به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۳۰ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۱۳۹۹۹۲
مشایی، بقایی و مرتضوی دیروز و امروز در دادگاه

احمدی‌نژادی‌ها در راهروهای محکمه

سجاد خداکرمی- روزنامه بهار:
روز گذشته اسفندیار رحیم مشایی به دادسرا رفت و پس از گذشت ساعاتی با قرار کفالت آزاد شد و امروز نیز آخرین جلسه دادگاه بدوی حمیدبقایی و دادگاه تجدیدنظر سعیدمرتضوی برگزار مي‌شود؛ گلچینی از حضور یاران احمدی‌نژاد در محاکم قضایی که بهاریون را این روزها به شدت آشفته است.

رفت و برگشت مشایی
اسفندیار رحیم مشایی که یکی از اضلاع اصلی و تاثیرگذار حلقه یاران احمدی‌نژاد است، صبح روز گذشته بنابر احضاریه‌اي که در روز تولدش (21آبان) به دستش رسید و آن را تولد دوباره خود خوانده بود، در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شد و پس از ساعاتی، با صدور قرار کفالت آزاد شد. او بنابراین احظاریه بود، به دلیل توهین به مسئولان، تصرف غیرقانونی اموال دولتی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، روبه روی بازپرس شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه نشست. مشایی که این روزها وجه دیگری از سناریو جدید بهاریون را مدیریت مي‌کند، روز گذشته نیز تلاش کرد خود را بدون ناراحتی و عصبانیت نشان دهد و برای این کار عکسی از نهار خوردن خود پس از خروج از دادسرا و در بازار تهران در اینستاگرام شخصی اش منتشر کرد و نوشت: «دیزی بعد از دادسرا، البته بدون تصرف غیر قانونی در اموال دولتی!» این البته تمام ماجرای دیروز مشایی نبود، چه آنکه وی ساعاتی پس از آزادی دفاعیه‌اي را در کانال تلگرامی خود و در کانال دولت بهار منتشر کرد و در ابتدای آن نوشت: «به دنبال سلسله اقدامات هدفمند دستگاه قضایی علیه برخی همکاران دکتر احمدی‌نژاد که با پرونده سازی و طرح اتهامات دروغین، تلاش مجدانه‌اي را به عمل آوردند تا دولت قبل را بدنام کنند، اینجانب در کانال تلگرامی خود با تکیه بر مبانی حقوقی و قانونی، اهتمام خود را در جهت تبیین ابعاد تصمیمات و اقدامات دستگاه قضایی به کار بستم.» وی در ادامه افزود: «در جریان بازداشت غیرقانونی و غیرقابل توجیه آقای حمید بقایی معاون محترم اجرایی رئیس جمهور سابق در سال جاری، یادداشت هایی را در نقد رفتار دستگاه قضایی به رشته تحریر در آوردم که در نتیجه آن، دادستان تهران پرونده‌اي را با اتهام توهین به مقامات قضایی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علیه بنده تشکیل داد.» مشایی خاطرنشان کرد: «این پرونده، سرانجام به دادگاه 1058 ارسال شد اما از آنجا که دستگاه قضایی در ادامه تشدید فشارهای ناروای خود و در آستانه تشکیل دادگاه، آقای سید علی اصغر حسینی، وکیل مدافع اینجانب را به ناحق به دوسال و نیم زندان محکوم کرده است، در یک تصمیم اعتراضی، از حضور در دادگاه خودداری ورزیدم و در مقابل آقای عبداله‌پور وکیل مدافع جدید اینجانب لایحه دفاعیه‌اي را به دادگاه ارائه کرد که متن آن جهت مطالعه علاقمندان به صورت فایل پی‌دی‌اف تقدیم مي‌شود.»
او که یکی از مهمترین اضلاع مثلت احمدی‌نژاد، مشایی و بقایی است، با گذشت دو روز از اتمام بست نشینی بقایی، جوانفکر و خراسانی در حریم شاه عبدالعظیم، در اقدامی غیر معمول نامه‌اي خطاب به حضرت عبدالعظیم الحسنی نیز نوشت و در آن مویه کنان در رسای آنچه بر یارانش رفته گفت. مشایی در این نامه آورد: «بی مقدمه لازم است مراتب خرسندی و سپاس خود را به محضر شما از جهات مختلف ابراز نمایم. یکی از این جهات، ملجاء و پناه بودن شما برای کسانی است که از جور و ستم دوران، دست به دامان شما می‌شوند. اینکه شخصی، خورشید وجودش پس از حدود هزار و دویست سال هنوز روشنی بخش و گرمی آفرین باشد جز به عنایت خاص پروردگار گرمی و روشنی ممکن نیست، وگرنه شاید بسیار باشند کسانی که در عین برخورداری از امکانات و مقدورات در زمان حیاتشان نیز چنین توفیقی نداشته باشند. باید این توفیق را از خدا خواست. وی افزود: «سال‌ها در این فکر بودم که بر اساس چه حکمتی بین زیارت شما و زیارت امام حسین(ع) به طور خاص ارتباط داده شده است، اکنون فکر می‌کنم شاید این امر ناظر به ربط بین تظلم و مظلومیت است. دوستان ما که به رسم جوانمردان مومن به اهل‌بیت(ع) و شیفتۀ حسین(ع) به محضر شما به پناه آمده بودند را برنتافتند. چند روز در برابر هشت ماه بست نشینی سید جمال‌الدین اسدآبادی نشان مي‌دهد که تحمل آقایان "هم‌پای" عزمشان بر دوام جور نیست.» مشایی در انتهای این نامه نیز نوشت: «آنان که به بست نشینان یورش برده و از هتک حرمت حریم اهل بیت(ع) ابایی نداشتند، راه کسانی را رفتند که چشم و گوش و دل بر حقیقت بستند. اگرچه شما اولیای خدا همواره شاهد ظلم بسیار در حق خود و خلق مظلوم خدا بوده‌اید، اما ظلم به پناه‌جویان به شما، دردرون خانه شما بسیار سنگین است. ما از این هتک حرمت بسیار متاسفیم و از محضر آن حضرت و حضرت حمزه‌ بن موسی و حضرت طاهر بن علی بن الحسین و اجداد طاهرین شما سلام اله علیکم اجمعین پوزش می‌طلبیم و دعای خیر مسئلت می‌کنیم. تاریخ این گستاخی را فراموش نخواهد کرد.»

