کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ترزا می:

اروپا چشمش را به تخاصم روسیه باز کند

ایسنا , 4 آذر 1396 ساعت 11:08

گروه بین الملل: اتحادیه اروپا در بروکسل میزبان نشستی با حضور شش کشور استقلال یافته از شوروی بود اما غیبت رئیس‌جمهوری بلاروس و اتهام‌زنی نخست‌وزیر انگلیس به روسیه به عنوان یک "کشور متخاصم" این نشست را در کانون توجه قرار داد.


به گزارش خبرگزاری آناتولی،‌ رهبران اتحادیه اروپا به همراه کشورهای شریک این نهاد در شرق اروپا و قفقاز جمعه در پنجمین "نشست مشارکت شرقی" شرکت کردند. با اینکه مقام‌های اصلی اتحادیه اروپا اصلا انتقادی علیه روسیه مطرح نکردند، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس پیش از این نشست گفت رهبران اتحادیه اروپا "باید چشمانشان را روی کشورهای متخاصم مثل روسیه" باز کنند. ترزا می همچنین از کشورهایی که به گفته او "پتانسیل رشد در منطقه شرقی اروپا را تهدید کرده و برای فروپاشی قدرت جمعی ما تلاش می‌کنند" انتقاد کرد.

به رغم تصمیم بریگزیت، نخست‌وزیر انگلیس گفت کشورش "بدون پیش‌شرط به ادامه ایفای نقش برجسته در حفظ امنیت اروپا متعهد است." می افزود: شاید ما بخواهیم از اتحادیه اروپا خارج شویم اما نمی‌خواهیم از اروپا بیرون برویم. ‌ژان کلود یونکر،‌ رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپایی همچنین گفتند ارتقای روابط با کشورهای همسایه برای ثبات در این منطقه حیاتی است.  

در همین حال الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس که در بحبوحه نگرانی‌های حقوق بشری در کشورش در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپاست، از ۲۰۱۵ با ممنوعیت مسافرتی و مسدود شدن اموال روبروست. گرچه این تحریم‌ها به صورت نسبی در ۲۰۱۶ برداشته شد، لوکاشنکو در این نشست بروکسل حاضر نشد و وزیر خارجه بلاروس به جای او حضور داشت. لوکاشنکو مایل به حفظ روابط کشورش با روسیه است و این در حالی است که تحریم‌ تسلیحاتی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ علیه بلاروس همچنان پا برجاست. عمده هدف نشست روز جمعه در بروکسل،‌ تحریک روابط دوجانبه و چند جانبه بیشتر بود و شرکت‌کنندگانی از کشورهای ارمنستان، جمهوری‌ آذربایجان، بلاروس، گرجستان و اوکراین حضور داشتند.


کد مطلب: 140114

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/140114/اروپا-چشمش-تخاصم-روسیه-باز-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir