به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۱۴۳۸۱

ريزگردها؛ مهمترين چالش زيست محيطي

گروه جامعه: قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در سال ۱۳۸۳ فقط سه استان كشورتحت تاثير پديده ريزگردها بوده در حالي كه اكنون ۲۳ استان درگير اين پديده شده اند بنابراين مي توان از ريزگردها به عنوان مهمترين چالش زيست محيطي كشور نام برد.
ريزگردها؛ مهمترين چالش زيست محيطي
علي محمد شاعري افزود: همچنين تغيير آب و هوا، تنش آبي، ادامه پديده جنگل زدايي، تشديد پديده بيابان زايي در كشور، خشك شدن تعدادي از تالاب ها، تهديد تعدادي از زيستگاه هاي حياتي كشور و ادامه روند خشكسالي به علت كاهش ميزان بارندگي وافزايش تبخير و كاهش منابع آبي از ديگر چالش هاي زيست محيطي كشور است كه بايد با مديريت صحيح با آن ها برخورد كرد. وی ابرازاميدواري كرد كه دولت يازدهم با رويكرد جديد و حمايت جدي تر مجلس، دستگاه قضايي و مشاركت همه جانبه مردم و سازمان هاي مردم نهاد بتواند در رفع مشكلات زيست محيطي كشور تلاش كند.

وي گفت: اگربخواهيم محيط زيست سالمي داشته باشيم بايد استانداردهاي زيست محيطي در اجراي تمام طرح هاي عمراني، اقتصادي و توليدي كشور لحاظ شود. شاعري افزود: بايد توسعه و آمايش سرزمين مبتني بر ظرفيت هاي محيطي در كشور نهادينه شود به گونه اي كه هر تصميم و اقدامي كه در طبيعت و محيط زيست كشور گرفته مي شود مبتني بر ظرفيت هاي طبيعي مانند آب، خاك ، هوا و طبيعت كشور باشد.

به گفته وي در حال حاضر حفاظت از محيط زيست يك كشور تنها از جانب مسئولان و مردم آن كشور ممكن نيست به عنوان مثال پديده ريزگردها يك مسئله بين المللي است كه بايد با همكاري هاي بين المللي و منطقه اي مشكلات زيست محيطي حل و فصل شوند.وي اظهارداشت:در سال هاي اخير با توجه به اهميت حفظ محيط زيست حدود ۳۰ مصوبه زيست محيطي در كميسيون زيربنايي دولت به تصويب رسيد. طرح جامع كاهش آلودگي هوا،استاندارد آب و خاك، اخذ عوارض از كشتي هاي آلاينده در دريا، حذف آزبست،افزايش طرح هاي مشمول ارزيابي، آيين نامه ارزيابي زيست محيطي كشور، ضوابط استقرار صنايع كشور، آيين نامه مديريت سبز و استانداردهاي كيفيت آب شرب برخي از اين مصوبات است.

شاعري گفت: همچنين حمل و نقل الكترونيكي كشور، دستورالعمل و ضوابط از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، نحوه بهره برداري از جنگل ها و مراتع كشور، افزايش مديريت پسماند خانگي به ميزان ۹۰ درصد و پسماند هاي بيمارستاني و ويژه حدود ۸۵ درصد از جمله ديگر مصوباتي است كه به تصويب رسيده است.
مرجع : ایرنا

mk
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۵:۲۵
به این برادران عزیزی که در بسیج سازندگی دانشگاه ها شرکت می کنند یه پیشنهاد صادقانه دارم اگه انجام بدهند انشالله این پدیده ریزگردها به دست این عزیزان برطرف می شود
لطفا در قالب تیم های گسترده اقدام به درختکاری در بیابان های کشورهایی چون عراق و عربستان و اردن و .. نمایند تاثیر داره
مسئولین لطفا توجه و رایزنی کنید جهت انجام پروژه (105220)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۰۳:۳۱
بي برنامه گي ،نبود نيروي متخصص بر سركار،عدم نظارت بر بخشهاي مختلف نتيجه اش نابودي محيط زيست واكولوژي طبيعت است (105564)