به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۱۴۰۶۴۱

جانسون؛ حامل پیام حمایت لندن از برجام

گروه سياسي: سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران رخدادی بود که مورد توجه رسانه ها و تحلیلگران مسائل خاورمیانه قرار گرفت؛ سفری که مهمترین اهداف آن هماهنگی برای اجرای کامل توافق هسته ای، افزایش همکاری های سیاسی و اقتصادی و گشایش فصل تازه ای در روابط دوجانبه تعبیر شده است.
جانسون؛ حامل پیام حمایت لندن از برجام
به گزارش ایرنا، «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس شنبه 18 آذرماه در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی و به منظور دیدار و گفت ‌وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد.وزیر خارجه انگلیس ‌در نخستین روز این سفر با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. در این دیدارها وضعیت روابط دو جانبه به ویژه در حوزه همکاری های اقتصادی، گسترش روابط تجاری و بانکی، مسائل منطقه ای و تحولات بین المللی مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت.دیدار با دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری و «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی از دیگر برنامه‌های حضور جانسون در تهران است. این گزارش دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره سفر وزیر امور خارجه انگلیس و هیات همراه او به ایران و روابط تهران و لندن منتشر شده است.

** دفاع وزیر امور خارجه انگلیس از برجام
صفحه عربی تارنمای «سوئیس اینفو»، تارنمای «ایلاف» عربستان، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن و خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» با پوشش اخبار سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران و دیدار او با مقامات کشورمان، حمایت وی از برجام را پررنگ کردند.به نوشته تارنمای سوئیس اینفو، بوریس جانسون با محمد جواد ظریف دیدار کرد. در این دیدار بر توافق هسته ای تاریخی تمرکز شد. پس از امضای توافق هسته ای در سال 2015 میلادی این نخستین بار است که وزیر امور خارجه انگلیس به ایران سفر می کند. این سفر در شرایطی صورت گرفت که جهان اسلام به دلیل تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس با اعتراض های گسترده ای علیه ترامپ روبرو است. جانسون ایران را کشور فعالی در منطقه پراهمیت و راهبردی به شمار آورد که برای امنیت و شکوفایی انگلیس اهمیت بالایی دارد.به نوشته روزنامه العربی الجدید، وزیر امور خارجه انگلیس از بزرگترین مدافعان توافق هسته ای است. او برای اقناع ترامپ و کنگره آمریکا در جهت حفظ توافق هسته ای به واشنگتن سفر کرد. جانسون همچنین به ایران اطمینان می دهد با وجود تحریم های آمریکا، بانک های انگلیس می توانند با ایران همکاری کنند.خبرگزاری رسمی سوریه با پوشش اخبار دیدار جانسون با دبیر عالی شورای امنیت ملی آورد: شمخانی در این در دیدار درباره توافق هسته ای گفت ادامه رفتارهای فاجعه بار آمریکا درباره توافق هسته ای سبب می شود، جهان اعتماد خود به آمریکا را از دست بدهد. همچنین این موضوع سبب می شود توافق های بین المللی ارزش خود را از دست بدهند. او گفت پایبند نبودن رئیس جمهوری آمریکا به توافق هسته ای یعنی پایبند نبودن واشنگتن به توافق های بین المللی است. همچنین در پیش نگرفتن مواضع سرنوشت ساز از سوی دیگر طرف ها درباره موضع آمریکا، امور را به دوران پیش از توافق بر می گرداند. در این زمینه جانسون بر ضرورت تلاش بیشتر برای حل مشکلات اجرایی شدن توافق هسته ای به طور کامل تاکید کرد و گفت این توافقی چند جانبه و بین المللی است که اجرای آن به سود صلح و ثبات بین المللی است.
به نوشته تارنمای ایلاف، جانسون بر حمایت انگلیس از توافق هسته ای تاکید کرد. او گفت و گو را یک اصل اساسی برای پایان دادن به اختلاف ها و رسیدن به پیشرفت در مسائل پر اهمیت به شمار آورد و ابراز امیدواری کرد که این سفر سازنده باشد.

