به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۱۴۱۷۶۲

این راهش نیست!

روزنامه بهار: با نگاهی به واکنش‌ها به اعتراضات و ناآرامی‌های هفته گذشته در تهران و برخی از شهرهای کشور شاهد آن هستیم که با فروکش کردن آن وقایع موج تازه‌ای از اتهام زنی به مردم، جریان میانه رو و دانشجویان آغاز شده است.  برخی بازداشت‌ها در روزهای اخیر، احضار بعضی فعالان سیاسی اصلاح طلب و یا ایجاد محدودیت‌ها برای شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان تلگرام نشانگر آن است که در چنین مواردی با وجود آنکه دولت و مجلس در اختیار جریان میانه رو است همان راه حل‌های تکراری گذشته روی میز مسئولان قرار می‌گیرد. ممکن است برخی معتقد باشند که «لوله کردن» و «حمله گازانبری» به دانشجویان با «بازداشت پیشگیرانه و چند روزه» متفاوت است و نباید این دو را یکسان دید، و یا فیلترینگ موقت تلگرام و اینستاگرام که با مخالفت صریح و علنی وزیر ارتباطات مواجه شده است با وضعیتی که ایجاد محدودیت‌ها با همراهی و حتی پیشنهاد و اصرار دولت انجام می‌شد فرق دارد، و یا نوع مواجهه پلیس در تجمعات اعتراضی اخیر در اغلب موارد قابل مقایسه با آنچه در وقایع88 شاهدش بودیم نیست و نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد و. . .

با پذیرش همه این تفاوت‌های امروز و دیروز اما نمی‌توانیم از این واقعیت هم به سادگی عبور کنیم که تمامی این برخوردها با همه تفاوت‌های آشکار و پنهانی که با هم دارند در یک موضوع مشترک هستند و آن عدم کارایی آن است. نه بازداشت دانشجویان به دلیل مصلحت هایی که آن‌ها که موضوع را از نزدیک پیگیری می‌کنند از آن باخبرند و به طور موقت و برای چند روز و نه «حمله گازانبری» برای «لوله کردن» دانشجویان هیچکدام سبب تغییر نگاه و هدف آن‌ها نشده و نمی‌شود. نه زمانی که دولت همراه محدودسازی فضای مجازی است و نه امروز که دولت در حال مقاومت در برابر انواع و اقسام فشارها به قصد دائمی‌سازی این محدودیت هاست هیچکدام سبب آن نشده و نمی‌شود که مردم به سراغ فضای مجازی نروند و مثلا به «رسانه میلی» توجهی نشان دهند. واقعیت آن است که اقدامات تصمیم گیران چه آن زمان که برخوردهای تند را در دستور کار خود قرار می‌دهند و چه امروز که سعی دارند از برخوردهای تند جلوگیری کنند نتوانسته است تغییر چندانی در میزان اعتراضات و نارضایتی‌ها به وجود بیاورد.

به نظر می‌آید که باید نگاه خود به این مسئله را تغییر دهیم و بپذیریم که راه مواجهه با نقد، اعتراض و مخالفت دور زدن مخالف و بازی کردن با او و یا حذف و برخورد نیست. تا هنگامی که حقوق مخالف به رسمیت شناخته نشود و به این تصور دامن بزنیم.که مخالفان یا فریب خورده هستند و یا ابزاری در دست بیگانگان نمی‌توانیم از حل و فصل چنین بحران هایی سخن به میان بیاوریم. مطلب آخر آنکه شاید با چنین مواجهه هایی شاهد کاهش و کمرنگ شدن وجوه بیرونی اعتراضات و مخالفت‌ها باشیم اما سرپوش گذاشتن بر موضوع اعتراض و مخالفت تنها سبب آن می‌شود که این زخم یک روز دیگر و در موضوع دیگری سر باز کند. امید است برای آن روز فکر دیگری کرده باشیم. 

سعيد ثنايي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۲۰:۰۵
ايكاش اين نگاه معقولانه تو بدنه تصميم گير وجود داشت....!!!
دلم ميگيره ازين همه هزينه اي كه مردم ايران ١١٠ ساله دارن ميپردازن و بازم صداشون تو گلو خفه ميشه....!!! (357362)
۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۲۳:۰۸
تا زمانی که یک جریان سیاسی خودش رو حق مطلق و بقیه رو باطل و طرفدارانشون رو گمراه فرض کنه ، همین آشه و همین کاسه (357374)
رییس زاده
France
۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۲۳:۱۴
خدایا اینا دیگه کین که میخوان مشکل مملکت با زور و ترس و تهدید و افترا حل کنند برادر بخدا این راه حلش نیست
بخدا ما ایرانی هستیم وطنمون دوست داریم
این روشهای کهنه فرسوده و ناکارآمد را کنار بگذارید اینها فقط پاک کردم صورت مسئله هستش

آخه تو را بخدا یکی به پاسخ بده نزدیک به ۳۰نفر از هموطنانمان در این درگیری ها از بین رفتند اصلا ما فرض می کنیم همه هم مقصر؛ اخه این دیگه کجاش حماسه هست که صدا سیما پرچم گوشه صفحه شبکاتش گذاشته و به نشانه حماسه و پیروزی باد می زند..خدا این راهش نیست (357375)