به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۹ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۱۴۰۳۰۳
سازمان مدیریت بحران: سطح آمادگی ناچیز است

زلزله تهران تهدید امنیت ملی است

گروه جامعه: اسماعیل نجار در نشست فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران، میزان آمادگی تهران در برابر زلزله‌ای بزرگ را ناچیز خواند و گفت: وقوع زلزله در تهران امنیت ملی ایران را به مخاطره می‌اندازد.
زلزله تهران تهدید امنیت ملی است
به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیرت بحران شهر تهران، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این جلسه میزان آمادگی پایتخت را در برابر زلزله‌ای بزرگ، ناچیز و غیر قابل قبول خواند و گفت: زلزله تهران امنیت ملی ما را به مخاطره می اندازد. امروز دانش امکان پیشگیری و آمادگی در برابر زلزله را فراهم کرده است و میزان آسیب پذیری موجود ما در برابر زلزله پذیرفته نیست.

وی به کاستی های حوزه نظارت در امر ساخت و ساز و کمبود نیروی انسانی ماهر در بخش اجرای ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: این مشکلات باید در ابعاد ساخت و سازهای دولتی و بخش خصوصی حل شود تا کیفیت و عمر مفید ساختمان ها به ویژه ساختمان‌های عمومی مثل مدارس و بیمارستان ها ارتقا یابد.

نجار به طولانی شدن زمان تصویب لایحه قانون مدیریت بحران کشور در مجلس اشاره کرد و گفت: علاوه بر قانون، مدیریت بحران باید به دغدغه مسئولان و باور عمومی مردم و مسئولان تبدیل شود و نگاه به مقوله مدیریت بحران باید فرابخشی شود. ساختار سازمان مدیریت بحران کشور باید تقوبت شود و جایگاه آن ارتقا یابد تا در ایفای نقش و رسالت خود با کمبودها و مشکلات مواجه نباشد.

وی عملیات امداد و نجات در شب اول حادثه زلزله سرپل ذهاب را قابل توجه خواند و گفت: این زلزله در سطح 1930 روستا و 7 شهرستان رخ داد و تمام دستگاه‌ها با تمام توان به سرعت موفق به عملیات امداد و نجات شدند و در مجموع 7817 مصدوم منتقل شدند، سه برابر مورد نیاز چادر در منطقه توزیع شد و در روز دوم به شرایط تثبیت رسیدیم.

احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در سخنانی به تشریح قوانین و مصوبات بالادستی موجود که بر آمادگی و تقویت زیر ساختهای سازمان ها و نهادهای مسئول پایتخت در برابر زلزله تاکید دارد پرداخت و گفت: گرچه ارزیابی‌های آمادگی پایتخت در برابر زلزله همچنان منفی است و عمده علت آن به نبود طرح جامع و به روز مدیریت بحران باز می‌گردد اما کماکان بر اساس قوانین و مصوبات سال های گذشته از سوی دولت و نهادهای قانون گذار آمادگی دستگاه ها قابل ارزیابی است و باید تمام سازمان‌ها بر اساس مخاطرات موجود و سناریوهای محتمل نسبت به ارتقای توان و آمادگی خود در برابر سوانح و شرایط بحرانی اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به مصوبه سال جاری دولت در حوزه تقویت مدیریت بحران پایتخت گفت: برخی از تکالیف تصریح شده در مصوبات بیش از یک دهه گذشته مغفول مانده است و سازمان بازرسی می تواند در این خصوص ورود کند.

عباس استاد تقی زاده مشاور سازمان نیز در گزارشی به آسیب شناسی مدیریت بحران در زلزله کرمانشاه پرداخت و گفت: در این زلزله با چالش‌هایی در حوزه ارزیابی خسارات، تلفات، اطلاعات و ارتباطات، عملیات امداد و نجات و مدیران محلی مواجه بودیم که با درس‌گیری از آن تجربه و توجه به تصریح سیاست‌های کلی نظام مبنی بر ایجاد مدیریت واحد در این حوزه و با روش های علمی می توان برای رفع مشکلات برنامه ریزی کرد.

همچنین حجت الاسلام عرب انصاری بازرس کل امور وزارت کشور و شهرداری ها در سازمان بازرسی کل کشور در سخنانی گفت: زلزله کرمانشاه نشان داد که وقوع زلزله برای هر نقطه کشور محتمل است و اگر در تهران زلزله ای رخ دهد با توجه به تراکم جمعیت، استقرار نهادهای حاکمیتی، 3700 هکتار بافت فرسوده و 14 هزار هکتار بافت ناپایدار ابعاد حادثه وسیع و غیر قابل تصور خواهد بود.

وی گفت: زلزله با جان مردم سر و کار دارد لذا باید تمام دستگاه‌ها و نهادها در پایتخت کمبودها و کاستی های خود را اعلام کنند تا مخاطرات تهران شناسایی و برای آن از هم اکنون چاره اندیشی شود.اماکن بحران خیز در تهران باید معرفی شوند تا در صورت نیاز برچیده یا از آن رفع خطر شود. سازمان بازرسی در حال حاضر مشغول بررسی میزان آمادگی دستگاه ها در برابر زلزله پایتخت است و این گزارش به مسئولان بلندپایه برای چاره اندیشی ارائه می شود.

در این نشست دیگر مدیران حاضر تجربه و دیدگاه های خود را در مورد زلزله کرمانشاه و الزامات تقویت میزان آمادگی پایتخت در برابر زلزله محتمل بیان کردند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زلزله تهران