به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۴۰۲۳۳
اصلاح‌طلبان هم قافيه را به احمدي‌نژاد باخته‌اند

اصلاح‌طلبی يا مصلحت‌طلبي؟

اصلاح‌طلبی يا مصلحت‌طلبي؟
حسام‌الدین اسلاملو
روزنامه بهار
تفسیر رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد سخت شده.نه برای یاران قدیم اصول‌گرای او که با یک برچسب انحرافی حساب او را از خودشان جدا کردند.رفتارشناسی احمدی‌نژاد برای مردم سخت شده و برای برخی از اصلاح‌طلبانِ میانی.نمی‌دانند نام تغییر مواضع احمدی‌نژاد را چه بگذارند؟ گرچه روزنامه‌ی بهار برای رفتارهای احمدی‌نژاد نام خوبی گذاشت: «آزادی‌خواهی جعلی.»اما نکته اینجاست که احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌ها با هوشمندی دارند میدانی را که اصلاح‌طلبان چندی‌ست خالی گذشته‌اند برای خود مصادره می‌کنند.آن میدان چیزی نیست جز حرف زدن از مطالبات مردمی که با هزار امید پای صندوق رفتند و حالا در کمال شگفتی نظاره‌گر زمین ماندن تمامیِ آن مطالبات و سکوت مدعیان اصلاحات هستند!

در این شرایط حرف زدن از آزادی‌خواهیِ جعلی احمدی‌نژاد گوش شنوایی نخواهد داشت.زیرا اصلاح‌طلبان، نخست باید پاسخ این پرسش را بدهند که چرا لباس آزادی‌خواهی و اصلاح‌خواهی بر تن احمدی‌نژاد نرود؟! وقتی در دهه‌ی 70 بر تن تندروهای دهه‌ی 60 رفت؟! اگر احمدی‌نژاد تغییر موضع داده، چپ‌های مذهبی نیز زمانی تغییر موضع داده‌اند و اصلاح‌طلب شده‌اند.اگر سابقه‌ی احمدی‌نژاد لکه‌ی تاریکی بر ادعاهای تازه‌ی اوست، سابقه‌ی تندروی اصلاح‌طلبان چه؟ مگر اصلاح‌طلبان در دهه‌ 60  بسیاری از سمت‌های انتصابی را در اختیار نداشتند؟ مگر خود اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری حرف از نسبی بودن رقابت‌ها نزدند و مردم را ترغیب نکردند به امثال ری‌شهری رای بدهند که یزدی از ورود به مجلس خبرگان باز بماند؟

این
در این شرایط حرف زدن از آزادی‌خواهیِ جعلی احمدی‌نژاد گوش شنوایی نخواهد داشت. زیرا اصلاح‌طلبان، نخست باید پاسخ این پرسش را بدهند که چرا لباس آزادی‌خواهی و اصلاح‌خواهی بر تن احمدی‌نژاد نرود؟! وقتی در دهه‌ی 70 بر تن تندروهای دهه‌ی 60 رفت؟! اگر احمدی‌نژاد تغییر موضع داده، چپ‌های مذهبی نیز زمانی تغییر موضع داده‌اند و اصلاح‌طلب شده‌اند.اگر سابقه‌ی احمدی‌نژاد لکه‌ی تاریکی بر ادعاهای تازه‌ی اوست، سابقه‌ی تندروی اصلاح‌طلبان چه؟
میان فقط شتاب تغییر مواضع احمدی‌نژاد تندتر از تغییر موضع اصلاح‌طلبان بوده است و گرنه اگر ارزش‌ها نسبی‌ست، چرا فقط برای اصلاح‌طلبان باشد؟ چرا احمدی‌نژاد از این نمد کلاهی برای خود نبافد؟ مگر نه اینکه این آش نذری را خود اصلاح‌طلبان پختند و حالا یک ظرفش هم به رئيس دولت‌های نهم ودهم رسیده است.این آش چیزی نیست جز جا زدن مصلحت‌‌طلبی به عنوان اصلاح‌طلبی! مصلحت‌طلبی لزوما با اصلاح‌طلبی یکی نیست گرچه ممکن است با اصلاح‌طلبی اشتباه گرفته شود.اصلاح‌طلبی یک تعریف دارد و مصلحت‌طلبی تعریفی دیگر.رفورم یا اصلاحات تعریف محدود و مشخص دارد و به معنای باور به اصلاح فرایندهای اجتماعی و سیاسی به صورت تدریجی و به دور از خشونت است.مشخصه‌های رفورم هم آشکار است.رفورمیستِ واقعی پی جوی شفافیت قدرت‌ها، پاسخگو بودن‌شان و در یک کلام همگام شدن‌شان با ارزش‌های انسانی‌ست از طریق مخالفت با فرهنگ انحصاری کردن قدرت.

