کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ناسا برای سال 2018 چه برنامه‌هایی دارد؟

12 دی 1396 ساعت 10:58

گروه علمی: ناسا راه‌اندازی موشک شگفت‌انگیزی را در سال 2018 برنامه‌ریزی کرده است و قصد دارد به مریخ و خورشید بیش از گذشته نزدیک شود. در سال 2018 دو وسیله نقلیه فضایی ناسا که در حال حاضر در فضا هستند به اهداف ماموریتی خود نزدیک‌تر خواهند شد.


به گزارش ایسنا و به نقل از ورج، نه فقط سال آینده برای ناسا سالی پر مشغله خواهد بود بلکه صنایع تجاری فضایی نیز برنامه‌های پرواز آزمایشی زیادی تدارک دیده‌اند که مهمترین آنها راه‌اندازی فالکون سنگین در اوایل 2018 است و اگر با موفقیت انجام شود بشر در آینده قادر به ارسال وسایل نقلیه شخصی خود به فضا خواهد بود.
در ذیل به برخی از این ماموریت‌ها اشاره می‌شود.
ژانویه 2018؛ راه‌اندازی فالکون سنگین
الون ماسک مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس طرح خود را برای اولین‌بار در سال 2011 برای موشک فالکون سنگین ارائه کرد. راه‌اندازی اولیه این موشک اواخر سال 2013 اعلام شد. اکنون بعد از  پنج سال این ماموریت با ارسال محموله بار خودرو شخصی الون ماسک در ماه ژانویه راه‌اندازی خواهد شد.
راه‌اندازی موشک الکترون در اوایل 2018
ایالات متحده هنوز در حال آزمایش موشک الکترون (Electron) برای فرستادن ماهواره‌های کوچک به مدار زمین است. در ماه مه اولین پرواز آزمایشی انجام شد و سپس در ماه دسامبر قرار شد دومین پرواز آن صورت گیرد که به دلیل شرایط هوا و برخی موانع فنی راه‌اندازی نشد. در حال حاضر این شرکت قصد دارد دوباره در اوایل سال 2018 این موشک را راه‌اندازی کند.
31 مارس 2018 پایان مهلت رقابت گوگل
در 31 مارس 2018 برنده رقابت GOOGLE LUNAR X برای ارسال فضاپیمای رباتیک به ماه اعلام خواهد شد. البته ممکن است هیچکدام از شرکت‌ها برنده این رقابت نشوند، چون هنوز چهار تیم از پنج فینالیست این رقابت فضاپیمای خود را به پایان نرسانده‌اند.

راه‌اندازی TESS در مارس 2018
فضاپیمای TESS ناسا در حال آماده‌سازی است.  TESS مانند پروب کپلر در جستجوی سیاره‌هایی است که در مقابل ستاره‌های دور عبور و نور ستارگان را کم می‌کنند. TESS ستاره‌­ها را در تمام آسمان شب ارزیابی خواهد کرد و محدودیت­‌های کپلر را ندارد. این طرح برای یافتن نزدیکترین اجسام سنگی به زمین است تا ستاره‌شناسان بتوانند انواع جوهایی که در این دنیا وجود دارد را شناسایی کنند.
آزمایش پرواز خدمه تجاری ناسا در آوریل و نوامبر
سال 2018 اولین آزمایش دو وسیله نقلیه که بخشی از برنامه خدمه تجاری ناسا است خواهد بود و در واقع ابتکار عمل فضانوردان برای راه‌اندازی فضاپیماهای خصوصی است. شرکت اسپیس‌ایکس و بوئینگ به ترتیب کپسول‌های حمل مسافر Crew Dragon و CST-100 Starliner را توسعه خواهند داد. این آزمایش‌ها در ابتدا برای سال 2017 برنامه‌ریزی شده بود و ممکن است دوباره نیز به تاخیر بیفتند.

راه‌اندازی فضاپیمای ناسا در پنجم مه
فضاپیمای InSight ناسا برای فرود در سطح مریخ طراحی شده و در ابتدا قرار بود در سال 2016 راه‌اندازی شود، اما این ماموریت به دلیل نشت در یکی از ابزارهای آن به تعویق افتاد. راه اندازی InSight با موشک اطلس V در یک سیستم راه‌اندازی 30 روزه در پنجم مه برنامه ریزی شده است که هفت ماه بعد در تاریخ 26 نوامبر بر روی مریخ فرود می‌آید.
راه‌اندازی پروژه تحقیقات خورشیدی پارکر در 19 ژوئیه
پروژه تحقیقاتی خورشیدی پارکر اولین فضاپیمایی خواهد بود که خورشید را لمس می‌کند، ولی به سطح خورشید نمی‌رسد و در فاصله 3.9 میلیون مایل از سطح خورشید و از لبه‌های بیرونی جو خورشید عبور می‌کند.
این فضاپیما ذرات بسیار پرانرژی از جو اتمسفر خورشید که سرعت فوق‌العاده بالا دارند و باد خورشیدی نامیده می‌شوند را بررسی خواهد کرد. باد خورشیدی با میدان مغناطیسی خود موجب اختلال در ماهواره‌ها و حتی شبکه برق زمین می‌شود.
این تحقیق قرار است در 31 ژوئیه 31 تا 19 آگوست توسط موشک سنگین دلتا IV راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی فضاپیمای OSIRIS-Rex در اوت
در سپتامبر 2016 ناسا فضاپیمای OSIRIS-REx خود را راه‌اندازی کرد و فضاپیمای تحقیقاتی خود را به منظور گرفتن نمونه از سیارک Bennu فرستاد. با این حال سفر به Bennu حدود دو سال طول می‌کشد، بنابراین در ماه اوت این فضاپیما به سیارک می‌رسد، سپس OSIRIS-Rex از موتورهای جانبی خود برای حرکت و پرواز بر روی این سیارک استفاده خواهد کرد.
راه‌اندازی BepiColombo در اکتبر
یک ماموریت جدید به عطارد، ناشناخته ترین سیاره در سامانه خورشیدی در برنامه است. پروژه "بپی‌کلومبو" که بین اروپا و ژاپن مشترک است، با فرستادن دو فضاپیما به مدار نزدیک‌ترین سیاره به خورشید صورت خواهد گرفت. این فضاپیماها در ماه اکتبر توسط موشک اروپائی Ariane 5 پرتاب و در سال 2025 به عطارد وارد می‌شوند. زمانی که دو فضاپیما جدا می‌شوند یکی از آنها توسط اروپا ودیگری توسط ژاپن کنترل خواهد شد.


کد مطلب: 141497

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/141497/ناسا-سال-2018-برنامه-هایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir