به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۱۴۰۲۸۶

اظهارات عارف در مورد رفع حصر

اظهارات عارف در مورد رفع حصر
گروه سیاسی: رییس فراکسیون امید گفت: سازوکار نظارت با این تاکیدی که آرامش کشور حفظ شود از سوی همکاران دنبال می‌شود و در مواقع ضروری نیز از شیوه‌های مختلف نظارتی اعم از طرح تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و حتی استیضاح استفاده خواهیم کرد.
به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف درنشست خبری ظهر امروز خود که در محل فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن روز مجلس و هفته بسیج و همچنین با ابراز همدردی با زلزله زدگان کرمانشاه و سایر مناطق غربی کشور اعلام کرد: شاید ما جزو نادر کشورهایی باشیم که مجلس بدین شکل بر راس امور قرار گرفته و هیچ نهادی قادر به انحلال آن نیست و اصلاح طلبان نیز با همین نگاه و با شعار اخلاق ، عقلانیت و خرد جمعی برای مشارکت در همه عرصه‌ها در انتخابات‌های اخیر به میدان آمدند.
وی با اشاره به توفیقات اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم یادآور شد: ما در این انتخابات با شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی وارد شده و اینجا لازم می‌دانم از همه همکارانم در فراکسیون امید به خاطر پایبندی بر این اصول تشکر کنم.
رییس فراکسیون امید در ادامه با اشاره به برخی اقدامات این فراکسیون طی حدود ۱۸ ماهی که از آغاز به کار مجلس دهم می‌گذرد به تشکیل کمیته‌های مختلف در بدنه این فراکسیون اشاره کرد و گفت: در این راستا کمیته گفت‌وگوی ملی را که در مهرماه سال ۹۵ در نطق میان دستور آقای مازنی یکی از نمایندگان محترم مطرح شده بود فعال کرده و در این مدت نیز این مساله را با آرامش ادامه دادیم و عجله‌ای هم نداریم و امیدواریم بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم.
نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین به نقش نظارتی مجلس تاکید کرد و گفت:‌ سازوکار نظارت با این تاکیدی که آرامش کشور حفظ شود از سوی همکاران دنبال می‌شود و در مواقع ضروری نیز از شیوه‌های مختلف نظارتی اعم از طرح تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و حتی استیضاح استفاده خواهیم کرد.
عارف در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگاری که با تاکید بر شعار آرامش و رونق اقتصادی لیست امید از میزان آرامش فعلی در جامعه سوال کرده بود گفت: اگر مجلس فعلی را با مجالس قبل یا به طور مشخص مجلس نهم مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که فضای امروز مجلس به مراتب آرام‌تر است و نمایندگان با رفاقت و تفاهم پیگیر امور هستند و با امید به آینده به دنبال اصلاح امور هستند.
وی با مقایسه شرایط سال ۹۲ با امروز خاطرنشان کرد: اگر شرایط ایجاد دولت و نیز شرایط کاری خود دولت را مدنظر قرار دهیم متوجه می‌شویم که بسیاری از برنامه‌های دولت در راستای حل مشکلات اقتصادی یا مقابله با آسیب‌های اجتماعی به طور نسبی موفق بوده و امیدواریم در دولت دوم آقای روحانی این حرکات جدی‌تر دنبال شود.
رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه دومین سال کاری این فراکسیون را بر پایه حرکات و اقداماتی برنامه‌محور طراحی کرده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد جامعه حامی جریان اصلاحات به دلیل برخی عملکردها  در فراکسیون امید یا شورای شهر دچار سرخوردگی شده اعلام کرد: بهتر است به جای آنکه از جانب مردم صحبت کنیم نگاهی عملیاتی‌تر داشته باشیم. شما دیدید که در ابتدای کار مجلس دهم انتقادات شدیدی علیه فراکسیون امید مطرح می‌شد اما مردم در اردیبهشت ۹۶ نظرشان را به صراحت اعلام کرده و نشان دادند امیدشان دوچندان شده است؛ چرا که اختلاف آخرین نفر لیست امید مجلس با نفر نخست لیست رقیب ۷۰ هزار رای بود و این اختلاف در انتخابات شوراها به ۴۰۰ هزار رای افزایش یافت.
نماینده اصلاح طلب مردم تهران با بیان اینکه دو برنامه مشخص از سوی جریان اصلاحات برای پیگیری مطالبات مردم طراحی شده گفت: یک برنامه «برجا» که در ابتدای کار مجلس طرح کردیم و برنامه دیگر نیز همان راهبردی‌مان در شوراهای شهر و روستا است که خود را مقید به اجرای آن و موظف به پاسخگویی در قبال مردم می‌دانیم و امیدواریم هم شوراها و هم ما در این مسیر حرکت کنیم.
عارف در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات فراکسیون امید و همچنین فعالیت کمیته رفع حصر این فراکسیون و اینکه اقدام صورت گرفته در این کمیته چه بوده است گفت: آنچنان که اشاره شد فراکسیون امید هفت کمیته تخصصی دارد که بنا بر اولویت‌هایی که داریم اقداماتی را از طریق این کمیته‌های هفتگانه دنبال می‌کنیم. همچنین در مقاطع خاص کمیته‌هایی را نیز به صورت موردی تشکیل می‌دهیم که از جمله می‌توان به تشکیل کمیته بحران در حاشیه وقوع زلزله کرمانشاه اشاره کرد. قرار است این کمیته در مراحل اسکان موقت و دائمی و همچنین یکپارچگی مدیریت بحران اقدامات موثری داشته باشیم.
وی افزود: همچنین در بحث محصولات تراریخته کمیته‌ای تشکیل دادیم چرا که در مجلس چالش جدی وجود داشت و دو نظر کاملا متفاوت مطرح بود و ما نیز کمیته‌ای تشکیل داده و جمع بندی خود را اعلام کردیم که در نهایت این جمع بندی ما در برنامه ششم به تصویب نیز رسید.
رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تصریح کرد:‌ در مورد برخی مسائل سیاسی و اجتماعی همچون برخوردهایی که بعضا با دانشجویان صورت می‌گیرد کمیته‌هایی تشکیل می‌دهیم که چندان تمایلی به رسانه‌ای شدن اقدامات آن نداریم چرا که هدف‌مان ناظر بر حل مشکل است نه اینکه مشخصا بگوییم فراکسیون امید چنین کاری را انجام داده است.
وی یادآور شد: مساله حصر نیز یکی از مطالبات بخشی از جوانان و جامعه ما است و تلاش داریم این مساله هر چه سریعتر به نفع منافع ملی حل و فصل شود و در فراکسیون نیز از طریق کمیته رفع حصر پیگیری‌هایی داشتیم اما بنای کار این است که موضوعی رسانه‌ای نشود و بنده نیز متعهدم.
نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس اعلام کرد: الگویی که در این راستا مطرح شد، الگوی منطقی بود که از جمله قرار شد ملاقات‌هایی برای محصورین در نظر گرفته شود که برای آقای کروبی سه ملاقات مشخص شد که دو مورد از این ملاقات‌ها انجام شده است و ملاقات سوم نیز در آینده نزدیک انجام می‌شود.
وی افزود: همچنین همین الگو برای آقای موسوی و خانم رهنورد نیز دنبال خواهد شد و اصرارمان این است که این مساله به طور جدی طرح با محوریت شورای عالی امنیت ملی دنبال شده تا این مشکل حل شود.
عارف در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه آیا ملاقات مجتبی ذوالنور نماینده اصولگرای قم با حجت الاسلام والمسلمین کروبی نیز در همین راستا انجام شده و از طریق کمیته رفع حصر فراکسیون امید دنبال شد، گفت: این ملاقات نیز در همین راستا بوده که البته بنده پس از ملاقات به صورت خصوصی با آقای ذوالنور صحبت نکردم اما آنچنان که از دوستان شنیدم بسیار راضی بوده‌اند.
او در مورد علت انتخاب ذوالنور برای این مهم و سوالاتی که برای جامعه ایجاد شد گفت: چرا باید سوال برانگیز باشد آقای ذوالنور بسیار علاقمند بود که پس از جلساتی که با دوستان داشتیم مشارکت جدی داشت و مهمتر اینکه نگاه ما به این مساله نگاهی ملی است و نمی خواهیم بگوییم که این مساله لزوما از طریق فراکسیون امید حل شده یا می‌شود بلکه می‌خواهیم بگوییم دنبال کنندگان این مساله به منافع ملی، نه جریانی توجه دارند که این مساله بسیار ارزشمند است.
عارف در بخش دیگری از نشست خبری خود در مورد تعاملات نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران گفت: ما یک شورای ۵۱ نفره داریم که به مسائل و مشکلات اساسی تهران رسیدگی می‌کند و در آنجا بحث بر سر اینکه چه کسی شهردار کدام منطقه شود مطرح نمی‌شود. مشکلات اساسی تهران مشخص است. بحران آب، بهداشت، مدیریت بحران از این قسم مسائل هستند.