** سفر جانسون به ایران؛ فرصتی برای بررسی راه حل بحران های منطقه
تارنماهای ایلاف عربستان و «البدیل» مصر در بخشی از گزارش های خود سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران را فرصتی برای حل بحران های منطقه از طریق هماهنگی تهران و لندن به شمار آوردند.
به نوشته تارنمای ایلاف، جانسون سفر خود به ایران را فرصتی مهم برای بررسی راه حلی برای پایان دادن به جنگ یمن و ضمانت رسیدن کمک های انسان دوستانه به این کشور با هدف کاهش درد و رنج های مردم این کشور به شمار آورد.به نوشته البدیل، جانسون در آستانه سفر به تهران بیان داشت که روابط دوجانبه به طور ملموسی بهبود یافته است و در شرایط سخت هم می توان به پیشرفت های بیشتری در این زمینه دست یافت و امیدوارم این سفر سازنده باشد. «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن هم این سفر را بی نظیر توصیف کرد و گفت در سیاست خارجی لندن رویکردها مثبتی وجود دارد و این موضوع زمینه بررسی روابط دوجانبه در همه ابعاد را فراهم می کند. به گفته وی، بررسی توافق هسته ای یکی از برجسته ترین محورهای مذاکرات جانسون در تهران است. او گفت موضع دولت انگلیس درباره حفظ توافق هسته ای مثبت است. این دیپلمات ایرانی به اختلاف با انگلیس درباره برخی از مسائل منطقه هم اشاره کرد، اما ابراز امیدواری کرد که در سایه رویکردها مثبت دولت انگلیس طی سال گذشته امکان رسیدن به تفاهم بهتر در برخی زمینه ها برای برقراری صلح و ثبات در منطقه ایجاد شود. از نظر این دیپلمات ایرانی، ارائه کمک های انسانه دوستانه به یمن و تاکید بر لغو محاصره این کشور از این نکات مثبت است. افزون بر این، در سیاست خارجی انگلیس درباره سوریه هم نشانه های مثبتی به چشم می خورد به طوری که سفیر ایران در انگلیس گفته طی ماه های اخیر در سیاست انگلیس درباره کنار گذاشتن «اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت تغییراتی را شاهد بودیم و لندن به این واقعیت اعتراف کرده است که کنارگذاشتن اسد از قدرت سبب بهبودی اوضاع نمی شود، بلکه به تنش، خشونت و افزایش دامنه اقدامات تروریستی منجر خواهد شد. برپایه اظهارات سفیر ایران در انگلس، مواضع لندن درباره دیگر بحران های منطقه مانند بحران قطر و بحران اجبار نخست وزیر لبنان به کناره گیری از سوی عربستان هم سنجیده بود. همچنین انگلیس با تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس مخالفت کرد.

** ارتباط سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران با برگزیت
تارنمای البدیل در بخشی از گزارش خود سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران را با تلاش های لندن برای خروج از اتحادیه اروپا در ارتباط دانست.به نوشته تارنمای البدیل، سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران از سال 2015 میلادی تاکنون بی نظیر است. این سفر دربردارنده بسیاری از پیام های سیاسی است. به ویژه این در شرایطی است که این سفر با توافق تاریخی انگلیس با اتحادیه اروپا درباره شرایط برگزیت و به وجود آمدن برخی تغییرات در لحن لندن درباره برخورد با بحران های منطقه همزمان شده است.البدیل در خصوص ارتباط سفر وزیر امور خارجه انگلیس به عمان، ایران و امارات نوشت: انگلیس و اتحادیه اروپا روز جمعه به توافق تاریخی دست یافته اند که بر اساس آن می توانند مذاکرات سختی را برای روابط آینده خود آغاز کنند. با این توافق، انگلیس گام های بزرگی در راه خروج از اتحادیه اروپا برداشته است. این موضوع انگلیس را وادار کرده است برای تحکیم روابط بین المللی خود با برخی کشورهای قدرتمند منطقه در خاورمیانه و در راس آن ایران تلاش کند.