به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۱۳۹۹۵۲

غذاهایی که نیکوتین را از بدن دفع می‌کنند

گروه سلامت: نیکوتین نوعی ماده شیمیایی به شدت اعتیادآور است که در دخانیات وجود دارد و ترک آن بسیار دشوار است، ولی با این وجود میلیون‌ها انسان در سراسر جهان آن را استعمال می‌کنند. یکی از راه‌های دفع این ماده مضر، تغذیه سالم و استفاده از برخی مواد غذایی برای دفع آن از بدن است.
از جمله مضرات نیکوتین می‌توان به ایجاد اخلال در عملکرد اعصاب و سلول‌های ماهیچه‌ای اشاره کرد. همچنین این ماده مهلک، خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر تپش قلب، فشار خون و حتی حمله قلبی را نیز افزایش می‌دهد، ولی با وجود هشدارها و یافته‌های علمی، عده‌ای همچنان به مصرف دخانیات ادامه می‌دهند. با مصرف برخی مواد غذایی می‌توان این ماده مهلک را از بدن دفع کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
کلم  
کلم از نظر طبی منبع غنی ماده "ایزوتیوسیانات” و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است که به دفع نیکوتین ذخیره شده در خون کمک می‌کند.
انار
مصرف سیگار باعث بالارفتن تپش قلب، فشار خون و نیز کاهش سطح اکسیژن در خون و در مقابل، مصرف انار باعث کاهش این عوارض، تنظیم جریان خون و تولید گلبول‌های قرمز بیشتر می‌شود.
لیمو
لیمو نیز یکی دیگر از سلاح‌های قوی در نبرد ترک سیگار است! پس از مصرف سیگار، نیکوتین تا ۳ روز در بدن باقی می‌ماند و به سلول‌ها و منفذهای پوستی آسیب می‌رساند. لیمو با داشتن اسید‌سیتریک و ویتامین C به حفظ سلامت پوست کمک کرده و عوارض ناخواسته ناشی از مصرف سیگار و نیکوتین را کاهش می‌دهد.
آب
سیگار کشیدن بر آبرسانی بدن شما تاثیر می گذارد. محققان دریافته اند که آب می تواند به ترک سیگار کمک کرده و بقایای نیکوتین در بدن را از بین ببرد.
ذغال اخته
اسید موجود در ذغال اخته روند دفع نیکوتین از جریان خون را تسریع می‌کند. همچنین این میوه همانند نیکوتین میزان قند خون را بالا می‌برد، از این‌رو، جایگزین مناسبی برای سیگار در هنگام تمایل به دریافت نیکوتین است. با مصرف این میوه در عین تنظیم قند خون، می‌توان سیگار را نیز ترک کرد.
هویج
مصرف مکرر سیگار به صورت روزانه باعث کاهش ویتامین A و C شده و تاثیر منفی بر عملکرد مغز دارد. همچنین باعث تخریب سلول‌های عصبی می‌شود. مصرف هویج باعث تامین میزان ویتامین A و C می‌شود و مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.
زنجبیل
زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی برای رهایی از عوارض ناشی از مصرف سیگار و نیکوتین است. البته زنجبیل خام عملکرد بهتری در کاهش میل به دریافت نیکوتین، کاهش وزن و دفع سموم خون ناشی از مصرف نیکوتین دارد. اگر تصمیم به پاکسازی نیکوتین از بدن خود دارید، زنجبیل بهترین گزینه است.
اسفناج
اسفناج حاوی فولیک اسید و ویتامین B9 است و به از بین‌برنده نیکوتین از بدن شهرت دارد. نیکوتین باعث اختلال در خواب می‌شود و اکثر افراد مصرف‌کننده دچار این مشکل هستند. از این‌رو، اسفناج به عنوان منبع سرشار از فولیک اسید، نقش مهمی در تنظیم سلامت روحی و عاطفی در برابر عملکرد منفی نیکوتین دارد.
پرتقال
پرتقال از اعضای خانواده مرکبات است که سرشار از ویتامین C بوده و نیکوتین را در بدن از بین می‌برد. مصرف پرتقال و سایر مرکبات، نیاز بدن به ویتامین C را جبران کرده و همچنین استرس ناشی از مصرف نیکوتین را کاهش می‌دهد. استعمال سیگار باعث تنگ و سفت شدن عروق خونی می‌شود. ویتامین E موجود در جوانه گندم و سایر غلات موجب بالارفتن خاصیت ارتجاعی سیستم گردش خون شده و خطر سکته قلبی را بویژه در سنین بالاتر کاهش می‌دهد.
کلم بروکلی
بروکلی حاوی ویتامین‌هایی مانند B5،C  و B است که مسئولیت تنظیم فعالیت‌های اساسی بدن را به عهده دارند. کمبود این گروه از ویتامین‌ها باعث اختلال در عملکرد بهینه بدن می‌شود. مصرف کلم بروکلی علاوه بر تامین ویتامین C و افزایش سوخت و ساز بدن، از ریه‌ها در برابر سموم حفاظت می‌کند. بروکلی دارای ژن NRF2 نیز هست که سلول‌های ریوی را در برابر حمله‌ها مصون نگه می‌دارد.
برچسب ها: نیکوتین سیگار