به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۴۲۰۰۱

‌سد دز امسال پر نمی‌شود

گروه جامعه: مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز با بیان اینکه امسال سد دز قطعا پر نخواهد شد، گفت: شواهد، گزارش‌های هواشناسی و ذخیره‌های برف خبرهای خوبی به ما نمی‌دهند. باید با مردم صادق باشیم که وضعیت مناسبی از نظر ذخیره آب در سد دز وجود ندارد.
‌سد دز امسال پر نمی‌شود
‌به گزارش ایسنا‌، سعید رئوفی نسب‌ 23 دی ماه در حاشیه بازدید از سد دز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ارتفاع فعلی آب در سد دز حدود 306.5 متر از سطح دریای آزاد است اما براساس قاعده این ارتفاع نباید کمتر از 310متر باشد. با توجه به وضعیت خشکسالی مجبور شدیم ارتفاع آب به این میزان برسد اما به منظور پایداری سد و بهره برداری به صلاح نیست تا ارتفاع از این میزان پایین برود.وی افزود: در حال حاضر به دنبال حفظ ارتفاع آب در سد دز هستیم و تقریبا دبی ورودی و خروجی سد با یکدیگر یکسان شده است.مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز تصریح کرد: سد دز تا ارتفاع 352متر آبگیری می شود اما اکنون ارتفاع آب در سد حدود 306.5 متر است. با توجه به این اعداد تقریبا 45.5 متر از نظر ارتفاع و حدود 2 میلیارد متر مکعب فضای خالی در سد دز وجود دارد.
 
رئوفی نسب عنوان کرد: بخشی از این فضایی که خالی است به دلیل اینکه اکنون فصل آبگیری نیست، کاملا طبیعی است و انتظار نمی‌رود که سطح آب سد در ارتفاع 352 متر باشد اما میزان آب در حال حاضر از پایین ترین حد مد نظر نیز کمتر است و در شرایط کاملا بحرانی قرار داریم.وی ادامه داد: چنین خشکسالی که امسال شاهد آن هستیم براساس آنچه گفته شده در طول 70ساله گذشته بی سابقه است. امسال تقریبا سه ماه از پاییز و یک ماه از زمستان، تقریبا میزان بارندگی صفر بوده است. بارندگی که باعث پر شدن سد می شود، باید دارای دو خصوصیت باشد. این بارندگی یا باید در بالادست سد اتفاق بیفتد و یا باید شدت آن به شکلی باشد‌ که روان آب داشته باشد.
 
مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز بیان کرد: در سال گذشته که سال خوبی از نظر بارندگی نبود، یک پیک سیلاب 1500 متر مکعب بر ثانیه را تجربه کردیم اما امسال دبی آب در سد دز از 100مترمکعب بر ثانیه بیشتر نشده است. بارندگی‌هایی که در بالادست رخ داده است، میزان آورد آب را از 40 یا 50 متر مکعب برثانیه حداکثر به 100 متر مکعب برثانیه رساند. در حال حاضر نیز با ذوب اندک برف‌ها در بالادست، میزان دبی ورودی آب حدود 50 متر مکعب بر ثانیه است.رئوفی نسب اظهار کرد: در حال حاضر و در این فصل نباید میزان آب در این ارتفاع باشد و در سال گذشته که سال خوبی از نظر بارندگی نبود، ارتفاع آب در سد دز حدود 10 متر بالاتر از میزان کنونی بود. در هیچ زمانی به یاد نداریم که در چنین تاریخی میزان آب در سد دز در این ارتفاع قرار داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه چشم انداز خوبی نیز برای میزان آب در سد دز وجود ندارد، گفت: شواهد، گزارش های هواشناسی و ذخیره های برف خبرهای خوبی به ما نمی دهند. باید با مردم صادق باشیم که وضعیت مناسبی از نظر ذخیره آب در سد دز وجود ندارد. همچنین ذخیره برف آن‌چنانی و چشم انداز خوبی نیز برای بارش پیش روی ما نیست.مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز تصریح کرد: در حال حاضر سیاست سازمان آب و برق خوزستان حفظ شرایط و منابع آبی موجود است تا شرایط از این بدتر نشود. سد دز باید پاسخگوی شبکه برق نیز باشد تا به بالانس برق بپردازد. در حال حاضر شبکه برق به گونه‌ای است که اگر سد دز همکاری لازم را نداشته باشد، برق مردم نیز قطع می شود.
 
