به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۲ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب : ۱۴۰۸۱۴

بیانیه پایانی نشست سران در مورد قدس

گروه بین‌الملل: بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی از ایالات متحده خواسته است تا از روند صلح عقب نشینی کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از العربیه، در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی از شورای امنیت خواسته شده است تا مجددا بر وضعیت قانونی شهر قدس تاکید کند. این بیانیه پایانی همچنین تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درخصوص قدس را باطل خوانده و بر مرکزیت داشتن مساله فلسطین و قدس شریف برای امت اسلامی تاکید کرده است. بیانیه پایانی نشست سران از ایالات متحده نیز خواسته است تا از روند صلح عقب نشینی کند. در این بیانیه به این امر اشاره شده است که دولت آمریکا مسئول پیامدهای ناشی از عدم بازگشت از این تصمیم خود است. در این بیانیه، کشورها خواهان به رسمیت شناختن کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی شده‌اند. طبق این بیانیه، تصمیم دونالد ترامپ، امری مردود خوانده شده که مشروعیت ندارد.

در همین حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس خبری با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: ما نمی‌توانیم آمریکا را به عنوان یک میانجی‌گر شفاف بپذیریم. وی گفت: ما به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل مراجعه خواهیم کرد تا خواسته خود را برای عضویت کامل فلسطین مطرح کنیم. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: ما به سازمان ملل می‌رویم تا به عضویت اسرائیل که هیچ پایه و اساس قانونی ندارد، اعتراض کنیم. عباس تصریح کرد: باید از مردم بیت المقدس با طرح‌هایی حمایت شود که به آنها امکان زنده ماندن را بدهد. ماموریت امت اسلامی و مسیحی این است که از مردم بیت المقدس برای ماندن و پایداری حمایت کنند.

در همین حال، اردوغان تصریح کرد: این اقدام دونالد ترامپ نتایج وخامت‌باری خواهد داشت و مشکلات بزرگ‌تری را ایجاد می‌کند. وی تصریح کرد: باید به دنبال میانجی‌گر جدیدی در روند صلح به جای واشنگتن گشت. واشنگتن در تلاش‌ها برای میانجی‌گری در روند صلح شکست خورد. اردوغان گفت: دولت‌های عربی و اسلامی باید در مواضع خود نسبت به قدس قاطعانه عمل کنند. وی افزود: تصمیم اخیر آمریکا غیرقانونی بوده و برای ما مورد قبول نیست. رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: ما زنجیره تماس‌هایی را با تعدادی از رهبران جهان برای بررسی تصمیم اخیر ترامپ برقرار کردیم. اردوغان اظهار کرد: نشست سران اسلامی مجدداً تاکید کرد که قدس تنها نیست. این نشست توانست به تصمیم ترامپ درخصوص قدس پاسخ دهد. رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: ترامپ به اسرائیل برای اجرای تمامی طرح‌هایش در اراضی اشغالی فلسطین کمک می‌کند.