به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۱۴۱۸۶۷
چند تن از افسران پیشین و کنونی سازمان سیا:

اعتراضات ایران انقلاب نیست، اما مایه...!

گروه بين‌الملل: چند تن از افسران پیشین و کنونی سازمان سیا به خبرنگاران «ان بی سی» می‌گویند که حوادث اخیر در ایران شبیه انقلاب نیست. اما می تواند تهدیدی جدی برای حكومت ایران به شمار آید.
اعتراضات ایران انقلاب نیست، اما مایه...!
به نظر می رسد که دولت ایران موفق شده است ناآرامی هایی را که در سراسر کشور رخ داده بود، کنترل کند اما تعدادی از مقامات فعلی و سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا به خبرنگاران ان بی سی گفته اند که این اعتراضات می‌تواند تهدیدی جدی برای نظام ایران به شمار آید. یک مقام سابق اطلاعاتی که تجربه زیادی در امور مربوط به منطقه خاورمیانه دارد، در این باره به شبکه ان بی سی می‌گوید: «در حال حاضر به نظر می‌رسد که دولت اوضاع را تحت کنترل درآورده است. [این اتفاقات] ناشی از نارضایتی مردم از حکومت است و صحبت از انقلاب نیست.» به گفته یکی از این مقام‌ها ایران طی این مدت شاهد اعتراضات بزرگ و کوچک بود. این مقام پیشین اطلاعاتی می‌گوید: «می توان گفت که مردم حرکتشان را از جایی آغاز کرده‌اند، اما پذیرای چیز دیگری، مثل انقلاب نیستند.» وی می افزاید این اعتراضات مایه خجالت حكومت ایران شده است.

«دولت ایران اکنون با یک چالشی جدی روبروست»
یک مقام اطلاعاتی فعلی نیز می گوید: «این اعتراضات نشان دهنده نارضایتی هایی است که از مدتها پیش نسبت به حکومت وجود داشت، و رژیم ایران آنها را نادیده گرفته بود. دولت ایران اکنون با یک چالش جدی روبروست.» دو مقام اطلاعاتی کنونی و سابق می گویند: «حوادث اخیر ایران با اعتراضات  سال ۱۳۸۸ که پلیس و بسیجی‌ها آن را سرکوب کردند، متفاوت است.» در اعتراضات اخیر در ایران بیش از ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند، اما هیچ گزارشی مبنی بر سرکوب گسترده و خشونت آمیز از سوی دولت منتشر نشده است. مقام اطلاعاتی کنونی ایالات متحده آمریکا درباره تفاوت حوادث اخیر ایران با تظاهرات سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹ میلادی) در اعتراض به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد بعنوان رییس جمهوری ایران، می‌گوید: «اعتراضات اخیر گسترده بود، اما نه به وسعت تظاهرات اعتراض آمیز سال ۸۸.»

به نظر می‌رسد واکنش دولت ایران به اعتراضات اخیر در مقایسه با اتفاق‌های سال ۸۸ شدت کمتری داشت. در توضیح این موضوع گفته می‌شود که اعتراضات خیلی سریع پیش رفت؛ روز پنجشنبه آغاز و طی تعطیلات آخر هفته در ایران به پایتخت کشیده شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در اولین واکنش به اعتراضات گفت که مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند. رهبر ایران نیز در اولین واکنش نسبت به ناآرامی‌های اخیر ایران «دشمنان خارجی» را مسئول این رویدادها خواند. از سوی دیگر نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل، آمریکا را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرد.

افسر پیشین سازمان سیا:
ما می توانیم بر روی دسترسی آزاد به اینترنت در ایران کار کنیم 

در میان مقامات سابق سازمان سیا، عده‌ای معتقدند که آمریکا توانایی تشدید ناآرامی های ایران را ندارد، در حالی که عده دیگری این امکان را رد نمی‌کنند. یک افسر پیشین سازمان سیا که درباره ایران تجربه طولانی دارد می گوید: «اسرائیلی‌ها از مدت‌ها پیش شبکه گسترده‌ای در ایران دارند.» وی همچنین می‌افزاید: «ما [ایالات متحده آمریکا] می توانیم بر روی دسترسی آزاد به اینترنت در ایران کار کنیم. من در حال حاضر مشغول کار روی این مسئله هستم. می‌خواهم به هر ترتیبی که شده، هر کاری که در این مورد از دستم بر می‌آید، انجام دهم.»

به گفته برخی منابع، دولت ایران به دنبال کاهش سرعت اینترنت بوده اما دسترسی به اینترنت را به طور کامل قطع نکرده است. مقام سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا می‌گوید خطری که در حال حاضر «رژیم ایران را تهدید می کند این است که حکومت بخواهد این اعتراضات را کم اهمیت جلوه بدهد که در این صورت واکنش شدیدی را [از سوی مردم] بدنبال خواهد داشت و باعث تحریک بیشتر آنها می شود.»

افسر سابق سازمان سیا که سابقه کار روی ایران را دارد می‌گوید که امیدوار است دولت دونالد ترامپ لحن آرامتری نسبت به این وقایع در پیش بگیرد «زیرا هر گونه تصور مداخله غرب در امور ایران، مفید نیست. وی می‌افزاید که این اعتراضات «در نهایت می تواند رژیم ایران را تهدید کند.» او افزود: «این وقایع می‌تواند از کنترل خارج شود. اگر معترضان فکر کنند که جانشان در خطر نیست، به این معنا که مطمئن باشند که نیروهای نظامی به شهروندان شلیک نمی کنند، در این صورت اوضاع به یک نقطه غیر قابل بازگشت می رسد که از کنترل نظام ایران هم خارج خواهد شد...»
مرجع : يورونيوز