به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۴۲۰۱۲

شکست مذاکرات العبادی و مالکی

گروه بين‌الملل: بالاخره نشست حزب الدعوه به توافق بین نوری مالکی و حیدر العبادی برای تشکیل یک ائتلاف جهت ورود به انتخابات نینجامید و العبادی از تشکیل ائتلاف "النصر و الاصلاح" خبر داد و نوری مالکی نیز در راس ائتلاف دولت قانون تحت نظارت حزب وارد انتخابات می‌شود.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق در صفحه خود در توییتر نوشت، ائتلاف النصر در راستای حفظ پیروزی، فداکاری شهدا و مبارزه با فساد و سهمیه‌بندی‌ها تلاش خواهد کرد. نخست وزیر عراق از احزاب و فراکسیون‌های سیاسی خواست به ائتلاف ملی فراطایفه‌ای النصر بپیوندند. وی خاطرنشان کرد، ائتلاف النصر برای تمامی عراقی‌ها کار خواهد کرد و در مسیر تقویت وحدت کشور و حاکمیت ملی گام برخواهد داشت.

رهبران حزب الدعوه عراق شب گذشته بعد از نشستی طولانی توافق کردند، حیدر العبادی در راس لیست النصر و الاصلاح قرار بگیرد، در حالی نور ی مالکی،‌ نخست وزیر سابق عراق در راس ائتلاف دولت قانون تحت نظارت حزب در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد. ائتلاف النصر به ریاست العبادی و ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری،‌ دبیرکل سازمان بدر که شامل مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست همام حمودی و فراکسیون‌های دیگر است شب گذشته در قالب لیست النصر ائتلاف تشکیل دادند تا تحت این ائتلاف وارد انتخابات آینده شوند.

ائتلاف النصر به ریاست العبادی تاکید کرد که قصد دارد روند سیاسی را اصلاح و به مبارزه با فساد بپردازد. این ائتلاف در بیانیه‌ای آورده است: از تمامی گروه‌های ملی خیر با هر گرایشی استقبال می‌کند. ائتلاف مذکور ادامه داد، در راستای ایجاد روند سیاسی جدید و ساخت نهادهای کشور طبق قانون اساسی تلاش خواهد کرد. براساس بیانیه این ائتلاف، حال بعد از آزادسازی کل خاک عراق روند بازسازی کشور آغاز خواهد شد. این ائتلاف افزایش ثروت‌های ملت و سرمایه‌گذاری روی آن به نفع کشور و بالا بردن سطح معیشتی و رفاه شهروندان را از دیگر اهداف خود برشمرد.

طبق بیانیه این ائتلاف، آنها در راستای حفظ مهارت و حرفه‌ای عمل کردن به همراه مشارکت دادن تمامی ساکنان استان‌ها در اداره عراق یکپارچه عزم‌شان را جزم کرده‌اند و از تمامی گروه‌های ملی استقبال می‌کنند. طبق بیانیه الدعوه، رهبران حزب تصمیم گرفتند تحت عنوان یک حزب سیاسی در ائتلاف‌های سیاسی و انتخاباتی ثبت نام شده در اداره احزاب کمیسیون عالی انتخابات عراق شرکت نکنند.

طبق بیانیه حزب الدعوه، اعضای حزب در سطوح مختلف تشکیلاتی و رهبری در مشارکت در انتخابات تحت عناوین شخصی و لیست حزبی آزادی کامل دارند و می‌توانند در هر لیستی و یا ائتلافی نامزد شوند و ریاست هر لیست انتخاباتی را برعهده بگیرند. همچنین تصمیم بر آن شد، نشست تشکیلاتی تبلیغ کنندگان و کمیته هماهنگی بین دو لیست اصلی برگزار و تصمیمات فنی سودمند به اطلاع رهبری حزب رسانده شود.

پیشتر در پی ثبت نام حزب به عنوان یکی از احزاب تشکیل دهنده ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی تنش‌هایی در این حزب به وجود آمد به طوریکه هشت عضو از هیئت رئیسه حزب که شامل ۱۱ عضو است به آن انتقاد و آن را رد کردند. خروج حزب الدعوه از لیست احزاب انتخاباتی یعنی دادن آزادی به اعضای حزب برای ورود به انتخابات به عنوان افراد مستقل یا در قالب دو ائتلاف النصر و الاصلاح یا ائتلاف دولت قانون. منابع گفتند، بسته شدن باب ثبت نام ائتلاف‌های انتخاباتی مانعی نهایی در مسیر الحاق گروه‌های سیاسی و احزاب به لیست العبادی می‌شود.