وی افزود: حرکت دموکراتیک شوراها که از دولت اصلاحات شروع شد باید تا پایین‌ترین سطح یعنی تا محلات این بحث ادامه داشته باشد. در جلسه‌ای که با شورایاری‌ها هم داشتیم متذکر شدم که باید تمام کارهای آنها قانونمند شود.
عارف همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقادات اخیر احمدی‌نژاد از قوه قضاییه و علت عدم برخورد با رییس دولت نهم و دهم و همچنین برخورد دوگانه با خاتمی و احمدی‌نژاد گفت: در مورد اقدامات آقای احمدی‌نژاد باید بگویم که مخالف رسانه‌ای شدن این تیپ مسائل هستیم و معتقدم این مسائل با امنیت ملی در تعارض است.
وی افزود: به هر حال دوستانی که میدان را باز کردند برای این افراد باید منتظر این لحظات می‌بودند و این درحالی است که اصلاح‌طلبان نقطه‌نظرات خود را مطرح می‌کردند. با این حال معتقدم باید هر چه سریع‌تر این مسائل جمع شده و ساز و کاری قانونی پیگیری شود و در قبال این مسائل پاسخ داده شود. به هر حال شرایط خاص منطقه و کشورمان باید مورد توجه قرار گیرد.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه از دید بسیاری از مردم تمامی مسئولان سر و ته یک کرباس هستند و با این حال، در مواقع تصمیم‌گیری متوجه واقعیت‌ها هستند. از سوی دیگر شخصیت، وارستگی و خدمات آقای خاتمی که به خاطر دغدغه‌مندی به ملت و نظام داشته، بر هیچکس پوشیده نیست و حتی مخالفان ایشان نیز بر این مسئله تاکید داشته و وقتی خصوصی صحبت می‌کنیم، عملکرد هشت‌ساله دولت اصلاحات را تحسین می‌کنند.
وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های اخیر برای رییس دولت اصلاحات گفت: دوستان ما در فراکسیون امید در این رابطه به رییس‌جمهوری تذکر داده و منتظر پاسخ این تذکر هستیم. ۸۴ نماینده مجلس تذکر داده‌اند که چرا در این شرایط باید شخصیتی همچون آقای خاتمی محدودیت جدید اعمال شود که پاسخ دادند محدودیت جدیدی نبوده و در عین حال تاکید کردم این مسائل هرچه سریع‌تر تمام شود؛ چرا که به نفع منافع ملی است که از شخصیتی برجسته همچون آقای خاتمی به نفع مشکلاتی که داخل و خارج از کشور داریم، استفاده کنیم و شخصاً این ظرفیت را در شخصیت آقای خاتمی می‌بینم.
برای بستن لیست‌های انتخاباتی به هیچ عنوان حزبی نگاه نکردیم
رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ  به سوالی درباره بستن لیست برای دو انتخاب گذشته و نارضایتی‌هایی که بعد از بستن لیست اتفاق افتاد گفت: این طبیعی است که بعد از بستن لیست افرادی از این انتخابات ناراضی باشند اما ما معتقدیم که این دموکراتیک‌ترین روش برای انتخاب اعضای لیست بود. ما براساس شاخص‌های کمی به افراد رای دادیم و آنها را انتخاب کردیم. در بستن لیست مجلس نیز دو – سه حزبی که اعضای آنها جزو لیست نبود اعتراض کردند.
وی افزود: ما برای بستن لیست به هیچ عنوان حزبی نگاه نکردیم و نگاه ما جریانی بود. طبیعی بود که در بین ۱۵۰ نفر آخر که همه آنها جزو چهره‌های شاخص اصلاحات بودند وقتی می‌خواهیم ۲۱ نفر را انتخاب کنیم باقی افراد ناراضی باشند. زیرا هر کدام از آنها توقع داشتند درون لیست باشند اما شما نتیجه را در انتخابات دیدید و مردم علی‌رغم وجود ۵۰ لیست موازی که برخی از آنها از دل جریان اصلاحات درآمده بود باز به لیست اصلی اعتماد کردند و به آن رای دادند.
نماینده مردم تهران تاکید کرد: از بین افرادی که واجد شرایط برای ورود به لیست بودند، ۱۲ نفر از آنها در ذهنم بودند که در جریان انتخاب لیست هیچ‌کدام از آنها نیامدند. این نهایت دموکراسی است. قاعدتا چهره‌های برجسته بیرون از لیست ماندند اما ما سهمیه جوانان و خانم‌ها را داشتیم. قاعدتا آنها افراد سرشناسی نبودند. فعلا سازوکار انتخاباتی را تغییر نمی‌دهیم و با توجه به تجربیات دو لیست گذشته این روند را ادامه می‌دهند. در گذشته عده‌ای محدود لیست‌ها را می‌بستند.
فکر می‌کنم اصولگرایان بیشتر از اصلاح‌طلبان از چینش کابینه راضی باشند
وی در پاسخ به اینکه آیا از انتخاب وزرا و اعضای دولت دوازدهم راضی هستید و آیا از اصلاح‌طلبان استفاده شده است یا خیر گفت: فکر می‌کنم اصولگرایان بیشتر از اصلاح طلبان از این انتخابات راضی باشند اما کماکان موضع ما همان موضع حمایتی است.
جای پسرم بودم، ژن خوب را نمی‌گفتم
عارف در پاسخ به سوالی درباره ژن خوب فرزندش و نگرانی‌های مردم در رابطه با ورود آقازاده‌ها به ساختار قدرت گفت: انقلاب شد تا آقازادگی از میان برداشته شود. در انقلاب اسلامی براساس توانایی و تقوای افراد گزینش صورت می‌گیرد. نباید به سمت افراط هم برویم که یک فرد توانا به دلیل نزدیکی به فردی به کار گرفته نشود که مبادا شائبه آقازادگی به وجود بیاید.
وی افزود: برای اولین بار است که این موضوع را می‌گویم. زمانی که به سمت معاون اول آقای خاتمی انتخاب شدم و به نهاد ریاست جمهوری رفتم دیدم که پسرخاله‌ام در آنجا رئیس دفتر ابطحی است از او خواهش کردم که به یزد برگردد که مبادا در مظان اتهام به کارگیری آشنایان قرار بگیرم. در این بیش از ۳۰ سالی که در کار اجرایی کشور بودم حتی یکبار هم براساس آشناییت و نزدیکی کسی را انتخاب نکردم.
رئیس فراکسیون امید گفت: نباید به بحث‌هایی که موجب حاشیه‌سازی می‌شود بپردازیم. اگر جای پسرم بودم آن حرف‌ها را نمی زدم اما راجع به آن موضع‌گیری نمی‌کنم. ما یک بحث ژن خوب به معنی برتری داریم و یک بحث در رابطه با اصالت. بحث آقازادگی که می‌شود عده‌ای موضع می‌گیرند. در بستن لیست شوراها یک جوانی که بسیار حقش بود که در لیست حضور داشته باشد به این دلیل در لیست او را نیاورده‌ایم که مبادا حرف و حدیثی پیش بیاید.
عارف گفت: بسیاری از فرزندان اشخاصی که در خارج از کشور در بهترین دانشگاه‌های دنیا مدرک PHD گرفتند به این دلیل که ممکن است در ایران بگویند فرزند فلان کس است به ایران برنمی‌گردند و اینجا کار نمی‌کنند.
اصولگرایان که احمدی‌نژاد را که به جایگاه خدایی رساندند، چرا سکوت کرده‌اند
وی در پاسخ به این سوال که آیا در مجمع تشخیص مصلحت نظام که آقای احمدی‌نژاد نیز حضور دارند آیا بحثی راجع به اقدامات اخیر ایشان صورت گرفته است و اینکه چرا اصول‌گرایان در رابطه با اقدامات اخیر آقای احمدی‌نژاد سکوت کرده‌اند، گفت: اصول‌گرایان باید بگویند چرا در قبال اعمال فعلی فردی که او را در گذشته تا عرش بالا بردند و او را به جایگاه خدایی رساندند، سکوت کرده‌اند. آنها باید پاسخگو باشند. در آنجا هم بحث‌هایی صورت گرفت. یکی از آقایان تذکری در این رابطه داد که خودِ آقای احمدی‌نژاد حضور داشت ولی چیزی نگفت. در شورای عالی هم بحث‌هایی در گذشته می‌شد که از احمدی‌نژاد خوب می‌گفتند تا خاتمی را بکوبند. اما شما به جایگاه خاتمی امروز خاتمی پنج یا شش ساله نگاه کنید که چقدر رفیع‌تر شده است.
عارف درباره طرح این مسئله در جلسات مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد: البته رسیدگی به این مساله جزء وظایف مجمع نیست اما اخیراً‌در جلسه مجمع، یکی از دوستان پیش از ورود به دستور جلسه، تذکری داد اما احمدی‌نژاد پاسخ نداد.