به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب : ۱۴۲۱۷۵
توسط یک رسانه آمریکایی منتشر شد؛

جزئیات طرح کنگره برای اصلاح برجام

گروه بین الملل: یک رسانه آمریکایی، متن طرح کنگره برای ایجاد تغییر در برجام را برای نخستین بار منتشر کرد.
جزئیات طرح کنگره برای اصلاح برجام
جاناتان اسوان، طی گزارشی در وبگاه خبری آکسیوس، ضمن انتشار متن طرح "اصلاح" برجام نوشت: مخالفان محافظه‌کار ایران به من می‌گویند آن‌ها قصد دارند از این طرح حمایت کنند. زیرا آن‌ها پیش‌نویس مجلس سنا که توسط باب کورکر و بن کاردین تهیه می‌شود را نمی‌پسندند. طرح جدید کنگره توسط پیتر روسکام، لیز چنی و دیگران تهیه شد.

جمعه گذشته ترامپ ضمن تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، اعلام کرد که او برای آخرین بار این تحریم‌ها را تمدید می‌کند. ترامپ برای استمرار برجام شروطی را مطرح کرد. این شروط عبارتند از: رژیم بازرسی بین‌المللی سخت‌گیرانه‌تر، پایان پژوهش و توسعه درباره موشک‌های بالستیک ایران و دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای.

اسوان مدعی شد که بسیاری از نزدیکان ترامپ معتقد هستند او چهار ماه دیگر تحریم‌ها علیه ایران را بازخواهد گرداند. در این حالت برجام لغو خواهد شد. یک مقام بلندپایه آمریکایی هفته گذشته طی تماسی به متخصصان مسائل ایران گفته "هیچ فضای مانور" وجود ندارد. طرح جدید کنگره، "قانون سیاست آزادی ایران و تحریم‌ها" نام دارد و هدف آن "تحمیل تحریم علیه نهاد‌های تحت مالکیت یا کنترل نیرو‌های مسلح ایران" است.
جزئیات این طرح به شرح زیر است:

۱- عدم پذیرش نامحدود موشک‌های بالستیک ایران
هرگونه اقدام مرتبط با موشک‌های بالستیکِ دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای –از جمله شلیک (آزمایش) با استفاده از فناوری موشک بالستیکی – از سوی ایران، "بازگشت سریع" و فوری تحریم‌های آمریکا را در پی خواهد داشت.

۲- عدم پذیرش نامحدود حتی نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای
اگر رژیم ایران هر چیزی برای "قادر ساختن ایران به تولید اورانیوم با درجه (موردنیاز برای ساخت) سلاح یا پلوتونیوم برای سلاح هسته‌ای در کمتر از ۱۲ ماه" انجام دهد، تحریم‌های آمریکا فورا و سریعا علیه ایران بازخواهند گشت.

۳- بازرسی از همه جا و از همه چیز
اگر ایران هر چیزی برای منع "دسترسی نامحدود، نامُقید و اعلام‌نشده جامعه بین‌الملل به برنامه هسته‌ای ایران، از جمله دسترسی و بازرسی "هر جا، هر زمان" از سایت‌های نظامی" انجام دهد، تحریم‌های آمریکا فورا و سریعا علیه ایران بازخواهند گشت.

این طرح علاوه بر مسائل موشکی و هسته‌ای، در مسئله نقض حقوق بشر و "حمایت از تروریسم" به ایران فشار وارد می‌کند. در همین رابطه در طرح مزبور آمده: برای مقابله با نقض‌های حقوق بشر و حمایت از تروریسم، این طرح تحریم‌ها را علیه نهاد‌های مسئول رژیم همچون سپاه پاسداران و نیروی بسیج، از طریق تحمیل تحریم‌ها بر نهاد‌هایی که آنان در آن‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم مالک سهم ۲۰ درصد یا بالاتر هستند – مقدار را از ۵۰ درصد پایین‌تر آورده تا نهاد‌های بیشتر مشمول شوند – گسترش می‌دهد.

اکسیوس نوشت: این طرح آخرین شانس کنگره برای متوقف ساختن ترامپ از لغو توافق (هسته‌ای) ایران است. عقربه ساعت چهار ماهه در حرکت است و کسانی که ترامپ را شنیدند که احساسات خود درباره ایران را به اشتراک می‌گذارد، فکر نمی‌کنند که او بلوف می‌زند. دموکرات‌ها و جمهوریخواهان میانه‌رو – بخصوص در سنا - از این طرح روسکام متنفر خواهند بود. اما مخالفان ایران از قبل به من گفتند که این (طرح) مورد علاقه آنان است.