اما مصلحت‌طلبی تعریف گسترده‌ای دارد. یک جا با اصلاح‌طلبی همسایه می‌شود زیرا مصلحت جمعی را در یک مسئله می‌بیند و در جایی دیگر شانه به شانه‌ی منفعت‌طلبیِ شخصی می‌زند.شاید به دلیل همین تفکیک نکردن مرزهای این دو مفهوم است که همواره جبهه‌ی اصلاحات در ایران دربرگیرنده‌ی طیف‌های اجتماعیِ نامتجانس بوده است.برخی از اپوزیسیون نظام تا برخی معتقدینِ به نظام تا شخص محمود احمدی‌نژاد همگی مصلحت‌گرایان منفعت‌طلب‌اند و گاه مصالح‌شان با هم در تضاد است.به این صورت می‌توان گفت کمتر زمانی است که ما در ایران اصلاح‌طلب به معنای واقعی کلمه کمتر داشته‌باشیم، چه در زمان مشروطیت و پس از انقلاب. زیرا با آغاز روند اصلاح یک جامعه، منافع عده‌ای به خطر می‌افتد و مخالفت‌ها برمی‌انگیزد.

اصلاح گرچه خشونت تغییر یکباره را ندارد ولی مثل تیغ جراحی جسارت پزشک اجتماع و دستیارانش را می‌طلبد و البته با مقاومت بیمار روبروست.مصلحت‌طلبی اما هزینه‌ای ندارد.فقط تا دلتان بخواهد تناقض به بار می‌آورد.ممکن است فرد مصلحت‌طلب امروز ضروری ببیند یک راه برود و یک حرفی بزند و فردا حرف و راهی دیگری.باور کنید این فرمولِ مصلحت‌طلبی، سوال‌های امروز جامعه را حل می‌کند.این فرمول را چه روی کنش‌های سیاسی اخیر احمدی‌نژاد بگذارید و چه روی سکوت اخیر برخی مدعیان اصلاحات در قبال عقب‌نشینیِ مجلس و دولت از مطالبات مردمی و وعده‌هایی که در بزنگاه انتخابات داده‌اند، به محاسبه درستی می‌رسید. اینکه این اصلاح‌طلبی نیست.دست و پا زدن مصلحت‌گرایان ا‌ست برای حفظ منافعی که هردوی این دو طیف سیاسی با پرت شدن از دایره‌ی انحصاری قدرت، دارند از دست می‌دهند.
برچسب ها: احمدی نژاد

