به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۱۴۰۲۳۹
نخست‌وزیر ترکیه همزمان با آغاز دور جديد مذاکرات ژنو بر سر بحران خونين سوريه:

بشار اسد در آینده سیاسی سوریه نقشی نخواهد داشت

گروه بين‌الملل: نخست‌وزیر ترکیه ضمن تاکید بر آنکه نشست آستانه مانعی برای روند مذاکرات صلح پایدار ژنو نیست آن را آمادگی اولیه برای دستیابی به صلح مهم خواند و گفت بشار اسد در آینده سیاسی سوریه نقشی نخواهد داشت.
بشار اسد در آینده سیاسی سوریه نقشی نخواهد داشت
بنعلی یلدریم، که به منظور انجام چند دیدار رسمی در انگلستان به سر می برد، طی سخنانی در اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن (IISS) در رابطه با نشست آستانه اظهار داشت: این روند مانعی برای روند صلح پایدار در ژنو به شمار نرفته و رقیبی برای آن نیست. وی در ادامه گفت: روند آستانه در واقع آمادگی اولیه برای مذاکرات ژنو در راستای تبدیل به یک دولت پایدار مبتنی بر تمامیت ارضی سوریه و نمایندگی تمامی گروه های قومیتی که در تروریسم مشارکت نداشته اند، محسوب می شود. در این شرایط چه کشورهای عضو ائتلاف بین المللی و چه آمریکا باید پس از این مسئولیت بیشتری برعهده بگیرند.

یلدریم افزود: جنگ داخلی در سوریه 7 سال است که ادامه دارد، بیش از 10 میلیون نفر مجبور به ترک سرزمین خود شده‌اند. 700 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. جامعه بین‌المللی متاسفانه اقدام لازم را برای حل این بحران و توقف کشتار در سوریه را انجام نداد". وی همچنین خاطر نشان کرد: تنها یک کشور است که وجدان بشری را در سوریه سر پا نگاه داشته و آن کشور ترکیه است. گروه‌های تروریستی که از خلاء حاکمیت در منطقه تغذیه می شوند، تبدیل به یک بل برای تمامی جهان شده اند.

باقی ماندن «بشار اسد» در قدرت غیرممکن است
یلدریم در ادامه سخنرانی خود عنوان كرداستفاده از تسلیحات شیمیایی، ماندن «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور را به لحاظ  سیاسی غیر ممکن می‌کند. وی در ادامه گفت: فراموش کردن گذشته دشوار است و بنابراین سخت است که ببینیم اسد همچنان در قدرت باقی می‌ماند. اقدامات بشار اسد با حمایت ایران و روسیه به این معنا است که آنکارا و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای نمی‌توانند بپذیرند که اسد به عنوان بخشی از یک توافق صلح در قدرت باقی بماند. با این حال وی در ادامه تصمیم گیری را به مردم سوریه واگذار کرد و افزودد: هر تصمیمی که به بقای دولت اسد منجر شود، آنکارا و متحدینش را در راستای حمایت از مردم سوریه به قربانی کردن (منافع خود) وا می دارد.

ترکیه در عراق همواره سازنده عمل کرد
لدریم درباره تحولات عراق تصریح کرد: ترکیه در عراق همواره سازنده عمل کرد. ما در چارچوب مبارزه با گروه تروریستی داعش و با انجام عملیات سپر فرات کار بزرگی انجام دادیم. در داخل خاک سوریه 3 هزار و 600 عضو داعش را از پای در آوردیم. از سوی دیگر از ورود 50 هزار شبه‌نظامی خارجی از 54 کشور مختلف به کشورمان ممانعت و بیش از 5 هزار عضو داعش را دستگیر کردیم. در حدود 3 هزار نفر از این دستگیرشدگان روانه زندان شدند. در این چارچوب روند حقوقی از یک سو و از سوی دیگر نیز مبارزه ما با این گروه با همان صلابت ادامه دارد.

نخست وزیر ترکیه در پایان ضمن اشاره به اهمیت روابط آنکارا و تهران، گفت: حدود 500 سال است که با ایران جنگی نکرده و مشکلی نداشته ایم. ایران همسایه مهمی برای ما است. اما همواره گفته ایم که مواردی چون دین و مذهب به هیچ وجه نمی توانند سیاست یک کشور باشند از این طریق نمی توان یک کشور را شکل داد. ممکن است تفاوت اندیشه و باورها وجود داشته باشد اما باید برای باور، افکار و حتی روش اجرای یکدیگر احترام قائل شد. تفاوتی نمی کند خواه مسیحی باشد، خواه مسلمان، سنی یا شیعه همگی بنده خداوند هستیم. به همین دلیل اگر بخواهیم به رقابت در خصوص دین و مذهب بپردازیم به آرامش نرسیده و پایان آن تنها اشک و درگیری است. از این رو ما هرگونه تلاش برای برتری مذهبی و دینی در این منطقه را حسن نیت ندانسته و با آن مخالفیم و به وضوح این موضوع را به مخاطبان خود متذکر می شویم.
گفتنی است امروز سه شنبه 28 نوامبر مذاکرات ژنو آغاز خواهد شد.