به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۳ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۱۴۰۰۷۶

شب‌ها سالانه 2.2 درصد پرنورتر شده‌اند

گروه علمی: بر اساس یک مطالعه جدید، مناطق روشن‌شده از روشنایی مصنوعی زمین از سال 2012 تا 2016 به میزان 2.2 درصد افزایش یافته است.
شب‌ها سالانه 2.2 درصد پرنورتر شده‌اند
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، بر اساس یک مطالعه جدید که توسط دکتر کریستوفر کیبا، زمین‌شناس از مرکز تحقیقات آلمان انجام شده است، مناطق روشن شده از روشنایی مصنوعی زمین از نظر اندازه و درخشندگی از سال 2012 تا 2016 به میزان 2.2 درصد افزایش یافته است.دکتر "کیبا" و تیم وی برای این مطالعه، داده‌های جمع‌آوری شده توسط تشعشع‌سنج مرئی تصویربرداری مادون قرمز واقع در فضا موسوم به "VIIRS" را تحلیل و با گزارش‌های سالانه از مناطق جغرافیایی مختلف طی بیش از 4 سال مقایسه کردند."VIIRS" روی ماهواره "Suoma-NPP" سازمان ملی اقیانوسی و جوی نصب شده است و اولین دستگاهی است که به طور خاص برای عکس‌برداری نوردهی نورهای شبانه طراحی شده است.با وجودی که روند کلی رو به رشد بود، تغییرات در میزان روشنایی کشورهای مختلف بسیار متفاوت بود و کشورهای در حال توسعه بیشترین رشد را داشتند.

مکان‌های درخشان مانند ایالات متحده آمریکا و اسپانیا طی این چهار سال نسبتا ثابت باقی مانده است.در اغلب مناطق از جمله آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا افزایش بیشتری رخ داده است.در کل، مشخص شد که افزایش نوردهی رابطه تنگاتنگی با افزایش تولید ناخالص داخلی دارد.تشعشع نور تنها در چند کشور مانند یمن و سوریه کاهش یافته است که هر دو درگیر جنگ هستند. لازم به ذکر است که "VIIRS" نور را در طول موج کمتر از 500 نانومتر تشخیص نمی‌دهد. این نور آبی می‌تواند توسط مردم دیده شود و بخش مهمی از این نور توسط ال‌ای‌دی‌های چراغ‌های خیابانی تولید شده است.اساسا این به این دلیل است که شهرها چراغ‌های رنگ زرد را با مدل‌های LED کارآمدتر جایگزین کرده‌اند، بنابراین تشعشع‌سنج ممکن است کاهش نور قابل مشاهده را که واقعا رخ نداده است، ثبت کند.