به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۴۱۸۶۵

قطعنامه درباره ايران در مجلس نمایندگان

گروه بين‌الملل: مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای با اکثریت قریب به اتفاق آرا، جمهوری اسلامی را به نقض حقوق بشر متهم و از معترضان در برخی شهرهای ایران ابراز حمایت کرد.
قطعنامه درباره ايران در مجلس نمایندگان
 قطعنامه 676 به بهانه حمایت از آزادى بیان مردم ایران، محکومیت سرکوب اعتراضات مشروع، و دسترسى به فناورى هاى ارتباطى تدوین و با 415 رای مثبت و تنها 2 راي منفي در صحن مجلس نمایندگان آمریکا مورد تصویب قرار گرفته است. مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا بعد از جلسه سه شنبه شب مجلس نمایندگان آمریکا با الیوت انگل و اد رویس که از بانیان تدوین اين قطعنامه بودند دیدار و به خاطر تصویب قطعنامه تشکر ویژه کرد و در حساب توئیتری خود نوشت؛ امروز مجلس به حمایت از آزادی بیان مردم ایران و اعتراضات مسالمت آمیز رای داد. از رهبران هر دو حزب در این زمینه تشکر میکنم.

در این قطعنامه که تنها دو رای مخالف داشت کنگره از «مردم ایران که به صورت متعهدانه در تظاهرات مشروع و مسالمت آمیز ..... شرکت کردند» حمایت کرده است. این قطعنامه همچنین «نقض فاحش حقوق بشر، فساد و اقدامات مخرب و برهم زننده ثبات در خارج از کشور توسط حكومت ایران» را محکوم کرد. اعضای مجلس نمایندگان همچنین از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواستند تحریم‌های جدیدی را برای تنبیه عاملان نقض حقوق بشر برضد ایران وضع کند. اد رویس، رئیس جمهوری خواه کمیسیون روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا با اظهار نظر درباره این قطعنامه گفت: «ما باید با دفاع از مردم ایران ثابت کنیم که آنها هدف تحریم های ما نیستند.» به گفته وی: «مجازات های آمریکا تنها رژیم... ایران را هدف خود دارد که برهم زننده ثبات است.» تهران و دهها شهر ایران طی بیست و هشت دسامبر تا ابتدای سال نو میلادی صحنه اعتراض های سراسری و ناآرامی هایی بود که دست کم بیست و یک کشته برجای گذاشت.