به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۰ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۴۰۶۹۷
پرسپولیس با دو رکورد به یاد ماندنی در صدر

آمارها در نیم فصل اول چه می‌گویند

گروه ورزشي: نیم فصل اول هفدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال که پنجم مردادماه سال جاری با دیدار تیم های سیاه جامگان و ذوب آهن اصفهان آغازشد، پس از 133 روز رقابت فشرده سرانجام 15 آذرماه با دیدار تیم های استقلال و سپاهان اصفهان به پایان رسید تا تیم ها به تعطیلات نیم فصل بروند.
آمارها در نیم فصل اول چه می‌گویند
به گزارش ایرنا؛ هفدهمین دوره رقابت های لیگ برتر هر چند از نظر کیفی نسبت به دوره های پیشین از کیفیت بالاتری برخوردار بود، اما هنوز با سطح اول لیگ های دنیا فاصله دارد کافی است درشاخص دوندگی به تازه ترین اظهارنظر کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال نگاهی بیاندازیم به گفته وی میانگین دوندگی بازیکنان درلیگ برتر 60 دقیقه است که با لیگ های معتبر دنیا فاصله معنی داری دارد.از این نکته که بگذریم مهم ترین اتفاق در لیگ هفدهم از نظر کارشناسان این حوزه، حضور مربیان در تیم ها پیش از شروع فصل است.قالب تیم ها درشرایطی به استقبال لیگ هفدهم رفتند که مربیان خود را پیش از شروع لیگ شناخته بوده و فصل آماده سازی را با کادر فنی و به مدت طولانی به صورت کامل پشت سر گذاشتند.

در این خصوص کافی است به جدول رده بندی این رقابت ها نگاهی بیاندازیم، تیم هایی که فصل آماده سازی خوبی را سپری نکرده اند، هم اکنون در انتهای جدول رده بندی این رقابت ها قرار دارند.
اما چنانچه بخواهیم راجع به چالش های لیگ برتر بگوییم باید به چالش مالی باشگاه ها اشاره کنیم.کارشناسان معتقدند بزرگترین چالش این لیگ همانند ادوار گذشته و بلکه بیشتر از گذشته مشکل مالی است.همانطور که عیان است باشگاه های شرکت کننده در لیگ برتر منابع درآمدی مشخص و کافی ندارند، از این رو تمامی آنها با کمبود نقدینگی مواجه بوده و در پرداخت مطالبات معوق و جاری خود ناتوان می باشند.

بخشی عمده ای از بدهی باشگاه ها به کادر فنی و بازیکنان است که برخی از این بدهی ها به دیون تبدیل و این بخش برای اکثر تیم ها مشکل ساز شده است.بخش دیگر مطالبات باشگاه ها به سازمان و دستگاه هایی که با فوتبال در ارتباط هستند همانند اداره مالیات، اماکن اقامتی، امکان گردشگری، حمل و نقل، مراکز درمانی،آژانس های مسافرتی و پشتیبانی تیم ها باز می گردد و بدهی باشگاه ها در این موارد از آنجا که غالبا به آن رسیدگی نشده سر به فلک می کشد.

برای جلوگیری از این بی انضباطی ها به ویژه در بخش مالی باید دو اتفاق در فوتبال کشور رخ دهد، اول سخت گیری فدراسیون با باشگاه ها به منظور تهیه به موقع صورت های مالی و پرداخت مطالبات به بدهکاران و دوم ارائه مدارک و مستندات مربوط به باشگاه ها به وزارت ورزش و جوانان، هیات دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه که باید از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان مرجع اصلی و پاسخگویی به اهالی فوتبال باید صورت گیرد تا مسایلی که این فدراسیون قادر به حل آن نیست مراجع بالادستی نسبت به آن تصمیم گیری کرده و به حل آن اقدام کنند.البته فدراسیون فعلی نشان داده است که توان هیچ کدام از این دو کار را ندارد و تنها منتظر اتفاق هاست.

