به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۸ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۴۶۰۶۲

روش‌هایی برای مقابله با وز وز گوش

گروه علمی: با افزایش سن، احتمال تجربه وز وز گوش برای بیشتر ما چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت افزایش می یابد.
روش‌هایی برای مقابله با وز وز گوش
وز وز گوش (Tinnitus) شرایطی عجیب است. تصور کنید یک روز به ناگهان با صدای زنگ، خش خش، یا کلیک در گوش خود مواجه می شوید که منبع آن نامشخص است. این شرایط ممکن است کوتاه مدت باشد یا بی پایان به نظر برسد. شدت یا حجم صدا ممکن است تغییر کند، اما حالتی پایدار داشته و گاهی اوقات حتی در خواب و تمرکز انسان اختلال ایجاد کند.به گزارش "ایزی هلث آپشنز"، این شرایط زندگی فردی مبتلا به وز وز گوش است. بیشتر پزشکان تجربه این شرایط را در نتیجه از دست دادن قدرت شنوایی به واسطه افزایش سن، یک آسیب شنوایی و شاید حتی نشانه ای از اختلال عروقی می دانند.در موارد نادر، وز وز گوش می تواند به دلیل یک تومور یا بیماری مِنیر (Meniere's Disease)، یک اختلال گوش داخلی، ایجاد شود.برخی افراد احتمال بیشتری دارد به وز وز گوش مبتلا شوند که از آن جمله می توان به کارگران ساختمانی و موسیقیدان ها اشاره کرد و این شرایط یکی از دلایل اصلی ناتوانی بین کهنه سربازان محسوب می شود.

به طور معمول، راه حل خاصی برای برطرف کردن این مشکل وجود ندارد. در حقیقت، به بیشتر افرادی که از وز وز گوش رنج می برند گفته می شود که چگونگی کنار آمدن با این شرایط را فرا بگیرند. در همین راستا، مکمل های مختلفی روانه بازار شده اند که مدعی کمک به بهبود وز وز گوش هستند.از آنجایی که وز وز گوش در میان افرادی که سطوحی از شنوایی خود را از دست داده اند، شایع‌تر است، مکمل هایی که ممکن است به آنها کمک کنند شامل ویتامین ها و مواد مغذی می شوند که از سلامت گوش پشتیبانی می کنند و از آن جمله می توان به روی، ویتامین A، فولات، منیزیم و ان-استیل-سیستئین (NAC)، آنتی اکسیدانی که به خنثی کردن رادیکال های آزاد آسیب رسان به قدرت شنوایی کمک می کند، اشاره کرد.به نظر می رسد مکمل ها برای برخی افراد مفید بوده اما این شرایط برای همه صدق نمی کند. آیا درمان وز وز گوش با توجه به دلیل آن می تواند برای هر نفر منحصر به فرد باشد؟ پاسخ به این پرسش دشوار است. اما اگر تاکنون این شرایط را تجربه نکرده اید مد نظر قرار دادن یک عادت ممکن است احتمال مواجهه با آن را کاهش دهد.

مطالعه ای که در بیمارستان بریگهام انجام شد، نشان داد برخی نوشیدنی ها می توانند خطر تجربه این اختلال شنوایی را کاهش دهند. این پژوهش که با بررسی شرایط وقوع وز وز گوش بین 65 هزار زن انجام شد، نشان داد مصرف نوشیدنی های کافئین‌دار، مانند قهوه و چای، ممکن است به پیشگیری از وز وز گوش کمک کند. تجزیه و تحلیلی که یک بازه زمانی 18 ساله را پوشش می داد، نشان داد زنانی که بیشترین میزان مصرف کافئین را داشته اند، کمترین میزان وز وز گوش را گزارش کرده اند.پژوهشگران دریافتند احتمال ابتلا به وز وز گوش در زنانی که روزانه بین 450 تا 600 میلی گرم کافئین (حدود 4.5 فنجان قهوه) مصرف می کردند نسبت به آنهایی که کمتر از 150 میلی گرم کافئین (حدود 1.5 فنجان قهوه) مصرف می کردند، 15 درصد کمتر بوده است. این میزان کاهش خطر برای زنان در تمامی سنین مشابه بود.دلیلی که در پس این ارتباط وجود دارد همچنان نامشخص است. به گفته پژوهشگران، ما می دانیم که کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و پژوهش های پیشین نشان داده اند که این ماده اثر مستقیم بر گوش داخلی دارد.

پژوهشگران در بیمارستان بریگهام انجام مطالعات بیشتر برای درک چرایی این اثر کافئین و این که اثرگذاری بر سیستم عصبی مرکزی چگونه با شنوایی پیوند خورده است را برنامه ریزی کرده اند.این امیدواری وجود دارد که نوشیدن چای و قهوه بتواند به مردان نیز در پیشگیری از وز وز گوش کمک کند. اما گزینه امیدوارکننده دیگری نیز در این زمینه وجود دارد.پژوهشی دیگر در دانشگاه لستر نشان داده است که یک رژیم غذایی سرشار از منیزیم ممکن است به کاهش احتمال تجربه وز وز گوش کمک کند.پس برای پیشگیری از وز وز گوش می توانید افزایش مصرف منیزیم که به روش های مختلف سلامت انسان را بهبود می بخشد و نوشیدن چای و قهوه (انتخاب چای سبز از بهترین گزینه هاست زیرا فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند) را مد نظر قرار دهید، اما از مصرف شبانه کافئین پرهیز کنید زیرا می تواند به مشکلات خواب منجر شود.اگر به وز وز گوش مواجه هستید فراگیری به خواب رفتن با کمک موسیقی یا استفاده از یک دستگاه صوتی را مد نظر قرار دهید.مطالعه ای دیگر نشان داده است که صدایی واقعی از یک منبع خارجی، مانند رادیو یا یک دستگاه صوتی، می تواند زنگ زدن و وز وز گوش را از بین برده یا کاهش دهد تا مانعی در به خواب رفتن فرد ایجاد نکند.
مرجع : عصر ایران
برچسب ها: وزوز گوش سلامت