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ۱۴:۵۸
هر کس یک قدم موافق احمدی نژاد بردارد یک عامی است که هیچ قدرت تحلیلی ندارد وگرنه با کسیکه 8 سال کشور را به آن روز انداخت همصدایی کردن یا از یک عوام فریب خور بر می اید و یا یک عنصر احمدی نژادی (356309)
۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ۱۷:۴۱
من هم مانند میلیونها عامی دیگر قدم به قدم همراه احمدی قهرمانییم (356313)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ۱۵:۱۲
مطابق گفته های احمدی مقدم فرمانده نیروهای انتظامی در سال 88 احمدی نژاد او را خواسته و می گوید چرا محمد خاتمی را دستگیر نمی کنید، و فرمانده با او می گوید مرد حسابی شهر شلوغ است و تو می خواهی بنزین روی آتش بریزی.
آیا ادعای آزادیخواهی احمدی نژاد پشیزی ارزش دارد ؟ (356310)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۰۹:۰۰
اصلاح طلبان بخود ایند و از اعتدال و ...جدا شوند و فقط به مردم تکیه کنند و بفکر برنامه خوب و قابل اجرا برای موفقیت ایران اسلامی باشند و با کاندیداهای صالح و وفادار به ارمانها وارد98 و 1400 شوند هرچند تایید صلاحیت اصلاح طلبان سخت تر است (356318)
محمد حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۰۹:۰۱
98 سال کلیدی برا همه طیفهای سیاسی خواهد بود (356319)
خادمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۸:۰۸
بخصوص برا اصلاح طلبان و برنده دولت بعدی (356357)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۰:۰۲
از سال 92 روحانی سوار اصلاح طلبی شد، ومی بینیم با تعداد کمتر از انگشتان دست ، به اصطلاح اعتدالیون ، قدرت را در جهت منافع خود در دست گرفتند ، البته با آماده کردن صحنه برای ایشان... وبدون داشتن ابتکار وخلاقیت ، البته فقط حرف... (356320)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۲۴
مرد حسابی ، بعضی از اصلاحطلبآن پر ادعا همانها هستند که با بالا رفتن از دیوار سفارتخانه پدر مملکت را درآوردند ، بعضی از وزاری ضعیف روحانی مثل وزرای نفت که تخصصش مفت کردن قیمت نفت است هر وقت که وزیر نفت شده و یا وزیر ورزش و وزیر اقتصاد و ریس بانک آقای سیف که نمی گذارند ارزش ریال بالا رود هم توسط اصلاحطلبآن به روحانی قالب شده اند (356321)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۳۳
۷۶ یک جنبش اجتماعی دولت را تسخیر کرد و تغییرات شدیدی را ایجاد کرد که تا کنون حتی در امنیتی ترین شرایط نمادها آن و مطالبات آن بعد آن برچیده نشد
..

حتی ۸۴ هم اثرش را گذاشت
مسکن مهر و سهام عدالت و یارانه ها نماد آن بود

اما دولت یازدهم و فعلی تنها اثرش اینترنت و کنسرت و ریختن قبح مذاکره با آمریکا و طرح تحول سلامت بود و نهایت سبد کالا و وام خودرو و.. بود!!!

تغییر جدیی ایجاد نشد

گفتمان دورانها متفاوتهست

اینجور که جامعه دارد جلو میرود مزه ی مردم در ۹۸ و ۱۴۰۰ مزه ی شفافیت مسئولان و کار و عدالت هست (356322)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۴۳
اگر دولت روحانی نبود تداوم تحریمها کمر اقتصاد و کشور و مردم را خرد کرده بود و حتی جنگ نابود کننده کشور قریبالوقوع بود ، اینها همه نتیجه همان سیاست سال 84 بود، مسکن مهرش که با بادی می افتد و فقط هدر دادن بودجه کشور و وام از بانک ها و تورم حاصلش بود، یارانه هایش که 10 برابرش از جیب دیگر مردم خارج میشود و بعضی سرمایه دارهای گدا مسلک هم هنوز آنرا می گیرند و سنگی بود که دیوانه ای به چاه انداخت که کسی نمی تواند آنرا دربیاورد (356328)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۳۶
جنبش اصلاحات با شورای سیاستگذاری بوروکرات اصلاحات از حیث مردمی بودن متفاوت هست...

این شورا دیگر قادر اداره این جریان نیست و مردم را سرخورده کرده!