و اما آمارها درباره نیم فصل چه می گویند، طبق جدول رده بندی تیم پرسپولیس با یک بازی کمتر نسبت به سایر تیم ها و کسب 33 امتیاز درحالی به عنوان قهرمانی درنیم فصل رسید که کسب این تعداد امتیاز یک رکورد درنیم فصل به شمار می آید که این تیم برای نخستین باربه آن دست پیدا کرد.
در نقطه مقابل تیم پرسپولیس، مشکی پوشان هم اکنون با کسب تنها هشت امتیاز در قعر جدول رده بندی این رقابت ها قرار دارد.در مجموع و بدون احتساب دیدار برگزار نشده هفته هشتم این رقابت ها بین تیم های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان, در نیم فصل اول لیگ هفدهم 239بازی برگزار شد که 34 بازی آن با نتیجه تساوی به پایان رسید و 205 بازی نیز برنده داشت.

همچنین در بازی های انجام شده در نیم فصل اول لیگ هفدهم 252 بار توپ از خط دروازه ها گذشت و این بدان معنی است که به طور میانگین درهر بازی 05/1 گل به ثمر رسیده است که نشان از احتیاط بیش از حد تیم ها در این لیگ دارد.بیشترین گل زده شده در نیم فصل اول لیگ هفدهم مربوط به هفته دوم این رقابت هاست. در این هفته 25 گل زده شد این درحالی است که در هفته های دوازدهم و پانزدهم به صورت مشترک تنها 13 گل به ثمر رسید و کمترین گل زده شده درهفته های نیم فصل به این دو هفته اختصاص پیدا کرده است.بیشترین تعداد تساوی تیم ها در طول یک هفته نیز 4 تساوی بوده که باز هم به صورت مشترک این تساوی درهفته های هفتم،نهم وچهاردهم رخ داده است،کمترین تساوی درهفته نیز یک تساوی بوده که به صورت مشترک درهفته های چهارم،یازدهم وپانزدهم این تساوی ها به ثبت رسیده است.

بیشترین گل زده در یک بازی مربوط به دیدار تیم های ذوب آهن و استقلال خوزستان است در این دیدار که از هفته ششم این رقابت ها و درورزشگاه فولاد شهر اصفهان برگزار شد، شاگردان امیر قلعه نویی با شش گل برابر حریف به پیروزی رسیدند.تیم های پرسپولیس و پدیده مشهد هر کدام با به ثمر رساندن 25 گل زده دارای رکورد بیشترین گل زده در نیم فصل اول رقابت های لیگ برتر هستند و تیم های پارس جنوبی جم با 23 و ذوب آهن اصفهان با 21 گل زده در رتبه های بعدی این شاخص قرار دارند. تیم مشکی پوشان با 9 گل زده در آخر این جدول قرار دارد.همچنین پرسپولیس با شش گل خورده دارای مستحکم ترین خط دفاع لیگ برتر درنیم فصل نخست است و تیم استقلال تهران با 9 و پیکان با 10 گل خورده در این شاخص عناوین دوم و سوم را در اختیار دارند.

در این شاخص تیم استقلال خوزستان به رغم قرار داشتن در رده سیزدهم جدول رده بندی این رقابت ها با 21 گل خورده در قعر جدول رده بندی قرار می گیرد و عنوان ضعیف ترین خط دفاعی لیگ به این لیگ اختصاص می یابد، تیم های نفت طلاییه و مشکی پوشان هر کدام با 20 گل خورده در این شاخص دوم وسوم هستند.تیم پرسپولیس با ثبت 10 پیروزی در لیگ برتر بیشترین برد در نیم فصل اول را به خود اختصاص داده است، تیم پارس جنوبی با 8 پیروزی و تیم های فولاد خوزستان و پیکان تهران نیز هر کدام با 7 پیروزی در رتبه های بعدی قرار دارند.

بیشترین آمار شکست در نیم فصل نخست این رقابت ها 9 شکست است که تیم های مشکی پوشان و سپیدرود رشت متحمل آن ها شده اند،تیم نفت طلاییه با هشت و تیم های استقلال خوزستان و گسترش فولاد نیز هر کدام هفت بار مغلوب رقبای خود در این لیگ شده و دراین شاخص عناوین دوم و سوم را در اختیار گرفته اند.تیم ذوب آهن با هفت تساوی بیشترین تساوی با رقبا را در این نیم فصل برای خود ثبت کرده است، سه تیم فولاد خوزستان، پدیده مشهد و سپاهان اصفهان هر کدام با شش تساوی در رده بعدی قرار دارند و شش تیم پارس جنوبی جم، سایپا، استقلال تهران، تراکتورسازی، استقلال خوزستان و مشکی پوشان نیز هر کدام پنج تساوی در نیم فصل اول لیگ هفدهم کسب کرده اند و در رده سوم جدول بیشترین تساوی های لیگ قرار دارند.

محمد قاضی مهاجم تیم پدیده مشهد و علی علیپور مهاجم تیم پرسپولیس هر کدام با زدن هشت گل در صدر جدول بهترین گلزنان نیم فصل اول لیگ هفدهم قرار گرفته اند.مرتضی تبریزی مهاجم تیم ذوب آهن، جلال الدین علی محمدی مهاجم تیم سپاهان و عیسی آل کثیر در تیم نفت تهران هر کدام با شش گل زده درجایگاه دوم جدول رده بندی گلزنان و محمد عباس زاده مهاجم تیم سایپا و کرار جاسم هافبک بازیساز تیم صنعت نفت آبادان نیز هر کدام با پنج گل در جایگاه سوم این جدول می باشند.
**حواشی و اتفاقات جالب در نیم فصل اول لیگ هفدهم
*علیرضا منصوریان سرمربی سابق استقلال، لوکا بوناچیچ سرمربی تیم گسترش فولاد و اکبر میثاقیان سرمربی اسبق مشکی پوشان مربیانی بودند که به دلیل کسب نتایج ضعیف از هدایت تیم هایشان کنار گذاشته شدند و به ترتیب جای خود را به وینفرد شفر، فیروز کریمی و علیرضا مرزبان دادند.
البته علیرضا مرزبان دیگر سرمربی تیم مشکی پوشان نیز پس از دو هفته هدایت این تیم و بنا به دلایل شخصی سرمربیگری در این تیم را رها کرد تا هدایت این تیم به رضا عنایتی سپرده شود.
* تیم فوتبال پیکان تنها تیمی است که درهفت دیدار متوالی در لیگ برتر به پیروزی رسید، این تیم که شروع خوبی در لیگ برتر نداشت درهفته پنجم به یک باره متحول شد و سپس در هفت دیدار متوالی مقابل رقبا به پیروزی رسید و از خود یک رکورد به جای گذاشت.
نوار پیروزی های این تیم درهفته دوازدهم و دیدار برابر تیم صنعت نفت آبادان و کسب تساوی برابر این تیم قطع شد.
* کم گل بودن لیگ برتر فوتبال ایران درنیم فصل نخست همانطور که عنوان شد به احتیاط بیش از حد مربیان و باشگاه ها بر می گردد. مدیریت باشگاه ها به منظور بقای خود در این پست از کادر فنی نتیجه می خواهند و کم گل بودن بازی ها حاصل نتیجه گرا بودن لیگ است.
*هیچ بازی بدون حضور داور برگزار نمی شود و داور رکن اساسی در ورزش است، اما مساله قضاوت و عملکرد داوران در فوتبال ایران همچنان حاشیه ساز است و مربیان و بازیکنان لیگ برتری به حق و یا ناحق از موضوع داوری ها در لیگ گلایه و به آن اعتراض دارند.
از مساله قضاوت ها که عبور کنیم رضا کرمانشاهی داور دیدار تیم های سایپا و مشکی پوشان با نشان دادن چهار کارت قرمز در این لیگ یک رکورد به جای گذاشت که با توجه به صحبت های علی دایی سرمربی تیم سایپا این تعداد کارت در این بازی جای تامل نیز دارد.
*هر چند تیم ملی فوتبال کشورمان در نیم فصل اول رقابت های لیگ برتر صعودش به جام جهانی 2018 قطعی شد، اما به دلیل تعطیلات مکرر به منظور برپایی اردوهای تیم ملی، این موضوع همواره محل مناقشه کادر فنی تیم ها با فدراسیون فوتبال بود که البته با تازه ترین پیشنهاد کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی مبنی بر در اختیار داشتن بازیکنان تیم ملی تا زمان شروع این رقابت ها به مدت دو روز در هفته این موضوع وارد مرحله تازه ای خواهد شد که باید ماند و دید عکس العمل مربیان نسبت به این طرح چیست؟