به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۱۴۵۵۳۸

انیمیشن راهی اثرگذار در ارتباط با کودک

گروه فرهنگ و هنر: در پیچیدگی های جهان کنونی، آموزش مهارت‌های زندگی به نسل جدیدی که قرار است در این پیچیدگی رشد کنند و زندگی، اهمیت غیرقابل توصیفی دارد.
انیمیشن راهی اثرگذار در ارتباط با کودک
ایمان قائم مقامی در روزنامه بهار نوشت: اینکه کودکان مطالب مختلف و مهارت های زندگی را بیاموزند، آن را با عمق وجود خود بپذیرند و به کار گیرند، چنان ارزش و اولویتی برای بسیاری از سیستم‌های آموزشی جهان دارد که برای رسیدن به چنین تعالی سرمایه گذاری‌های بسیاری انجام می‌دهند. یکی از مهمترین شیوه‌های این مهارت آموزی، استفاده از زبان هنر است که بی تردید زبانی تاثیرگذار در دنیای کنونی است. اثربخشی بر دنیای کودکان گرچه از دور سهل به نظر می‌رسد اما دشواری‌های غیرقابل توصیفی و خاص به خود را داراست که امکان ساخت هنر برای این اثربخشی را با مشکلات بسیاری روبرو می کند. گرچه زبان؛ نوشتار و کتاب حائز اهمیت است اما امروزه پویانمایی و بازی های دیجیتالی در نقش تربیت و فرهنگ‌سازی کودکان و نوجوانان کمرنگ‌تر از تاثیر خانواده ها نیست.

طی سال‌های کار در حوزه انیمیشن به این یقین رسیده‌ام که برای ثمربخش بودن در چنین دنیای گسترده‌ای حتما باید در پی مختصات مورد پذیرش کودکان بود. جالب بودن مُحرک هم در یادگیری باید سر تیتر شروع یک تولید فرهنگی آموزشی باشد .موضوع، زمانی پیچیده‌تر می شود که در قالب انیمشن خواسته باشیم مفهومی علمی و مهارتی کاربردی را به کودک آموزش دهیم. این دشواری‌ها را در کارهایی چون «باور» دیده و لمس کرده‌ام. در کلیپ انیمیشن باور این تاثیر را به عینه دیدم، این اثر به پنج زبان زنده دنیا ترجمه و پخش شد و در زیر مجموعه پیکسار والت دیزنی اکران. 

مجموعه اپیزودی بومبالا گومبالا تازه ترین اثری است که برای رونق آموزش‌های انیمیشنی به کودکان ایرانی از اواسط سال ۹۵ کلید خورده و در تلاش هستیم تا پایان اردیبهشت ۹۷ برای پخش در شبکه‌ی خانگی آن را آماده کنیم. فیلمنامه و کیفیت دو اصلی هستند که در تهیه این مجموعه در فهرست اولویت های گروه و عوامل تهیه بوده است و به همین دلیل در طول پروسه تولید برای پرهیز از افتادن در ورطه تجارت و سرعت و کاستن از محتوای خوب، تلاش کردم تا تهیه کننده منصفی برای کار باشم. سعی کردیم تمام مجموعه را به صورت موازی در دو قالب سه پرده ای و طنز آنی تولید نماییم. تکنیک کار تلفیق فریم به فریم و پویانمایی رایانه‌ای می باشد.

فضای شخصیت‌ها جدا از گویش‌ها و نژادها برنامه ریزی شده است تا هر کودکی  از هر قوم و نژادی بتواند با این مجموعه ی صامت به راحتی انیس شود. شخصیت اصلی داستان «فیلی‌لو» می باشد که شخصیتی جذاب و سرگرم کننده دارد. شوخی و شیطنت جز جدایی‌ناپذیر این شخصیت است تا بتواند خود، با بهره گیری از شادی حاصل از خنده و شوخی رسالت خود را نیز به نحو احسن انجام دهد. این تکنیک از آن جهت مورد استفاده واقع شد که گروه به این یقین رسیده بود که دوران ارتباط و پند مستقیم به سر آمده و کودکان دانای امروز را برای اثرگذاری باید با شیوه‌های تازه‌ای روبرو کرد. از این رو هدف ما از تولید بومبالا گومبالا مشخصا پندهای اخلاقی و بازی های سالم می باشد که به صورت غیر مستقیم القاء شود .چنین القایی قطعا می‌تواند به سود کودکان در مقام آموزش گیرنده و ما به عنوان آموزش دهنده باشد. کودکان ایران زمین سرمایه‌هایی هستند که برای حفظ و تربیت آن باید به تازه‌ترین متدها و روش‌های روز آشنا باشیم و آن‌ها را برای این آموزش‌ها به کار گیریم. 

 
برچسب ها: انیمیشن