به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۱۴۰۰۳۷
در نشست سه جانبه سوچی

پوتین: بدون نقش ایران و ترکیه جنگ در سوریه متوقف نمی‌شد

پوتین: بدون نقش ایران و ترکیه جنگ در سوریه متوقف نمی‌شد
روحانی
گروه بین‌الملل: حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در نشست سه جانبه سوچی گفت: هیچ توجیهی برای حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون موافقت دمشق وجود ندارد.

رئیس جمهور کشورمان افزود: ایران برای کمک به کشورهای منطقه به منظور مبارزه با تروریسم آمادگی دارد. برخی کشورها از استفاده از تروریسم برای تحقق اهداف کوتاه مدت خود صرف نظر نمی کنند. رئیس جمهوری کشورمان در این نشست گفت: جای بسیار خوشحالی است که در کمتر از یک سال پس از آغاز روند گفتگوهای آستانه که با مشارکت و تلاش ایران ، روسیه و ترکیه برقرار شد ، تلاش های مبارزه با تروریسم به ثمر نشسته و چشم انداز امیدوارکننده ای برای حل بحران سوریه بوجود آمده است. حسن روحانی افزود: بحران سوریه از ابتدا با دخالت مستقیم خارجی و با تسلیح و تجهیز همه جانبه جنگ طلبانی شکل گرفت که داعش و النصره را تشکیل دادند. همین حمایت ها سبب طولانی شدن بحران سوریه شد. اکنون در شرایطی هستیم که پایه های اصلی داعش فروریخته و دیگر گروه های تروریستی هم در سراشیبی سقوط قرار گرفته اند.
 
حجت الاسلام روحانی گفت: این پیروزی ها مرهون مقاومت مردم سوریه و جوانان و مجاهدانی است که دژ تروریست ها را فرو ریختند و شراره های آتش را خاموش کردند. ضرورت دارد مبارزه با تروریست ها تا ریشه کنی کامل هسته های آنها ادامه یابد ، تا هیچگاه مردم سوریه هیچگاه تحت سلطه تروریست ها قرار نگیرند. رئیس جمهوری کشورمان گفت: قدرت های بیگانه و برخی دولت های منطقه برای نیل به اهداف خود ، از هیچ اقدامی ، از جمله توسل به تروریسم فروگذار نکردند ، اما باید از اوضاع سوریه درس بگیرند .آنها که تروریسم را به وجود آوردند با نگرانی و هراس می کوشند تا بحران جدیدی به وجود بیاورند.
 
پوتین: بدون نقش ایران و ترکیه جنگ در سوریه متوقف نمی شد
رئیس جمهور روسیه در نشست سه جانبه سوچی گفت: بدون نقش ایران و ترکیه جنگ در سوریه متوقف نمی شد. مردم سوریه باید آینده خود را مشخص کنند و این روند از جمله از طرف دولت سوریه به دادن امتیازهایی نیاز دارد. حل و فصل مسالمت آمیز در سوریه نیازمند مصالحه و امتیازهایی از سوی همه طرف های دخیل ازجمله دولت سوریه خواهد بود.
وی افزود: اطمینان دارد که این گفتگو در سوچی بسیار مفید خواهد بود و توافقات به تقویت یکپارچگی سوریه کمک خواهد کرد.
رئیس جمهور روسیه افزود: نشست سه جانبه میان روسیه ، ایران و ترکیه با هدف تقویت و گسترش متغیرات مثبت در سوریه برگزار می شود. 
ولادیمیر پوتین گفت: عملیات نظامی گسترده علیه تروریستها در سوریه رو به پایان است. وی افزود: باید جنبه رسمی راه حل سیاسی در سوریه را در چارچوب روند ژنو تقویت کرد. توانستیم از تجزیه سوریه جلوگیری کنیم و فرصتی واقعی برای پایان دادن به این جنگ که از چند سال پیش ادامه دارد به وجود آمد. پوتین اضافه کرد: جنبه انسانی و کمکها برای مردم سوریه و پاکسازی مناطق از وجود مینها و کمک به آوارگان برای بازگشت ، اینها مسائل مهمی است که به حل و فصل در سوریه نیاز دارد. حل و فصل سیاسی در سوریه باید در چارچوب روند ژنو انجام شود.
 
اردوغان:‌ تلاش روسیه، ایران و ترکیه برای حل برای بحران سوریه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست سه جانبه سوچی گفت: این نشستی تاریخی برای گفتگو درباره مسئله سوریه است. رئیس جمهور ترکیه گفت: روسیه ، ایران و ترکیه برای ایجاد راه حل ریشه ای برای بحران سوریه تلاش می کنند. امیدواریم در سوچی تصمیمات سرنوشت سازی درباره سوریه اتخاذ کنیم.اردوغان افزود: مذاکرات آستانه به نفع کل منطقه خاورمیانه بود.
وی تاکید کرد: این دیدار سه جانبه برای توقف کشتار در سوریه مهم است.
 
نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه
نشست «حسن روحانی»، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهوری ایران ، روسیه و ترکیه از دقایقی پیش آغاز شد. وزیران امور خارجه و روسای ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه نیز در نشست سه جانبه روسای جمهوری سه کشور حضور دارند. قرار است وزیران امور خارجه و روسای ستاد کل نیروهای مسلح سه کشور نتایج مذاکرات و گفتگوهای چند روز اخیر خود را ارائه کنند.