به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۴ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۴۰۱۱۱
گفت و گوی «بهار» با یکی از مسئولان محلی قصرشیرین درباره کیفیت امدادرسانی به زلزله زدگان

با وام ۳۵میلیونی نمی‌شود خانه ساخت

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار: با گذشت نزدیک به دو هفته از زلزله، در حال حاضر با کاهش دمای چشم گیری در استان‌هاي غرب کشور رو به رو هستیم.در تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، معابر زیادی در این مناطق دچار آب گرفتگی شده و چادر‌هاي زیادی در آب فرو رفته اند.به طور جدی مي‌تواند گفت چادر دیگر نمي‌تواند اسکان مناسبی برای زلزله زدگان باشد و باید اقدام بهتری تا زمان اسکان دائم آن‌ها صورت بگیرد.در این بین قول کانکس برای اسکان آن‌ها داده شده که مشخص نیست تا چه حد قابل اجرا است و تا چه زمان به طول خواهد انجامید. بارش باران و سرما ی هوا، نبود سر پناه مناسب، لباس گرم و غیره شرایط اسف‌باری را برای زلزله‌زدگان ایجاد کرده است. برای اطلاع بیش‌تر از شرایط کنونی این خانواده‌ها با یک مسئول شهری که نخواست نام او فاش شود به گفت و گو نشستیم.
***
 با توجه به سردی هوا و این که باران در نواحی کوهستانی غربی شروع به بارش کرده چه اقداماتی تا به حال برای زلزله زدگان صورت گرفته است؟
تا به حال به کل خانواده‌ها چادر تعلق گرفته و برای محافظت در برابر باران نیز نایلون‌هايي در ابعاد مشخص به آن‌ها داده شده به طوری که نایلون‌ها کل چادر را در بر بگیرد.به طور کلی در حال حاضر همه مناطق دارای چادر هستند.
 در فضای مجازی تصاویری مبنی بر آب گرفتگی معابر در مناطق زلزله زده پخش شده که نشان مي‌دهد چادر‌هايي در آب قرار گرفتند آیا در این وضعیت چادر مي‌تواند راه حل مناسبی باشد؟
در حال حاضر چادر‌ها به صورت اردو گاهی بر پا نشده است بلکه هر خانواده‌اي چادری گرفته و در محلی که خودش آن را مناسب دانسته، به دور از آسیب زلزله و نزدیک به خانه هایشان، بر پا کرده است.این طور که مشخص است برخی از محل‌هايي که برای برپای چادر انتخاب کرده‌اند مناسب نبوده و دچار آب گرفتگی شده اند.اما به طور کلی چادر یک اسکان کوتاه مدت است و با نزدیک شدن به فصل سرما نمي‌تواند سر پناه مناسبی برای خانواده‌ها باشد.
 گفته شده که قرار است کانکس‌هايي برای اسکان خانواده‌هاي به مناطق زلزله زده فرستاده شود، این امر تا به حال تا چه اندازه صورت گرفته است؟
در قصر شیرین خرابی زیادی صورت نگرفته است البته برخی از ساختمان‌ها قابل استفاده نیستند اما به آن شدت تخریب صورت نگرفته است. برخی ساختمان‌ها به دلیل شدت زلزله ترک‌هاي عمیقی خورده است.به گونه که مي‌توان گفت کاملا جابه جا شده و امکان سکونت در آن‌ها وجود ندارد اما در سر پل ذهاب اکثر خانه‌ها تخریب صد در صد شده‌اند و با نزدیک شدن به فصل سرما مردم نمي‌توانند در چادر زندگی کنند به همین دلیل در حال حاضر بخش خصوصی و دولتی و همچنین کمک‌هاي مردمی در حال تهیه کانکس و اهدا آن به خانواده‌هاي زلزله‌زده هستند.در حال حاضر به ترتیب به خانواده‌هاي زلزله زده کانکس تعلق مي‌گیرد.
 اهدای کانکس با ترتیب خاصی صورت می‌گیرد؟ یعنی خانواده‌هاي خاصی برای دریافت چادر ارجحیت دارند؟
نه ترتیب خاصی وجود ندارد در حال حاضر به این موضوع رسیدگی مي‌شود که هر چه زودتر به خانواده‌هايي که خانه آن‌ها تخریب کامل شده است چادر تعلق بگیرد.تمام تلاش‌ها بر این مبنی است که تا قبل از ورود به فصل سرما خانواده‌هاي زلزله زده سقفی روی سرشان باشد چون به جدیت مي‌توان گفت در سرما و یخ‌بندان مخصوصا در این مناطق که کوهستانی است نمي‌توان در چادر زندگی کرد.
 یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در آن منطقه وجود داشت نبود سرویس‌هاي بهداشتی و حمام بود، در حال حاضر این مشکلات حل شده است؟
در روزهای ابتدایی به دلیل شدت زلزله لوله‌هاي انتقال آب به قصر شیرین شکسته شده بود و مردم حتی آب شرب نداشتند.چون آب قصر شیرین و سر پل ذهاب از جایی به نام «سرابگرم» تامین مي‌شود.از این منطقه تا سر پل ذهاب و قصر شیرین لوله کشی شده است.در چند ناحیه شاه لوله‌هاي اصلی به طور کلی شکسته بود که ترمیم شد.پس از آن هم سفره آب زیر زمینی واقع در سرابگرم که آب این مناطق توسط آن تامین مي‌شود به هم ریخته و آب آن کاملا گل آلود بود که مسئولین مجبور شدند فیلتر مخصوص برای آن قرار دادند تا این گل آلودی را از بین ببرد این مشکل در روزهای ابتدایی کاملا حل شد.در منطقه سر پل ذهاب هم سرویس بهداشتی و حمام سیار گذاشته‌اند.قبل از زلزله قرار بر این بود برای مراسم اربعین زائران از مسیر قصر شیرین به کربلا بروند به همین دلیل تعداد زیادی کانکس حمام و سرویس بهداشتی سیار در قصر شیرین قرار داشت بعد که زائران از راه دیگری به کربلا رفتند این کانکس‌ها دست نخورده باقی ماند و برای زلزله زده‌هاي سر پل ذهاب به آن منطقه فرستاده شد.این کانکس‌ها توسط شهرداری تهران تامین شده بود که در جایگاه‌هاي مورد نیاز مستقر شد.
 به نظر شما در حال حاضر روستایی باقی مانده که تجهیزات به آن داده نشده باشد؟
در حال حاضر تجهیزات اولیه برای همه مناطق فرستاده شده و منطقه‌اي وجود ندارد که بدون تجهیزات اولیه باقی مانده باشد.اما مسئولین و مردم این موضوع را مد نظر قرار بدهند که کمک به زلزله زدگان نباید به روزهای اول و هفته‌هاي اول ختم شود بلکه این منطقه با آسیبی به این وسعت نیاز به کمک و یاری دراز مدت مردم و مسئولین دارد.نیاز کسی که زلزله تمام زندگی او را تخریب کرده در یک یا دو هفته ابتدایی تامین نمي‌شود.بلکه کمک‌ها باید تا ماه‌هاي بعد هم ادامه داشته باشد.خانواده‌اي که زلزله تمام زندگی‌اش را نابود کرده سال‌ها طول مي‌کشد تا به شرایط قبل از زلزله خود باز گردد.تنها خواسته مردم این منطقه این است که کمک‌ها تداوم داشته باشد.
 آیا مسکن مهر قصر شیرین هم دچا آسیب شده است؟
نه مسکن مهر قصر شیرین تخریب نشده و اما تخریب در برخی ساختمان‌هاي مسکن مهر سر پل ذهاب وجود داشت.البته تخصص من این نیست که درباره سازه صحبت کنم اما شدت زلزله به قدری زیاد بود که فکر مي‌کنم اگر 5 ثانیه بیش‌تر این زلزله ادامه داشت از قصر‌شیرین و سر پل ذهاب هیچ چیزی باقی نمي‌ماند.
 در حال حاضر احتیاج مردم در چه حوزه‌اي است؟
تنها خواسته مردم این است که فراموش نشوند!مردم مي‌خواهند کمک‌ها تداوم داشته باشد و به این شکل نباشد که چند هفته دیگر که در رسانه‌ها خبری از زلزله زده‌ها نیست مردم هم آن‌ها را فراموش کنند و کمک‌ها قطع شود.بحث کمک‌ها این نیست که تن ماهی و کنسرو برای مردم بفرستند بلکه باید سازماندهی شود تا کسی که تمام زندگی‌اش را از دست داده بتواند حد اقل یک سقف داشته باشند.
 به نظر شما وام‌هايي که توسط دولت قرار است برای ساخت خانه به خانواده‌هاي زلزله زده تعلق بگیرد مشکلات آن‌ها را حل خواهد کرد؟
من از شما مي‌پرسم به نظر شما 35 میلیون مي‌تواند هزینه ساخت یک خانه و زندگی از صفر باشد؟ قطعا نه!بعضی از خانواده‌ها خانه‌هاي چند طبقه داشته‌اند که در حال حاضر فرو ریخته است، خیلی‌ها خانه‌هاي 200 متر ی داشته‌اند که درحال حاضر چیزی از آن باقی نمانده است.حتی اگر یک خانه 100متری هم در نظر بگیریم 35 میلیون تومان برای ساخت دوباره آن از صفر کفایت نمي‌کند.در مجلس آقای مصری نماینده مردم کرمانشاه هم برای این موضوع اعتراض کردند و قرار شد که جلسه فوق العاده‌اي جهت افزایش مبلغ این وام‌ها برگزار شود.شما در نظر بگیرید شخصی چند سال پیش200 میلیون برای ساخت یک خانه هزینه کرده و حالا 35 میلیون پول خاک برداری آن خانه‌ها هم نمي‌شود.
 پیشنهاد خاص دیگری برای حل این موضوع مطرح نشده است؟
دولت در سطح کلان باید راه کار و پیشنهاد ارائه کند ما هر چقدر هم حرف بزنیم صدایمان به جایی نمي‌رسد.این مبلغ وام خیلی کم است.اگر بیش‌تر شود مي‌تواند گوشه‌اي از مشکلات مردم را حل کند.