امروز بقایی می‌رود؟
حمید بقایی دیگر یار احمدی‌نژاد که این روزها و هفته‌ها نوک پیکان شلوغ کاری بهاریون است نیز امروز با چهارمین و آخرین جلسه دادگاه روبه رو است. دادگاه غیرعلنی معاون اجرایی دولت دهم در شعبه 1057 دادسرای کارکنان دولت که او در جلسه پیشین آن حضور نیافت و در اعتراض به آن قائله بست‌نشینی را برپا کرد و حال باید دید بعد از تمام شدن بست نشینی آیا حاضر است به دادگاه برود یا خیر. گفتنی است که در دو جلسه نخست دادگاه، بقایی شخصا حضورداشت اما به گفته غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران جلسه سوم با حضور وکیل او برگزار شد. او صبح چهارشنبه 24 آبان بجای حضور در سومین جلسه دادگاه خود به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی رفته بود. محسنی اژه‌اي سخنگوی قوه قضاییه اتهامات حمیدبقایی را مالی اعلام کرده است و سیدعلی اصغر حسینی یکی از وکلای او مدعی است که این دادگاه برای رسیدگی به شکایات دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کشور و دادستانی تهران درحال برگزاری است.

مرتضوی و دادگاه کهریزک و تامین اجتماعی
سعید مرتضوی که پس از همراهی با احمدی‌نژادی‌ها در دولت دوم وی مغضوب اصولگرایان شد و مورد حمایت تمام قد رئیس دولت‌هاي نهم و دهم و یاران وی قرار گرفت نیز کماکان با پرونده‌هاي قضایی روبرو است. او هنوز هم با بهاریون در ارتباط است اما برخلاف گذشته خود را از حضور علنی و رسانه‌اي در کنار آنان برحذر داشته است. جلسه دادگاه تجدیدنظر این دادستان سابق تهران قرار بود سه شنبه 18 مهر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شود اما بدلیل حضورنیافتن او و ارائه گواهی پزشکی، موضوع رسیدگی به این پرونده انجام نشد و برهمین اساس قرار شد 30 آبان ماه جلسه رسیدگی به پرونده کهریزک وی برگزار شود.دادگاهی که برای رسیدگی به این پرونده نیازمند توضیحات مرتضوی است اما او چندین بار از حضور در آن به بهانه‌هاي مختلف استنکاف کرده است. طاهری وکیل اولیای دم روح‌الامینی یکی از کشته شدگان فاجعه کهریزک پیشتر دراین باره گفته بود، سعید مرتضوی در این پرونده وکیل نداشت و باید خود مرتضوی به دفاع در جلسه بپردازد، در این پرونده از ابتدا خود مرتضوی دفاع کرد. این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پس از گذشت بیش از هشت سال رسیدگی به پرونده ادامه دارد این پرونده به جلد 32 رسیده است و 15 هزار صفحه دارد. مرتضوی که پرونده دیگری نیز در بخش تامین اجتماعی دارد دوشنبه گذشته نیز برای این پرونده باید به دادگاه مي‌رفت که در آن نیز حاضر نشد و جلسه رسیدگی با حضور وکیل وی انجام پذیرفت و به نظر به انتها رسید. پرونده‌اي که مجتبی نظری وکیل سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با ان اعلام کرد: احتمال دارد که ختم رسیدگی این پرونده نیز اعلام شود.