به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۳:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۱۳۹۹۳۱
ورزشکاران و دیگر شخصیت‌های اجتماعی نمایندگان مردم در کمک به زلزله‌زدگان

پهلوانان زنده‌اند

محمد سررشته‌داری- روزنامه بهار
خبرهای زیادی در روزهای گذشته در چهارگوشه ورزش ایران وجود داشت از مبارزه با بازیکن‌سالاری کی روش بگیرید تا برسید به عوض شدن نگاه دنیا به تیم ملی فوتبال ایران اما مهمترینش حضور فعال ورزشی‌ها بود در کمک به زلزله زدگان از دایی تا فرهاد مجیدی و ... که نشان داد پهلوانان هنوز زنده اند.
خبر این بود:« علی دایی تلاش برای جمع‌آوری کمک‌های لازم برای زلزله‌زدگان را آغاز کرد. به گزارش خبرآنلاین؛ زلزله شدید کرمانشاه که باعث کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان شد، یک بار دیگر مردم ایران را برای کمک رسانی در کنار هم بسیج کرد. در همین راستا علی دایی پیشکسوت فوتبال ایران و سرمربی تیم سایپا برای جمع آوری کمک‌های غیر نقدی مثل پتو و لباس گرم پیش قدم شد و با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از افرادی که مایل به کمک‌رسانی هستند خواست تا با شماره اعلام شده تماس بگیرند. مشابه این اقدام برای جمع آوری کمک را کریم باقری در هنگام زلزله ورزقان انجام داده بود و به وسیله کمک‌های مردمی توانست مدرسه‌ای در مناطق زلزله زده استان آذربایجان بسازد و حالا باید دید علی دایی تا چه میزان می‌تواند در جمع‌آوری کمک‌های مردمی موفق باشد؟»
اول: زلزله اتفاق بسیار بدی بود، اتفاقی که اندوه همه ایران را به همراه داشت. اتفاقی که البته دوباره مردم را با هم متحد کرد و قومیت‌ها را از بین برد. در میان بحث‌ها و جنجال‌های بعضا سیاسی و غیر واقعی و دعواهای سطحی اما اتفاقات خوبی هم رخ داد.
پهلوانان زنده اند!
دست به کار شدن پهلوانانه برخی ورزشی‌ها اتفاق خوبی بود که در دنیای بحران‌زده اجتماعی ما رخ‌د اد. علی دایی آستین بالا زد و وادر ماجرا شد، او با انتشار فیلمی به مردم اعلام کرد که برای کمک خودش وارد گود می‌شود و مردم هم به واسطه اعتمادی که به او داشتند کمک‌های خوبی برای زلزله زدگان جمع کردند.
این اتفاق نشان داد که تختی‌ها هنوز زنده اند و جلو می‌روند. این اتفاق نشان داد که ورزش با وجود ورود پول کثیف به آن همچنان مورد اعتماد مردم است. این اتفاق نشان داد که تختی‌ها هنوز زنده اند. دایی راه را درست رفت، دایی تا خود کرمانشاه هم رفت، جواد خیابانی هم رفت تا خود کرمانشاه آن هم در شرایطی که خیلی‌ها از او ایرادهای عجیب و غریب می‌گرفتند اما او را وقتی در حکم مدافع مردم زلزله زده دیدند از حرف‌ها و نوشته‌های خود در فضای مجازی شرمنده شدند. کیانوش رستمی هم دست به کار شد او هم مدال‌ها را حراج کرد، همسر و پسر حجازی هم استوک‌های ناصر خان را به حراج گذاشتند و این‌ها همه اتفاق‌های خوب ماجرای زلزله ای بود که قلب همه ایران را آزارد.

کار فرهاد مجیدی مرز قلب‌ها را جابه جا کرد
هر کودکی که در این زلزله از زیر آوار بیرون می‌آمد انگار کودک همه مردم ایران بود، هر کودکی که در این شرایط به دنیا می‌آمد انگار فرزند ایران بود که متولد می‌شد. به هر حال از کی‌روش و شفر اروپایی تا مربیان و بازیکنان تیم‌های مختلف  و حتی تیم‌های استقلال و پرسپولیس هم برای زلزله آستی بالا زدند.
با همه این موارد اما فرهاد مجیدی هم کار بزرگی کرد. او هم شماره حساب دایی را تایید کرد تا استقلالی‌ها را هم کنار پرسپولیسی‌ها قرار دهد و این اوج اعتمادی بود که در ورزش ایجاد شد تا همه مردم ایران فارغ از رنگ‌ها و نژادها کنار هموطنان کرد بایستند و با آنها باشند و کمکشان کنند. زلزله هم جایگاه ورزش را نشان داد و اثر آن را در جامعه برای آنها که ورزش را یک سرگرمی می‌دانند به تصویر کشید و هم مردم را دوباره متحد کرد. آن غم کشنده شاید با اینهمه اتحاد اندکی آرام تر شده باشد.

