به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۷ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۳۹۸۶۶
توزیع دفترچه‌های اقلام امدادی در میان زلزله‌زدگان

کودکان زلزله‌زده را فراموش نکنید

گروه جامعه: چند روزی از زمین لرزه بزرگ غرب کشور می گذرد و آن گونه که مسئولان اعلام کرده‌اند کم کم با آغاز آواربرداری گسترده، زندگی دوباره به شهر سرپل ذهاب ، ازگله و ... بازگشته است.
کودکان زلزله‌زده را فراموش نکنید
زلزله شامگاه یک‌شنبه ۲۱ آبان‌ ماه بسیاری از هموطنانمان را داغدار و بی‌سرپناه کرد. فاجعه‌ای که زندگی بسیاری از ایرانیان را طی یک هفته اخیر تحت تاثیر خود قرار داده، با این وجود، زندگی فراتر از تمامی اتفاقات در مناطق زلزله‌زده جریان دارد و امید به آینده بهتر و بازگشت به زندگی عادی را می‌توان در چهره تک‌تک مردمان این منطقه حس کرد.

این‌ در حالیست که از امروز (شنبه) کارمندان شرکت‌های دولتی و همچنین کارمندان بانک در محل کار حضور یافته اند و بر اساس دستور استاندار کرمانشاه در صورتی که ساختمان اداره‌ای به دلیل زلزله تخریب شده باشد، ارائه خدمات به مردم در زیر چادرها صورت می‌گیرد.

همچنین مقرر شده است که از امروز خسارت‌دیدگان برای تشکیل پرونده به بانک های دولتی مراجعه کنند و همچنین هلال احمر اعلام کرده است که از امروز دفترچه‌ای برای ارائه اقلام امدادی شامل سبد غذایی یک ماهه را در اختیار سرپرست خانوارها قرار خواهد داد.

مشکل قطعی آب، برق و گاز در مناطق زلزله‌زده به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران برطرف شده است و در عین حال ماموران ادارات مربوطه با مراجعه به درب منازل مشکلات احتمالی را به صورت موردی بررسی و رفع می‌کنند.

زلزله 7.3 ریشتری غرب کشور هشت شهر و 1200 روستا را تحت تاثیر قرار داد و طی آن 4500 واحد مسکونی شهری و 11 هزار واحد روستایی تخریب شدند و به گفته رییس جمعیت هلال احمر، تاکنون 55هزار تخته چادر و 78 هزار متر موکت میان زلزله زدگان توزیع شده است و این‌ در حالی است که ترافیک شدید به کمک‌های مردمی در داخل شهر و جاده‌های منتهی به مناطق زلزله زده به وضوح احساس می‌شود.

دکتر پیوندی گفت:‌مناطق زلزله زده به هشت منطقه عملیاتی تقسیم شده است، از روز اول نیاز افراد همچون چادر،  پتو، کنسروجات و لوازم بهداشتی در میان مردم توزیع شد و اکنون اکثر مردم لوازم مورد نیاز خود را دریافت کرده اند. از روز شنبه تا دوشنبه اقلام مورد نیاز 72 ساعته افراد در بین زلزله زدگان توزیع می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با یادآوری اینکه همه افراد آسیب دیده شناسنامه امدادی دریافت می کنند، افزود: تمام اقلامی که بین زلزله زدگان توزیع می شود در دفترچه امدادی ثبت می شود تا همه افراد از اقلام مور نیاز خود به شکل عادلانه بهره مند شوند. از روز دوشنبه با مدیریت افراد در مناطق هشتگانه، اقلام مورد نیاز یک ماهه خانوار بین آنها توزیع خواهد شد.

مسئولان محلی از خیران خواسته اند که در ارسال کمک های مردمی کودکان زلزله زده را فراموش نکرده و برای آنها اسباب بازی و یا کتاب آموزشی ارسال کنند و به گفته رییس سازمان داوطلبان هلال احمر، در حال حاضر با توجه به سرمای شبانه هوا و پیش بینی بارندگی  نیاز اصلی مردمان مناطق زلزله زده، نایلون، لباس گرم، چراغ والور، پتو و برزنت است. علاوه بر وسایل گرمایشی، لوازم تحریر، عروسک برای بچه‌ها، بسته‌های بهداشتی، لباس زیر و لباس‌های گرم از جمله اقلام ضروریست که مردم می‌توانند برای کمک به مناطق زلزله زده ارسال کنند. وی تاکید کرد که مردم وسایل گرمایشی را فراموش نکنند.

در حوزه درمان نیز براساس آنچه کولیوند سرپرست اورژانس کشور عنوان کرده است:‌ در حال حاضر از نظر دارو و تجهیزات پزشکی و دپوی خون و فرآورده‌های خونی اصلا دچار کمبود نیستیم. سرپرست اورژانس به هموطنان مناطق زلزله‌زده توصیه کرد که در صورت بروز سرفه، تب و اسهال در مناطق زلزله‌زده، گزش حشرات و سایر مشکلات جسمی، موضوع را با کادر درمان مستقر در این مناطق در میان بگذارند.

با تدابیر اتخاذ شده وزارت بهداشت، از این پس هر هفته یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مسئولیت ارایه خدمات درمانی در مناطق زلزله‌زده را برعهده دارد که اولین دانشگاه نیز دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. محورهای مواصلاتی به مناطق زلزله زده بخاطر ازدحام خودروهای کمک‌های مردمی و امدادی سنگین است و براین اساس پلیس ضمن اعمال محدودیت‌های تردد، از هموطنان خواست با خودروهای شخصی خود برای رساندن محموله‌های امدادی به این مناطق نیایند.
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زلزله کرمانشاه