به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۵۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۳ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۱۳۹۸۲۶

روند معکوس تولیدخودروهای چینی در ایران

گروه اقتصادی: یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مونتاژ خودرو مزیت اقتصادی برای کشور به همراه ندارد، گفت: در سطح جهانی تولید ابتدایی خودرو در کشور مادر و تولید انبوه در چین انجام می‌شود اما در ایران این فرایند کاملا برعکس است.
روند معکوس تولیدخودروهای چینی در ایران
ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: توسعه زنجیره تامین خودرو در داخل کشور یک هدف بسیار مناسب است و به نظر می رسد در شرایط فعلی همکاری قطعه ساز و مجموعه ساز ایرانی با شرکای بین‌المللی خروجی مناسبتری نسبت به جوینت شدن خودروساز دارد.او افزود: با پیوستن قطعه ساز و مجموعه ساز ایرانی به همکاران بین المللی می توان به بازارهای صادراتی طرف خارجی دست پیدا کرد و از سوی دیگر کیفیت قطعات داخلی ارتقا می یابد که در توسعه و ساخت محصولات برند ملی تاثیر بسزایی دارد.وی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات خودروهای ملی نداشتن زنجیره تامین است و زمانی صنعت خودرو به مزیت اقتصادی کامل دست پیدا می کند که خودروهایی با برند ملی تولید شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: در سطح جهانی ایده، طرح، تولید ابتدایی و تست های نهایی در کشور مادر صورت می گیرد و تولید انبوه در کشور چین انجام می شود که در حال حاضر این مورد در ایران کاملا برعکس صورت می گیرد.خلخالی گفت: باید به سمتی حرکت شود که تولید خودرو برای کشور ارزش افزوده و مزیت اقتصادی داشته باشد که با طراحی و تولید اولیه می توان به این مهم دست پیدا کرد و تولید انبوه محصولات دیگر کشورها همچون چین مزیت اقتصادی برای صنعت خودرو و اقتصاد کشور ندارد.او بیان کرد: قیمت تمام شده محصولات در ایران به واسطه نبوده بهره وری بالا است و این موضوع عاملی شده تا شرکای خارجی آنچنان علاقه ای به صادرات محصولات تولید مشترک در ایران نداشته باشند و تنها به بازار داخلی ایران فکر کنند.این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: با توجه به تفاسیر بیان شده پیشنهاد می شود به جای توجه به تولید و مونتاژ خودرو در زمینه زنجیره تامین سرمایه گذاری صورت گیرد، زیرا سرمایه گذاری بر زنجیره تامین عاملی خواهد بود تا محصولات داخلی بسیار با کیفیت در کشور تولید شود.