به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۳۰ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۱۳۹۹۷۳

پیش‌بینی دیابت نوع 2 با اسیدهای چرب خون

گروه علمی: مطالعات جدید نشان می‌دهد اسیدهای چرب خون یکی از مهمترین شاخص های پیش‌بینی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی است که در معرض این عارضه قرار دارند.
پیش‌بینی دیابت نوع 2 با اسیدهای چرب خون
به گزارش مدیکال ساینس،‌ گروهی از محققان انگلیسی میزان 27 نوع مختلف از اسیدهای چرب معمول خون 15 هزار و 919 بیمار را از سال 1991 تا 1998 میلادی در هشت کشور دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا،‌ سوئد و انگلیس بررسی کردند. در سال 2007 میلادی، 12 هزار و 132 مورد از این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند.محققان مجددا به نتیجه تحلیل و بررسی نمونه خون این افراد رجوع کردند و دریافتند با بررسی برخی از اسیدهای چرب در خون می‌توان احتمال ابتلا به دیابت را پیش بینی کرد. برای مثال غلظت کم اسید لینولئیک (یک اسید چرب لازم برای سلامتی) و میزان بالای اسید پالمتیک (یک اسید چرب اشباع) از نشانگرهای دیابت است. افرادی که خونشان درای این دو شاخص باشد، در مقایسه با افرادی با شاخص متضاد، 63 درصد بیشتر در معرض دیابت قرار دارند.ادامه مطالعات نشان می‌دهد افرادی که اسید لینولئیک بالا و اسید پالمتیک پایینی دارند، نه تنها در معرض دیابت قرار ندارند؛ بلکه فشار خون پایین‌تر، رگ‌های خونی قوی‌تر و نوسانات افزایش وزن کمتری دارند.
رژیم غذایی و سبک زندگی از مهمترین عوامل موثر بر بروز دیابت است. محققان معتقدند با استفاده از نتایج این مطالعه می‌توان احتمال بروز دیابت را در افرادی که در معرض این عارضه قرار دارند کاهش داد.
برچسب ها: دیابت علمی