به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۳ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۴۲۳۵۵
نبرد در دو جبهه

حال و روز این روزهای دیپلمات‌های ایران

حال و روز این روزهای دیپلمات‌های ایران
روزنامه بهار: وزارت امور خارجه ایران در روزهای سالگرد امضای برجام، از سوی مخالفین داخلی به شدت مورد حمله قرار گرفته است. مخالفین با روشن کردن آتش توپخانه تبلیغات و شایعات خود، فشار را بر این وزارتخانه افزایش داده و هرروز بر این فشار مي‌افزایند. از طرفی این هجمه داخلی همزمان با تهدیدات ترامپ در راستای خروج از برجام صورت می‌گیرد. ترامپ که بعد از امضای تعلیق مجدد تحریم‌هاي ایران تاکید کرده بود که دیگر به هیچ وجه این تعلیق را تمدید نخواهد کرد، خواستار انجام تغییراتی در برجام است. تغییراتی که به شدت از جانب ایران و اتحادیه اروپا رد می‌شود. ایران که حالا باید به فکر اتخاذ سیاستی مناسب برای حفظ برجام و منافع ملی باشد، مخالفین داخلی امانش نمی‌دهند و این نبرد فرسایشی در دو جبهه مطمئنا به تضعیف وزارت امور خارجه در مقابل دشمن خارجی منجر خواهد شد.
***
بحران سازی‌هاي صدا و سیما
میهمان یکی از برنامه‌هاي شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی در دومین سالگرد توافق هسته ای، با این ادعا که متن برجام دقیقا همان چیزی است که ۱۴ ماه قبل از امضاء شدن توسط یک موسسه آمريكایی نوشته شده بوده و آمريكایی‌ها فقط دیکته گفته اند، تهمت بزرگی را به وزارت خارجه منسوب کرد و این نهاد برای چندمین بار باعث ایجاد دو قطبی موافقین و مخالفین برجام در جامعه شد. این سخنان که شان و جایگاه نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برد و از طرف دیگر وزارت خارجه را یا خائن و یا ساده لوح تشریح می‌کند که دیکته آمريكایی‌ها را پذیرفته است، در حالی مطرح می‌شود که این وزارتخانه بیش از هر زمان دیگری نیز به حمایت داخلی دارد.

روابط عمومی این وزارتخانه در بیانیه‌اي درصدد پاسخگویی به این گونه تخریب‌ها برآمد و نوشت: « سوال از مسئولان ارشد رسانه ملی آن است که در هنگامه‌اي که استحکام درونی برجام و پشتوانه حقوقی و بین‌المللی آن، موجب صف‌بندی جامعه جهانی در کنار جمهوری اسلامی و در مقابل آمريكایی‌ها شده و آنها را در معرض انزوای سیاسی بی سابقه‌اي در جهان و حتی نزد متحدین سنتیخود قرار داده است، پخش چنین دیدگاه‌هاي متوهمانه و یا مصاحبه‌هاي سخیفِ ساختگی علیه برجام، که نتیجه آن‌ها جز تحقیر ملت رشید ایران و زیر سوال بردن حیثیت ملی و استقلال کشور نیست، چه سودی دارد؟ و آیا چنین همنوایی با دشمنان قسم خورده این مرز و بوم جای شگفتی ندارد؟». روابط عمومی وزارت امور خارجه در پایان با ابراز تاسف از تداوم چنین رویکردی در برخی از رسانه‌ها، تاکید کرده است که قصد پیگیری حقوقی این قبیل دروغ‌ها و تهمت‌ها را ندارد اما مرتکبین را به جدّ به ترجیح منافع ملی بر منافع کوچک جناحی توصیه مي‌نماید.

چه کسانی از نبود برجام سود می‌برند؟
یک روزنامه اصولگرا درباره سیدعباس عراقچی و اینکه حضور او به عنوان معاون سیاسی موجب بده بستان با اروپا و آمريكا می‌شود مطلبی می‌نویسد و چنین ادعای سنگینی را مطرح می‌کند. ولی نه تنها توقیف (که مورد پسند ما نیز نیست ) قرار نمي‌گیرد، حتی از یک عذرخواهی ساده نیز استنکاف می‌ورزد و این اتفاق در حالی می‌افتد که اگرسخنی خلاف منافع ملی در رسانه‌هاي جناح دیگر مطرح شود، بلافاصله با واکنش مدعی‌العموم مواجه می‌شود. با بررسی رسانه‌ها و افراد مخالف برجام و ملاحظه ریشه ی سیاسی آن‌ها این موضوع روشن می‌شود که برجام چه کسانی را محروم از برخی امتیازات خاص کرده و فرصت کاسبی را از چه کسانی گرفته است. متاسفانه دیدگاه‌هاي جناحی و کوته نظرانه باعث مي‌گردد تا عده‌اي هم صدا با ترامپ بر طبل کنار گذاشتن برجام بکوبند.