مبارزه با بازیکن سالاری توسط کی روش انتها ندارد
دوم: «سایت کانال فوتبال شیلی پس از قطعی شدن صعود پرو به عنوان آخرین تیم راه یافته به جام جهانی، اقدام به معرفی 32 ستاره جام جهانی کرده و از هر تیم یک نفر را به عنوان ستاره معرفی کرده است.
در بخش معرفی ستاره تیم ملی فوتبال کشورمان به سردار آزمون اشاره شده و در خصوص او آمده است: سردار آزمون 22 ساله که با قیمت 13 میلیون دلار جزو گران‌ترین بازیکنان آسیایی محسوب می‌شود، مهاجم سرشناس روبین کازان است. او به دلیل عملکردی که در لیگ قهرمانان (فصل گذشته) داشت، مورد توجه خاصی قرار گرفته است.»
این معرفی به وضوح نشان می‌دهد که سردار آزمون  جایگاه ویژه ای در فوتبال دنیا پیدا کرده و از جایگاه درستی  برخوردار است. با همه این احوال اما کی روش جور دیگری ماجرا را جلو برده است. او در همان ایام که مهاجم کازان نماد ایران معرفی شده است با آزمون برخورد مدیریتی – مربیگری کرده است.در واقع این کار کی‌روش درس بزرگی بود برای همه فوتبالیست‌ها و مربیان جوان. او خیلی محکم با بازیکن سالاری برخورد کرده است. البته آزمون یک بازیکن بزرگ و حرفه ای است و بعید است که کار عجیبی انجام داده باشد اما همین که امروز در اوج نیست تلنگری لازم بود توسط کی روش که تلنگر توسط این مربی به او زده شد. کی‌روش برخلاف بسیاری از مربیان قبلی اصلا با نام‌ها کاری ندارد و تنها کسانی برای او به میدان می‌روند که همه وجودشان فوتبال بازی کند و آماده باشند. در واقع اخم کی روش به سردار به همه بازیکنان تیم ملی فهماند که حتی نماد فوتبال ایران هم اگر نتواند از پیراهن تیم ملی ایران دفاع کند با برخورد کی روش مواجه می‌شود.

نگاه دنیا به ایران عوض شده است
سوم: سایت «یاهو اسپورت» استرالیا در گزارشی به بررسی اجمالی 32 تیم راه یافته به جام جهانی 2018 پرداخته و آنها را بر‌اساس کیفیت تیمی و شانس موفقیت در روسیه رده‌بندی کرده است که ایران در رده بیست‌وچهارم این پاور رنکینگ قرار دارد.
در پاور رنکینگ یا همان رده‌بندی قدرت، تیم‌های برزیل، آلمان، اسپانیا، فرانسه، بلژیک، آرژانتین، انگلیس، پرتغال، اروگوئه، کلمبیا، مکزیک، کرواسی، لهستان، سوئیس، پرو، صربستان، نیجریه، سوئد، سنگال، دانمارک، روسیه، ایسلند، ژاپن، ایران، مصر، مراکش، کاستاریکا، کره جنوبی، استرالیا، تونس، پاناما و عربستان به ترتیب در رده‌های اول تا سی‌ودوم هستند.».
جایگاه تیم ملی ایران در فوتبال دنیا تغییر کرده است، در واقع با کی روش جایی بزرگتر از قبل قرار داریم و دنیا هم جایگاه بالاتری را از ایران می‌خواهد.
«یاهو اسپورت» در این باره نوشت: ایران بهترین تیم آسیایی در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2018 روسیه بود. در حقیقت آنها تا آخرین بازی خود در مرحله انتخابی که صعودشان به جام جهانی روسیه پیش از آن قطعی شده بود، گلی دریافت نکرده بودند. آنها به طور میانگین در هر بازی یک گل به ثمر رساندند و این پرسش مطرح می‌شود که آیا تیم ملی می‌توانند مقابل قدرت‌های اروپایی و آمریکای جنوبی ایستادگی کند یا خیر!نکته اینجاست که در درون کشور هنوز هستند کسانی که انتقاد می‌کنند و نمی دانند از چه چیزی هم انتقاد می‌کنند. آنها کی روش و تیم ملی را در درجه بالایی نمی‌دانند غافل از اینکه دنیا جور دیگری روی ایران حساب باز کرده است.