کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۶۰۰ میلیارد عوارض خروج سال گذشته کجا هزینه شد؟

23 آذر 1396 ساعت 22:24


گروه جامعه: حرمت‌الله رفیعی - رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، در واكنش به تلاش دولت براي افزايش 300 درصدي! عوارض خروج از كشور در بودجه 97 نوشت: افزایش سه برابری عوارض خروج، اتفاق ناگواری است. کجای دنیا قانون بودجه را این‌گونه تنظیم می‌کنند که یک‌باره با سه تا شش برابر افزایش قیمت مواجه شود؟ چرا تا کنون شفاف نکرده‌اند عوارض خروج در کجا هزینه شده است؟ برای چه از مردم چنین عوارضی گرفته می‌شود؟ آیا مردم باید بودجه دولت را تامین کنند؟

 این ۷۵ هزار تومانی که همین حالا به عنوان عوارض خروج گرفته می‌شود، با توجه به ۹ میلیون نفر خروجی که در سال گذشته ثبت شده باید بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد کرده باشد، آن را کجا هزینه کرده‌اند؟ کدام هتل به ظرفیت اقامتی کشور اضافه شده؟ ناوگان حمل و نقل چقدر از این طریق ساماندهی شده؟ کدام بخش از زیرساخت گردشگری پیشرفت داشته است؟ متاسفیم که یک‌باره بدون هیچ کارِ کارشناسی، در این‌باره تصمیم گرفته‌اند و آن را به عنوان لایحه تقدیم مجلس کرده‌اند؛ آن هم به این خاطر که دولت با محدودیت منابع مالی مواجه شده است.

درآمد حاصل از عوارض خروج با این افزایش قیمتی که اعلام کرده‌اند، از میلیارد فراتر خواهد رفت، شفاف اعلام کنند این درآمد تریلیونی را کجا هزینه می‌کنند که مردم احساس نمی‌کنند. اگر بناست این پول صرف گردشگری شود، گزارش بدهند این بودجه به کدام بخش گردشگری تزریق خواهد شد. آن زمان که عوارض خروج را به ۷۵ هزار تومان افزایش دادند، قرار بود بخشی از آن را صرف امور زیربنایی گردشگری کنند، اما آیا یک ریال پرداخت شد؟ آن پول‌ها کجا رفت؟ ما که در این صنعت بودیم چیزی ندیدیم، خبر هم نداریم.

اگر هتلی داشته باشیم که پذیرای مسافران ورودی باشد، آن هتل‌های بخش خصوصی است، دولت که تا کنون کمک آن‌چنانی به گردشگری نکرده است. ما حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، چون این پیشنهاد را خلاف رویه‌ی گردشگری می‌دانیم. عوارض خروج یک‌بار قبلا روی قیمت بلیت هوایپما لحاظ شده، مالیات فرودگاه هم گرفته می‌شود، چرا باید عوارض دیگری را تعیین کنند؟

زمانی که این قانون مصوب شد، کشور در شرایط سخت جنگ به سر می‌برد و بودجه مملکت با مشکل مواجه بود، این قانون را هم که وضع کردند قرار نبود استمرار داشته باشد، اما متاسفانه این رویه که غلط است، ادامه پیدا کرد. حالا هم به جای اصلاح، آن را به چند برابر قیمت افزایش داده‌اند. امیدواریم نمایندگان مجلس روی این لایحه کار کارشناسی انجام دهند و دیگر از جیب مردم برای اداره دولت پولی خارج نکنند. دوستان با شعار رونق گردشگری سرِ کار آمدند، پس چه شد آن شعارهایی که دادند؟


کد مطلب: 140840

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/140840/۶۰۰-میلیارد-عوارض-خروج-سال-گذشته-کجا-هزینه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir