به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۴۲۱۴۵

تنها ۱۶ رییس مجلس به تهران آمدند

گروه سياسي: سیزدهمین اجلاس مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی درحالی با سخنرانی رییس‌جمهور و رییس مجلس افتتاح شد که به گزارش ایرنا از میان ۵۴ کشور عضو این سازمان تنها ۱۶ رییس مجلس به تهران آمده‌اند؛ همچنین این اجلاس دو روزه با حضور ۱۴ نایب‌رییس و روسای گروه‌های دوستی پارلمانی و نمایندگان پارلمان‌های کشورهای اسلامی برگزار می‌شود درمجموع ایران تا عصر چهارشنبه میزبان هیات‌های پارلمانی از ۴۴ کشور مسلمان است. این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که تعدادی از اعضای سازمان کنفرانس اسلامی به‌دلیل قطع روابط دیپلماتیک یا اختلافات سیاسی به تهران نیامدند.

روزنامه ايران در اين باره نوشت: جمهوری‌اسلامی ایران روابط خود را با کشورهای اسلامی بر مبنای مودت و رأفت اسلامی تعریف می‌کند. ما هیچ کشور اسلامی‌ را رقیب خود نمی‌دانیم و معتقدیم حتی با کشورهایی که با آنها اختلاف نظر داریم، می‌توانیم بر مبنای احترام متقابل، گفت‌وگو و همکاری کنیم.»این اشاره رییس‌جمهور را می‌توان در امتداد سخنرانی وزیر امورخارجه در دومین کنفرانس امنیتی تهران قلمداد کرد، جایی که محمدجواد ظریف از اثرات تخریبی رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه گفت و مفهوم منطقه قدرتمند را در برابر قدرت فائقه منطقه‌ای مطرح کرد.

اگرچه حسن روحانی پیش‌تر از لزوم پیشقدم شدن عربستان‌سعودی برای حل‌وفصل اختلافات سخن گفته بود اما با توجه به صحبت‌های دیروز او و دکترین امنیت منطقه‌ای ارائه شده توسط ظریف، به نظر می‌رسد شرایط برای آغاز گفت‌وگوهای منطقه‌ای از طرف ایران دستکم در حد مواضع اعلامی در حال فراهم شدن است. درهمین‌راستا یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه احتمال میانجیگری کشور ثالث میان ایران و عربستان برای آغاز گفت‌وگوها را جدی دانست، پیش‌تر در دهه ۶۰شمسی عمان به‌عنوان میانجی عامل برقراری مجدد روابط دو کشور پس از حدود ۱۰ سال تیرگی و ۲ سال قطع رابطه شد.

روابط سیاسی و تجاری ایران و عربستان رسما از ۱۳ دی‌ماه ۹۴ همزمان با حمله به سفارتخانه و کنسولگری این کشور در تهران به صورت یکجانبه از طرف عربستان قطع شد، به دنبال این اتفاق تعداد دیگری از کشورهای عرب منطقه نیز با ایران قطع رابطه کردند. اگرچه روابط دو کشور در دوره‌های زمانی مختلف فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است اما طی سال‌های اخیر این شکاف میان ایران و عربستان در منطقه بسیار عمیق‌تر و جدی‌تر شده است. به نظر می‌رسد دو کشور برای حل مسائل و اختلافات راه دشواری را در پیش دارند، عربستان ایران را به پیگیری سیاست‌های توسعه‌طلبانه در منطقه مبتنی‌بر فرقه گرایی شیعی متهم می‌کند و در برابر آن از احیای ناسیونالیسم عربی سخن می‌گوید و ایران هم عربستان را به ایجاد ناآرامی و حمایت از گروه‌های تروریستی برای انجام عملیات در ایران متهم می‌کند، بحران یمن، اعتراضات مردمی بحرین، جنگ داخلی سوریه، مسائل عراق و رابطه عربستان با اسراییل و مسائل امنیتی همگی سرنوشت این رابطه را در ابهام فرو می‌برند و به نظر می‌رسد با توجه به اثرگذاری کشورهای دیگر بر روابط طرفین گفت‌وگوهای دوجانبه مسیری بسیار دشوار را در پیش خواهد داشت.