رئوفی نسب با بیان اینکه مردم برای بدتر شدن شرایط آبی آماده باشند، گفت: بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت 4ماه امیدوار کننده برای بارش هستند و هنوز زود است که بتوان چشم انداز دقیقی را برای وضعیت ذخایر آبی بیان کرد اما پیش بینی می‌کنیم که امسال سد دز قطعا پر نخواهد شد.وی افزود: از سال 56 تا 86، آورد رودخانه دز تقریبا 250متر مکعب به بالا بوده است اما این آورد از سال 86 تا 96 به زیر  200متر مکعب رسیده است و امسال این آورد تقریبا 140مترمکعب است. این میزان کاهش آورد آب رودخانه دز ممکن است به دلایل تغییر الگوی بارش، انتقال آب و خشکسالی باشد اما در حال حاضر که 30 متر مکعب از شاخه‌های دز برداشت شده است، اگر برداشت نمی‌شد، می‌توانستیم به میزان آورد کنونی آب اضافه و مشکل مردم را در پایین دست حل کنیم.
 
مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز با بیان اینکه 55سال تجربه بهره برداری در سد دز وجود دارد اما اکنون الگوی بارش‌ها تغییر پیدا کرده است و با شرایط جدیدی مواجه هستیم، اظهار کرد: آب بی رویه ای مصرف نشده است تا اکنون با چنین شرایطی مواجه شویم، بلکه این آب صرفا برای کشاورزی مردم بوده است و در این زمینه بر اساس برنامه پیش رفته‌ایم.رئوفی نسب عنوان کرد: پیش بینی‌ها این بوده که امسال پاییز نرمالی داشته باشیم و در این زمینه ارتفاع آب در سد دز در اوایل پاییز 320متر بود اما در ادامه کار هرچه منتظر ماندیم سد هیچ آوردی نداشت. سیاست سازمان آب و برق خوزستان، ابتدا تامین آب شرب، سپس تامین آب کشاورزی و در مرحله سوم تامین برق است.
 
وی با اشاره به سیلاب فروردین ماه سال 96، گفت: متوسط بارش استان خوزستان، 250 میلیمتر در سال است اما در آن شب سیلاب، 394میلیمتر در بالادست بارندگی داشتیم و به ناگهان دبی ورودی سد که در حال حاضر 50مترمکعب بر ثانیه است به حدود 10 هزار و 400مترمکعب رسید و صد برابر شد. در این زمینه در طول 36 ساعت حدود 2میلیارد متر مکعب آورد آب داشتیم.مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز گفت: این سیلاب بی سابقه ساعت 4صبح و در بدترین شرایط ممکن رخ داد و با شرایطی مواجه شدیم که سیلاب ممکن بود از بالای سد عبور کند. با این سیلاب تا ساعت 5 صبح مدارا کردیم و از ساعت 5 صبح آب را رها سازی کردیم. اگر این اتفاق زودتر می‌افتاد، قطعا شاهد تلفات انسانی بودیم اما خوشبختانه با مدیریت انجام گرفته در این زمینه هیچ تلفاتی نداشتیم.رئوفی نسب خاطرنشان کرد: 95درصد اراضی که در آن سیلاب زیر آب رفت، از اراضی مورد تعارض با بستر رودخانه و تصرفی افراد بودند. اگر حریم رودخانه رعایت می‌شد، قطعا شاهد چنین شرایطی نبودیم.
برچسب ها: سد سد دز خوزستان