به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۶ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۱۴۰۵۵۰
«يك هفته بدون كيوسك»، در اعتراض به گران شدن 100 درصدي قيمت كاغذ در يك ماه!

اعلام حمایت روزنامه بهار از چالش روزنامه سینما

اعلام حمایت روزنامه بهار از چالش روزنامه سینما

گروه سياسي: در حمايت از چالش روزنامه سینما، روزنامه بهار نيز اعلام كرد در صورت عدم ورود مسوولان دولت تدبیر!! به افزایش ۱۰۰ درصدی! قیمت کاغذ؛ بهار طی روزهای۲۰ تا ۲۴ آذر چاپ نسخه کاغذی خود را متوقف خواهد کرد.


گفتني اينكه، طي يك ماهه اخير تاكنون قيمت كاغذ روزنامه و تحرير تا مرز 100 درصد! افزايش يافته است و هيچ مقام مسئولي در دولت تدبير! هم از اين همه نابساماني در اقتصاد مطيوعات و كتاب و بخش فرهنگي، اهميتي قائل نشده و از يك واكنش و اظهار نظر ساده هم دريغ نمودند!

در حاليكه تا يك ماه پيش، قيمت هر كيلو كاغذ رول در بازار 2100 تومان بود طي يكي دو هفته اخير به يكباره سير صعودي پيدا كرده به نحوي كه امروز سه‌شنبه قيمت هر كيلو كاغذ كره‌اي در بازار 3800 تومان رسيده است! كاغذ تحرير (شيت) نيز با همين اوضاع نابسامان دست به گريبان است و قيمت‌ها بين 60 تا 80 درصد افزايش يافته است! همه اين‌ها در حاليست كه مسوولان فرهنگي و اقتصادي دولت تدبير!! در خوابي عميق فرو رفته و هيچ واكنش و اقدامي از خود نشان داده‌اند!


گفتني اينكه خسرو نقیبی سردبیر روزنامه سینما در واكنش به انتقاد يكي از رسانه‌‌ها در باره اين چالش در پاسخي نوشت:  ما روزنامه را مثل هر روز، تا خروجی نهایی، تولید خواهیم کرد و صفحات را به‌جای چاپخانه روی صفحات مجازی‌مان (که در نسخه‌ی وب‌سایت دقیقن یک روزنامه‌ی دیجیتال قابل ورق‌خوردن است) خواهیم گذاشت. تحریریه تعطیل نیست. پرتلاش‌تر از قبل هم کار خواهد کرد؛ اما بالاخره باید یکی یک‌جایی به‌جای تشکر از افزایش تعداد کسانی که سر پل کارمان را راه می‌اندازند، به اصل قضیه اعتراض کند. البته که چنین چیزی برای آن دسته از روزنامه‌نگاران که فقط سر در تحریریه و آرمان‌های خود دارند اهمیتی ندارد و فرقی نمی‌کند که چه کسی و از کجا پول این کاغذ را خواهد آورد، اما برای نشریاتی که با بیزنس‌پلن مشخص اداره می‌شوند و تیراژ چهارصدتایی هم ندارند مهم است چنین چیزهایی و دغدغه‌هایی.

دوم. وضع خودمان را با فولاد مقایسه کرده‌اید و نوشته‌اید مثل این است که کارخانجات فولاد در اعتراض به گران‌شدن قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی تولید را متوقف کنند. مسأله‌ی گرانی کاغذ، مسأله‌ی گران‌شدن جهانی آن نیست. وزارت بازرگانی تعرفه‌ی واردات کاغذ را که در این مدت با ثابت‌نگه‌داشتن آن امنیت نسبی را به بازار نشر و کاغذ بازگردانده بود برداشته است، و وضع کنونی پیش آمده. یک تصمیم کاملن دولتی.

پیشنهاد ما یک هفته خالی‌شدن کیوسک از رسانه‌های شخصی و کار در فضای مجازی‌ست تا معلوم شود کی به کی احتیاج دارد. دولت به رسانه، یا رسانه به دولت. اساسن با این تیراژهای حقیر، همین حالا هم اصل کار و بازتاب گرفتن از مردم، روی فضای مجازی، اتفاق می‌افتد؛ و خودمان هم می‌دانیم که روی کیوسک‌رفتن، صرفن حفظ پرنسیپ و ماندن بر سر اصول است. ما پیشنهاد دادیم یک هفته همین فضای مجازی را که امروز تریبون اصلی رسانه‌ها شده، جایگزین کاغذ کنیم تا شاید نبودن‌مان به چشم بیاید و فکری به حال این وضع شود. اگر هم‌راه نیستید حداقل زخم نزنید.