کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیدحسن خمینی:

بُعد ضدتحجر امام نباید تضعیف شود

28 آبان 1396 ساعت 15:57

گروه سیاسی: سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای انجمن اندیشه و قلم، با تأکید بر اینکه «انقلاب اسلامی ایران به هیچ وجه یک انقلاب متحجرانه نبوده است»، گفت: بعد روشنفکری و ضد تحجر انقلاب و امام(ره) نباید تضعیف شود.


به گزارش ایسنا، یادگار امام در این دیدار، در سخنانی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، یک انقلاب روشنفکری بود و همه روحانیونی که در جریان انقلاب نقش داشتند در زمان خودشان از طرف متحجرین منفور بودند.وی با تأکید بر اینکه «باید از واژه‌های تحجر و متحجر تعریف ارائه دهیم تا تبدیل به ناسزا و توهین نشود»، افزود: اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم، جریان متحجر کاملا در مقابل نیروهای انقلاب قرار داشته و دارد. این تقابل چنان بود که حتی درباره طرفداران امام در نجف و طلبه‌های همراه امام، می‌گفتند مگر آنها هم به حرم حضرت علی(ع) می‌روند؟ آنها کمونیست هستند.سیدحسن خمینی، ادامه داد: آن زمان حرف‌های روشنفکری، صبغه ماتریالیستی و کمونیستی پیدا می‌کرد. بحث‌های اقتصادی مرحوم استاد مطهری به ماتریالیستی بودن متهم می‌شد. آقای مطهری که اساسا بزرگترین مبارز علیه جریانات التقاطی ماتریالیستی بود، کتاب اقتصادش به این موضوع متهم می‌شد و عده‌ای بیان می‌کردند که مبانی آن ماتریالیستی است.

وی با اشاره به جمله امام مبنی بر اینکه «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است»، گفت: یکی از ابعاد انقلاب که به شدت در زمان ما کمرنگ و شاید مغفول و فراموش شده، بحث تحجرستیزی است.یادگار امام اضافه کرد: درباره هر اندیشه‌ای، اگر یک بعدش را برجسته کرده و به دیگر ابعادش بی‌توجه باشیم، تبدیل به یک کاریکاتور می‌شود که هرچند تصویری از همان اندیشه است ولی تصویری کاریکاتوری است که تناسب اجزا در آن به هم ریخته است.سیدحسن خمینی تصریح کرد: اینکه توسط اهل بیت (ع) انتقادهای شدید به نظام اموی می‌شد، به این دلیل نبود که نظام اموی غیراسلامی بود بلکه به این دلیل بود که اسلام اموی، اسلام کاریکاتوری و اسلام منحرف بود. اتفاقا بیشترین گسترش‌های نظامی و کشورگشایی در نظام اموی اتفاق افتاده بود.

وی انقلاب اسلامی را مجموعه‌ای خواند که لازم است تناسب اجزای آن حفظ شود و افزود: اگر یک بعد انقلاب را پر رنگ کنید و بعد دیگر آن را کمرنگ، انتظار آن کارکرد مورد نظر اولیه را نباید از آن داشته باشید. بالاتر از توحید و خدامحوری که ندایم، اما اگر همین اعتقاد در جای درست قرار نگیرد به نفع جامعه و فرد کار نمی‌کند. حضرت امام بحثی دارند می‌گویند علم توحید می‌تواند حجاب بشود.وی در ادامه با اشاره به اینکه «بحث از ارتباط با امام زمان و رؤیت ایشان، با یک رویکرد می‌تواند حماسه‌آفرین باشد و به رزمندگان جرأت حمله به دشمن را بدهد و با رویکردی افراد را بیغوله‌نشین و دنیاگریز کند»، گفت: از تحجر می‌تواند جنگ شیعه و سنی بیرون بیاید. امروز هرچه از پیروزی انقلاب می‌گذرد می‌بینیم بحث‌های وحدت‌گرایانه کمرنگ‌ می‌شود چراکه توجه ما به بعد ضدتحجر انقلاب اسلامی کمرنگ شده است.

وی درعین حال تأکید کرد که نباید ضدیت با تحجر را هم تنها اولویت انقلاب اسلامی بخوانیم و باید همه ابعاد انقلاب را به صورت یک مجموعه به هم پیوسته نگاه کرد.سیدحسن خمینی همچنین در این دیدار پس از گزارش عملکرد مدیرعامل انجمن اندیشه و قلم و سخنان رئیس هیأت مدیره که این انجمن را ترکیبی از اهالی رسانه و روزنامه‌نگاران خواندند، از اهمیت رسانه و سلامت رسانه سخن گفت و اظهار کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که اخبار در حین وقوع دیده می‌شوند. دنیای امروز، دنیای رسانه است. حتی انقلاب اسلامی ما نیز به تعبیری انقلاب نوارکاست نام گرفته است.