دیگر نداریم مثل حلقه کیان که برای پسا شریعتی پس از دهه ۶۰ در دهه ۷۰ برنامه ریخته باشد

دولت بی رغبتی داریم (356323)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۴۰
اصلاحات پاسخگو نیازها و سخت گیری ها و عدم شفافیت دهه ۶۰ و ۷۰ بود

اما حالا چه ؟

دیگر اصلاحات پاسخگو خواسته ها مردم نیست حتی اگر نامش را اعتدال بگذارد (356324)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۴۱
اصلاحات دهه ۷۰ المانها متفاوتی با دهه ۹۰ دارد

زیرا مطالبات فرق کرده (356325)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۴۲
خاتمی خطیب و پشت و رییس مجمع و خبرگانی چو هاشمی داشت

روحانی که را دارد؟؟؟؟

منطقی باشید ..

روحانی میخواهد بعد از این دوره آرام به زندگی سیاسی خود ادامه دهد (356327)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۲۰:۳۸
احمدی نژادو ياران منحرف و ..... فقط محاکمه (356358)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۴۵
ساختارها کشور با خصوصی سازی سازندگی و سپس دوم خرداد از هم پاشیده... یعنی کارکرد دستگاها و قوا عوض شده هست!

باید از نوع نهادسازی و کارآمدی کرد (356330)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۴۵
کارآمد شدن قوه قضاییه شعار خوبی هست که باید از کانال مجلس پیگیری شود (356331)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۵۶
اگر واقع گرا باشیم میفهمیم خاتمی و مشارکت ۷۶ هیچوقت با پولها و تبلیغات کارگزاران خاتمی نمی‌شدن!! (356333)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۳:۵۶
دست دولت یازدهم و فعلی از گفتمان و ایده نو خالی هست (356334)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۴:۰۴
دولت و مجلس کار و کرامت با رییسی و قالیباف محقق می‌شود و اصلاحات تمام میشود (356337)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۴:۰۹
الان در سطح کشور دو جریان قوی فعاله یکی سرمایه داران نئولیبرال و بازاریان مذهبی و سنتی!!

بقیه کشک و عوام فریبند (356338)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۴:۱۷
عملا بعد جنگ و انحلال حزب جمهوری و به خصوص در دوره سازندگی و سپس فشار ۷۶ کارکرد نهادها بر خلاف وظایف و اسمشان عوض شده ...

این بردباری مقام معظم رهبری هست که ساختارشکنان توسعه گرا را تحمل کردند که به اسم رای ملت وارد نهادها و قوای مقدس جمهوری اسلامی شدن که برای کمک به محرومان و مستضعفان طراحی شده بود و آن یکپارچگی دفاع مقدس را به قدرت دوگانه تبدیل کردند و طلبکار هم هستند! (356339)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۴:۱۸
اصلاحات به سبک یلتسین را دولت سازندگی پایه گذار بود!

دولت اصلاحات جوابی به محدودیت‌ها دهه ۶۰ و ۷۰ بود !

وگرنه مطبوعات و فرهنگسراها و خصوصی سازی و دیپلماسی جهانی پایه اش در دولت سازندگی گذاشته شد (356340)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۴:۲۴
در دولت اول دفاع مقدس
پستها سیاسی اقتصادی در دولت ناهمگون بین چپها و سنتی ها پخش شدهبود
در دولت دوم پستها سیاسی در دست سنتی ها و پستها اقتصادی در دست چپها بود
در دولت سازندگی اول
پستها سیاسی و اقتصادی در دست تکنوکرات‌ها مقلد یلتسین افتاد
در دولت دوم
پستها فرهنگی به دست سنتی ها افتاد
در دولت اصلاحات
ابتدا روال همان روال سازندگی بود
سپس در دولت اول پستها سیاسی پس از مجلس ششم به دست چپها جدید یعنی جبهه مشارکت افتاد که اقتصاد نمی دانستند چیست!!!
در دولت احمدی نژاد هم پستها بین نئوسنتی هابود (356341)
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۱۴:۳۴
عملگرایی یعنی از همه ظرفیتها جریانات و ایده ها و نهادها کشور استفاده بشه

کاری که پوتین بعد از فروپاشی روسیه بعد از فروپاشی شوروی کرد

اولویتها شناسایی بشه (356343)