیین میزان خسارت
معاون مدیریت بحران کشور نیز نجات جان مجروحان و بیرون آوردن زیرآوار ماندگان را اولویت اصلی نیروهای امدادی در زلزله کرمانشاه دانست و در عین حال از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده برای تعیین میزان خسارت خبر داد.
علی ربیعی نیز با عرض تسلیت به بازماندگان زلزله، اعلام کرد: تمام دستگاههای ذیربط وزارت در  استان کرمانشاه و استان های همجوار، با تمام امکانات در خدمات رسانی و امداد رسانی به بازماندگان بسیج شدند.

 واکنش نمایندگان
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو نیز در ساعات اولیه در واکنش به این حادثه با تاکید بر اینکه عمق فاجعه زلزله در استان کرمانشاه بسیار زیاد است گفت که تلفات در روستاها بسیار بالاست. عمق فاجعه بیشتر آن چه در خبرها آمده است، می‌باشد. در حال حاضر بیمارستان‌های اسلام‌آباد غرب، دالاهو، قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به شدت نیازمند کمک هستند.
وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از مدیران بهداشت و درمان این شهرستان‌ها سر پست خود نیستند، گفت:  اغلب مصدومان غرب استان کرمانشاه به بیمارستان اسلام‌آباد غرب منتقل شده‌اند، بیمارستانی که امکانات زیادی ندارد. بنده در همین رابطه با ستاد بحران در وزارت کشور تماس گرفتم و به این موضوع اشاره داشته‌ام و درخواست کردم که هلال‌احمر و کمک‌هایی به این بیمارستان برده شود چون الان وضعیت به‌گونه‌ای است که تخت‌های بیمارستانی در حیات بیمارستان مستقر کرده و به شدت با کمبود نیرو و امکانات مواجه‌اند. بخشی از بیمارستان جدیدالتاسیس اسلام‌آباد غرب نیز به دلیل زلزله تخریب شده است. با این وجود پرسنل به شدت مشغول درمان مجروحان و مصدومان هستند. انتظار می‌رود کمک‌رسانی به مصدومان افزایش یابد و روند درمان تسریع بخشیده شود.

وی هم‌چنین در گفت‌وگویی دیگر با بیان این‌که«بدترین شرایط در پی زلزله شب گذشته در شهرهای سر پل ذهاب، دالاهو، اسلام آباد غرب، قصر شیرین و ثلاث باباجانی است» گفت که در حال حاضر زلزله زدگان نیازمند تسریع در خدمات رسانی هستند. چون هنوز خدمات رسانی به روستاها انجام نشده است و مردم با دست‌های خالی جنازه‌ها را از زیر آوار بیرون می کشند.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز  در  پیام تسلیتی که صادر کرد،  نوشت: با توسعه زیرساخت‌ها و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها خسارات ناشی از زلزله را کاهش دهیم.

سید قاسم جاسمی دیگر نماینده کرمانشاه هم گفت که شهرستان‌های همجوار استان کرمانشاه برای خدمات رسانی به مناطق زلزله‌زده مامور شده‌اند که احتمالا خدمت رسانی به استان‌های تهران و سمنان نیز خواهد رسید.
وی در توضیح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده گفت: بیشترین اثرات تخریبی زلزله در منطقه ازگلا، ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب و روستاهای اطراف است. متاسفانه وضعیت برق رسانی در شب گذشته مناسب نبود.  گزارشاتی از قطعی برق و نبود ارتباطات تلفنی رسیده است مردم در شب گذشته از ترس پس لرزه ها به خیابان‌ها رفته و شب را در آن سرمای سوزناک به صبح رساندند. حدود ۵۰ پس لرزه گزارش شده است که این وضعیت نگران کننده بود.

واکنش‌های خارجی
جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا با انتشار پیامی با خانواده‌های آسیب دیده و قربانیان زلزله یک‌شنبه شب در غرب کشور ابراز همدردی کرد.

گری لوئیس هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در ایران در واکنش به زلزله شب گذشته در غرب ایران یک پیام تسلیت در صفحه توئیتر خود منتشر و با مردم ایران ابراز همدردی کرد و از آمادگی سازمان ملل برای کمک به ایران پس از وقوع زلزله در غرب کشور خبر داد.

میشاییل کلور برشتولد سفیر آلمان در تهران هم در صفحه توییتر خود نوشت: مراتب تسلیت عمیق آلمان به دولت ملت ایران در پی زلزله مرگ بار غرب ایران را ابراز می‌کنیم.

واکنش‌ سیاستمداران داخلی
آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه تهران در پیامی با تسلیت حادثه زلزله و جان باختن تعدادی از هم‌وطنان‌مان ،به تحلیل‌گران هشدار مبادا در گفتارشان سبب افزایش رنج داغدیدگان باشند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زلزله کرمانشاه