وی با اشاره به سرعت اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی که رسانه‌های سنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای را کم‌قدرت کرده‌اند، بر نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد به عنوان یکی از مهمترین مسائل امروز جامعه ما تأکید کرد و گفت: مهمترین عاملی که می‌تواند فساد را افشا کند و از بین ببرد و سلامت را به جامعه برگرداند، رسانه است. البته باید توجه داشت که هرچند آزادی رسانه‌ها شرط لازم برای مبارزه با فساد است اما شرط کافی نیست. اینگونه نیست که کشورهایی که رسانه آزاد دارند فساد نداشته باشند. باید دید آیا رسانه به تنهایی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ کسی که فساد می‌کند، رسانه نیز پیدا می‌کند و مغلطه می‌کند و در بازار مغلطه، حقیقت گم می‌شود. تنها راه گم کردن حقیقت، پنهان کردن آن نیست بلکه یکی از راه‌ها ازدیاد دروغ است.سیدحسن خمینی نهادهای مدنی در این حوزه را نهادهایی مؤثر در سلامت رسانه خواند و گفت: خود اهالی رسانه باید متصدی سلامت رسانه باشند. چهره‌های شناخته شده حوزه رسانه و مطبوعات، سرمایه‌هایی برای جامعه محسوب می‌شوند که خود باید نسبت به سلامت رسانه‌ها حساسیت داشته باشند و در برابر ابتذال رسانه‌ای بایستند.
وی با تأکید بر اینکه «تک‌صدایی کمونیستی و لمپنیسم رسانه‌ای لیبرالیستی، هر دو به یک میزان می‎تواند به سلامت رسانه آسیب بزند»، گفت: فکر نکنیم به‌هم ریختن فضا منفعتی برای کسی دارد، اگر فضا به هم بریزد بزرگترین ضرر را همه جامعه خواهد کرد.

یادگار امام ادامه داد: دیگر امکان بستن فضای رسانه‌ای نیست. ما به عقب برنمی‌گردیم، اما الزاما به جلو رفتن و آزادی رسانه مشکل را حل نخواهد کرد و باید سلامت رسانه را تضمین کنیم.اگر بخشی از این موضوع را به نهادهای حاکمیتی بسپاریم، ممکن است عوارض بدتری داشته باشد. بهترین راه این است که خود صاحبان رسانه برای این مشکل راهکاری تعریف کنند.سیدحسن خمینی در پایان با تأکید بر اینکه «راه برون رفت ما از مشکلات به مدد رسانه‌های سالم ممکن است و سلامت رسانه‌ها نیز در دستان اربابان رسانه و اصحاب آن است»، گفت: از این جهت انجمن اندیشه و قلم و کارکردش را بسیار ارزشمند می‌دانم و معتقد هستم که برای مجموعه خود (انجمن اندیشه و قلم) هدفی در این راستا مشخص کنید. یعنی مجموعه‌ای باشید که قرار است با کمک به سلامت رسانه، به اعتلای سلامت جامعه و مبارزه فساد در جامعه کمک کند بدون اینکه وابسته به نهادهای حاکمیتی باشد.

در ابتدای این دیدار، مدیرعامل انجمن اندیشه و قلم در گزارشی از فعالیت‌های این انجمن گفت: این تشکل مردم‌نهاد متشکل از جمعی از اهالی دانشگاه، رسانه و مطبوعات، در طول دو سال فعالیت خود، حدود یکصد نشست علمی در موضوعات مختلف در گروه‌های دهگانه علمی داشته است که از جمله می‌توان به دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله العظمی جوادی آملی، آیت‌الله موسوی بجنوردی، حجت‌الاسلام ناطق نوری و شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی اشاره کرد.امیر دبیری‌مهر رئیس هیأت مدیره انجمن اندیشه و قلم نیز با اشاره به عناصر هویت‌ساز حوزه اندیشه و قلم در فرهنگ ایرانی و اسلامی، آمادگی انجمن اندیشه و قلم را جهت طراحی و اجرای برنامه‌هایی در جهت تولید فکر، به‌روز کردن و تقویت گفتمان پیشرو و وحدت‌گرای امام خمینی در جهان اسلام و داخل کشور اعلام کرد.


کد مطلب: 139878

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/139878/ب-عد-ضدتحجر-امام-نباید-تضعیف-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir