به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۴ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۱۴۱۱۸۴
دوره محکومیت 25 سال حبس فوجیموری ناتمام ماند

رئیس جمهوری اسبق پرو عفو شد

گروه بین الملل: «آلبرتو فوجیموری» رئیس جمهوری اسبق پرو که به جرم فساد، نقض حقوق بشر و تشکیل جوخه های مرگ دوره محکومیت 25 ساله اش را در زندان سپری می کرد، عفو شد.
به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، «پدرو پابلو کوچینسکی» رئیس جمهوری پرو با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم گرفته است فوجیموری را «به دلایل بشردوستانه» آزاد کند.فوجیموری 79 ساله از سال 1990 تا 2000 رئیس جمهوری پرو بود. برخی از مردم پرو از وی به دلیل شکست دادن جنبش چریک های مائوئیست «راه درخشان» تمجید می کنند. اما برخی دیگر به دلیل نقض حقوق بشر در دوره ریاست جمهوری وی، از او انتقاد می کنند.فوجیموری ابتدا در سال 2009 محاکمه و به دلیل نقش داشتن در قتل 25 نفر به 25 سال زندان محکوم شد. سپس چهار اتهام دیگر از جمله اطلاع از وجود جوخه های مرگ به اتهامات وی اضافه شد. این جوخه ها با استفاده از بودجه عمومی فعالیت می کرده و افراد متهم به عضویت در جنبش راه درخشان را به قتل می رساندند.فوجیموری بیش از یک سال پیش درخواست عفو پزشکی داده بود. وی در حساب توئیتری خود گفته بود که به «آریتمی» (تپش نامنظم قلب) مبتلاست که بارها به خاطر آن در بیمارستان بستری شده بود.

فوجیموری روز شنبه به دلیل افت فشار خون در کلینیکی بستری شد و هوادارانش مقابل کلینیک عفو وی را جشن گرفتند.طبق قوانین پرو، رئیس جمهوری نمی تواند فردی را که به قتل و آدم ربایی محکوم شده است، عفو کند؛ مگر اینکه بیماری لاعلاج داشته باشد. درخواست عفو فوجیموری قبلا سه بار رد شده بود زیرا پزشکان گفته بودند که وی مبتلا به بیماری لاعلاج یا اختلال ذهنی نیست.«کیکو فوجیموری» دختر آلبرتو فوجیموری در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با فاصله اندکی از کوچینسکی شکست خورد اما حزب «نیروی مردمی» به ریاست وی کرسی های زیادی در کنگره پرو دارد.حزب نیروی مردمی ماه جاری تلاش زیادی کرد تا جمهوری پرو را به دلیل ارتباط با شرکت عمرانی «اودبرشت» برکنار کند اما نتوانست. اودبرشت شرکتی برزیلی است که در حال حاضر در کانون یک رسوایی بزرگ فساد قرار دارد.کوچینسکی پنجشنبه گذشته از استیضاح جان سالم به در برد.