انتخابات ریاست جمهوری 1396، رفراندوم برجام بود
بسیاری از مخالفین برجام و از جمله صداوسیما تاکید دارند که نظرات مردم جامعه را منعکس می‌کنند و این مردم هستند که برجام را یک اشتباه بزرگ می‌دانند. برای مثال در چند روز اخیر، شبکه خبر مداوما گزارشی میدانی (فرمایشی) درباره جشن تولد برجام را پخش می‌کند که در این گزارش اکثریت نظر دهندگان اعتقاد دارند که برجام اتفاق خوبی نبود. در پاسخ به این گونه اظهار نظرها و تخریب‌هاي سازمان یافته باید گفت مردم در انتخابات 96 بین نامزد دو جناح موافق و مخالف برجام با رای قاطع انتخاب کردند و جریان رقیب که حتی درروزهای آخر انتخابات مجبور شده بود انتقاد از برجام را کنار بگذارد، متوجه رای و نظر اکثریت مردم ایران شد. رسانه‌اي که از بودجه دولتی ارتزاق می‌کند و باید انعکاس دهنده نظرات قاطبه ملت باشد با واگذاری تریبون خود به عده‌اي که به دنبال منافع خود از لغو برجامند، خیانتی را انجام می‌دهد که نباید نادیده گرفته شود.

تیم هسته‌اي هنوز در حال پاسخگویی به شایعات قدیمی است
حجم تخریب داخلی وزارت امور خارجه به حدی است که پس از دوسال، این وزارتخانه کماکان باید به شایعات حوزه برجام پاسخ دهد. سفیر ایران در لندن و رئیس تیم کارشناسی هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای روز گذشته دوباره درصدد پاسخگویی به ماجرای سیمان ریختن در رئاکتور اراک پرداخت و نوشت: « مراقب توطئه دشمن باشیم. موضوع این بوده است که پس از آنکه اعضای ١+٥ مجبور به پذیرش حفظ ماهیت آب سنگین رآکتور اراک و مدرن سازی آن شدند، آنها اصرار داشتند چون جهت مدرن‌‌‌‌سازی، قلبموجود رآکتور یا همان کالاندریا با قلب جدید مدرن تعویض می‌شود، برای جلوگیری از سوءاستفاده و یا استفاده احتمالی، قلب موجود باید به خارج از ایران ارسال شود.ایران با این موضع مخالفت کرده و اعلام کرد هیچ قطعه‌ای از تجهیزات هسته‌ای خود را به خارج نمی‌فرستد. بعد از گفت‌وگوی طولانی نتیجه آن شد که راهی فنی پیدا شود که تنها امکان استفاده فوری مجدد از کالاندریا وجود نداشته باشد. آنها پیشنهاد دادند که محفظه فولادی کالاندریا با جوشکاری به چند تکه بریده شود.ایران با این پیشنهاد نیز مخالفت و اعلام کرد که قصد دارد این محفظه را به عنوان محصول خلاقیت دانشمندان هسته‌ای برای بازدید مردم و نسل آینده، حفظ کرده و در موزه به نمایش بگذارد. در آخرین مرحله پیشنهاد شد که فقط «منافذ کالاندریا» و نه خود قلب با سیمان پُر شود تا امکان استفاده فوری از آن وجود نداشته باشد.»

لزوم حمایت از دولت برای مقابله با ترامپ
در برهه کنونی که اروپا به دلیل حمایت از ایران روبروی آمريكا ایستاده و برجام در شرایط شکننده‌اي قراردارد، اختلافات داخلی در این حوزه می‌تواند به مثابه پاس گل به آمريكا تعبیر شود و لزوم حفظ منافع ملی باعث می‌گردد تا حمایت از دولت در سیاست خارجی بیش از پیش مورد نیاز باشد.