به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۹ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۱۴۰۶۸۶

گرمی بازار مسکن در سرمای پاییز

گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه مشاوران املاک: افزایش معاملات در پاییز مقدمه ورود به رونق است اما رونق نباید به افزایش قیمت برسد چون قدرت خرید مردم پایین است
آمار معاملات مسکن در 16 روز گذشته از آذرماه نشان می‌دهد که 5 هزار و 500 مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران به ثبت رسیده که نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.افزایش معاملات در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل در حالی است که در مهرماه و آبان‌ماه نیز معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه رشد داشته است و کارشناسان رشد پیاپی معاملات را به‌عنوان پیش رونق این بازار ارزیابی می‌کنند. در مهرماه خرید و فروش مسکن ۳۴ درصد و در آبان‌ماه ۱۰.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت.کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد، افزایش ورود خانه اولی‌های با تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی از دلایلی است که برای رونق بازار مسکن از سوی کارشناسان عنوان می‌شود. در هشت ماهه ابتدای سال‌جاری معاملات مسکن شهر تهران ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
 
این در حالی است که از ابتدای پاییز این رقم بالاتر از میانگین هشت ماهه قرار دارد. با اینکه ارقام معاملات مسکن شهر تهران افزایشی است اما به گفته کارشناسان هنوز با شرایط ایده آل فاصله بسیاری دارد و هنوز بسیاری از سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند به جای خرید ملک، پول‌های خود را در بانک بگذارند اما افزایش نسبی معاملات نشان می‌دهد که کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی تا حدود اندکی بر ترغیب مردم به خرید مسکن تأثیرگذار بوده است.

دلیلی برای افزایش قیمت نداریم
مصطفی قلی خسروی رئیس منتخب اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌و‌گو با «ایران» ماه ربیع را ماه رونق معاملات مسکن نام برد و گفت: بسیاری از متقاضیان در ماه‌های محرم و صفر معامله انجام نمی‌دهند و خرید را به ماه‌های  بعد موکول می‌کنند. به همین دلیل در این ماه فروشندگان نیزفکر می‌کنند باید قیمت‌ها را بالا ببرند اما بعد از مدتی قیمت‌ها به زمان قبل برمی‌گردد. به گفته خسروی افزایش قیمت‌ها در پاییز حتی بیشتر از نرخ تورم شده که غیر‌منطقی است و دلیلی برای این رشد قیمتی نداریم.خسروی گفت: مردم قدرت خرید ندارند بنابراین جهش قیمت‌ها فقط معاملات را کند می‌کند در حالی که سود فروشندگان در انجام معامله است نه خواباندن سرمایه به منظور افزایش قیمت. خسروی افزایش قیمت دلار را یکی از دلایلی نام برد که فروشندگان افزایش قیمت را به آن نسبت می‌دهند در حالی که افزایش قیمت دلار با این سرعت هیچ تأثیری در قیمت ساخت مسکن ندارد و افزایش قیمت بیشتر بازارگرمی است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: رونق ساخت و ساز و تسهیلات 174 شغل کلیدی را رونق می‌بخشد و دولت نیز با تنوع و افزایش تسهیلات، قصد رونق بازار را دارد نه اینکه قیمت‌ها دوباره افزایش یابد. در واقع مسکن در چند سال گذشته جهش قیمتی داشته و دیگر ظرفیتی برای افزایش قیمت در این بازار نداریم.

آمارها چه می‌گوید
آمارهای ارائه شده از معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه سال جاری نشان می‌دهد واحدهای دارای ارزش کمتر از ۴۹۰ میلیون تومان سهم  ۶۷.۹ درصدی از معاملات مسکن را به خود اختصاص داده‌اند.این نمایه حاکی از آن است که پیش‌رونق مسکن از طریق اقشار متوسط که در دو سوی شمال شرق و شمال غرب پایتخت زندگی می‌کنند در حال رقم خوردن است. از سوی دیگر ساکنان مناطق ۱۰، ۱۴و ۱۵ جنوب تهران در این فرآیند نقش بازوی دوم را دارند.وقتی بیشترین معاملات مربوط به قشر متوسط و خانه‌هایی با قیمت 400 و 300 میلیون است نشان می‌دهد متقاضیان توان مالی برای پرداخت قیمت بیشتر را ندارند. در مهرماه امسال منطقه پنج ۱۷.۳ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داد. پس از آن منطقه چهار با ۱۱.۲ درصد، منطقه دو با ۱۰ درصد، منطقه هشت با ۶.۵ درصد، منطقه ۱۴ با ۶.۲ درصد و منطقه ۱۰ با ۵.۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. مناطق ۱۴ و ۱۵ در مهرماه امسال مجموعاً ۱۰.۵ درصد از کل معاملات تهران را در بر گرفته‌اند.
 
البته معاملات در منطقه یک نیز تا حدودی نسبت به پارسال بیشتر شده است. منطقه یک هم‌اکنون 4.6 درصد از کل معاملات تهران را دربر می‌گیرد که افزایش ۰.۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. این منطقه هم‌اکنون رتبه هشتم را از نظر تعداد معاملات در شهر تهران به خود اختصاص داده است.از سوی دیگر توزیع تعداد معاملات بر حسب ارزش واحدها نشان می‌دهد ۶۷.۹ درصد از کل معاملات در رده کمتر از ۴۹۰ میلیون تومان انجام می‌شود. در این بین خانه‌های ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان با ۷.۳ درصد بالاترین سهم معاملات را دارند. بعد از آن آپارتمان‌های ۱۳۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان با سهم  ۷ درصد، واحدهای ۱۰۰ تا ۱۳۰، ۲۲۰ تا ۲۵۰ و ۲۵۰ تا ۲۸۰ تومان هریک با  5.5 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.کمترین سهم به واحدهای کمتر از  70 میلیون تومان با ۰.۲ درصد مربوط می‌شود.
 
نیم نگاه
مهرماه خرید و فروش مسکن ۳۴ درصد و در آبان‌ماه ۱۰.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد، افزایش ورود خانه اولی‌های با تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی از دلایلی است که برای رونق بازار مسکن از سوی کارشناسان عنوان می‌شود.بسیاری از متقاضیان در ماه‌های محرم و صفر معامله انجام نمی‌دهند و خرید را به ماه صفر می‌اندازند به همین دلیل در این ماه فروشندگان نیزفکر می‌کنند باید قیمت‌ها را بالا ببرند اما بعد از مدتی قیمت‌ها به زمان قبل برمی‌گردد
برچسب ها: مسکن بازار مسکن