به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۱۴۷۳۲
چه کسانی در اولين روز كاري، توفیقی را همراهی کردند؟

سرپرست وزارت علوم: با زبان سیاسی با کسی صحبت نمي‌کنم

گروه سياسي: دكتر جعفر توفیقی در اولين روز كاري خود در وزارت علوم و در حاليكه چند نفر از فعالان دانشگاهي اصلاح‌طلب وی را همراهی ‌مي‌کردند، با بیان اینکه ممکن است به حزب و گروهی گرایش داشته باشم، در عین حال تاکید کرد که وابسته به هیچ دسته، گروه یا حزبی نیستم.
سرپرست وزارت علوم: با زبان سیاسی با کسی صحبت نمي‌کنم
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که قبل از ظهر امروز یکشنبه دفتر کارش در وزارت علوم را از کامران دانشجو تحویل گرفت، در مراسم معارفه‌ خود و تودیع وزیر سابق علوم که در ساختمان مرکزی وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه کشور باید در دست مردم باشد، اظهار کرد: اعتقاد ندارم که کشور باید توسط حزب خاصی اداره شود، چرا که هیچ گروهی نمی‌تواند به تنهایی اهداف کشور را محقق سازد. من به دانشجویان نیز گفته‌ام که از فعالیت‌های سیاسی آنها حمایت می‌کنم، اما تا جایی که به علم و دانشگاه لطمه وارد نشود، چرا که دانشگاه جای حزب نیست و نباید در آن کار حرفه‌ای سیاسی شود. سرپرست وزارت علوم، با تاکید بر پرهیز از دو قطبی شدن دانشگاه‌ها، تصریح کرد: دانشگاه با علم دوقطبی نمی‌شود، بنابراین به سیاست نیز باید در حدی اهمیت داد که رفاقت‌ها و همکاری‌های ما خراب نشود.

توفیقی همچنین درباره صحبت‌های خصوصی‌اش با دکتر دانشجو پیش از این جلسه، اظهارکرد: برنامه من ادامه راه فعلی است که در کشور قوانینش هم از جمله سند چشم‌انداز، سند نقشه جامع علمی کشور، برنامه پنجم توسعه و ... است، اینکه بخواهیم ادعا کنیم برنامه‌ جدیدی داریم، لازم نیست اما باید همت به اجرای برنامه‌های موجود بنهیم. برنامه‌های خوبی نیز در بخش‌هایی از برنامه چهارم توسعه است که باید ادامه پیدا کند. سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه من معمولا به عنوان منتقد سیاست‌های علمی حرف می‌زنم، تصریح کرد: این موضوع هیچ وقت باعث نشده که من قدردان حرکت‌های گذشته نباشم، چرا که امروز بر هیچ کس پوشیده نیست که کشور در زمینه علمی راه پر پیچ و خمی را آمده و راه درازی نیز در پیش دارد. وی با بیان اینکه اینگونه مسئولیت‌ها آمد و شد است، گفت: تا جایی که در توان دارم از دستاوردهای خوب این چهار سال حفاظت می‌کنم.

توفیقی ارتباط با صنعت، رشد مقالات علمی، برنامه‌های آموزشی، تعداد دانشجو و گسترش تحصیلات تکمیلی را از جمله افتخارات آموزش عالی در کشور دانست و گفت: در عین حال همه ما نقطه ضعف‌هایی داریم که قابل انکار نیست، از سوی دیگر کشور با محدودیت‌هایی مواجه است که نمی‌تواند یک شبه به همه آرمان‌های برسد. مهم این است که راه را دنبال کنیم و از تجربیات یکدیگر استفاده کرده و به سرمنزل مقصد برسیم. وی با بیان اینکه اگر نقدی بوده برای دلسوزی بوده است، تصریح کرد: ما سرمایه‌ای به نام نظام اسلامی داریم که باید از آن با چنگ و دندان حفاظت کنیم که در این زمینه مهم‌ترین ابزارمان علم و فناوری است. توفیقی با بیان اینکه شاخص‌های علمی امروز بیشتر از شاخص‌های دیگر نمود پیدا کرده است، گفت: این موضوع را مرهون تلاش‌های گذشتگان و دکتر دانشجو بوده‌ایم که از این موضوع قدرشناسی می‌کنم و خواهش می‌کنم که اگر توصیه‌ای هم دارند به ما بگویند. وی افزود: ما از سال 66 در دانشگاه تربیت مدرس با برادران دانشجو همکار بوده‌ایم، اما به هر حال هر کاری که بکنیم، گرایشات سیاسی خود را داریم، اما از نظر من این موضوعات در مقابل رفاقت و همکاری و پیشرفت کشور بی‌اهمیت است.

به خودم اجازه ندادم، با زبان سیاسی با کسی صحبت کنم


سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه هیچ وقت به خودم اجازه ندادم، با زبان سیاسی با کسی صحبت کنم، تصریح کرد: عقاید سیاسی مثل حباب روی آب است و ممکن است تغییر کند، بنابراین ارزش ندارد به دلیل دیدگاه‌های سیاسی ارتباط خود را با دوست و همکارمان خراب کنیم. توفیقی با بیان اینکه بعضا در جامعه دیده می‌شود که برخی با زبان سیاسی سخن می‌گویند، تصریح کرد: زبان سیاسی از همان اول اختلاف است و همه حسن‌ها را آلوده و تخریب می‌کند. وی لازمه اجرای برنامه‌ها را همکاری بین همه مسئولان دانست و گفت: باید نقاط قوت را به یکدیگر بگوییم و نقاط ضعف را در خفا گزارش دهیم. سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها سرمایه هستند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند هر تحولی را ایجاد کنند، ما بهترین استعدادها و سرمایه‌های انسانی را داریم و هر عاملی که بخواهد تفرقه ایجاد کند و یا یکپارچگی را به هم بزند، مردود است. توفیقی خطاب به کامران دانشجو و مدیران وی، تصریح کرد: می‌دانم که چقدر محدودیت دارید و با وجود این، چقدر زحمت می‌کشید. این دستاوردهایی که با وجود تحریم‌ها و کمبود منابع و امکانات کسب شده است، دلیلش کار کردن با عشق و علاقه و انگیزه است.

وی با بیان اینکه این بحث با دکتر روحانی هم مطرح شد که پس از دوران سرپرستی چه اتفاقی می‌افتد؟ اظهارکرد: این بحث برای من مهم نیست، چرا که اگر احساس کنم که یک روز هم می‌توانم کمک کنم، احساس وظیفه خواهم کرد و این خدمت است. سرپرست وزارت علوم همچنین با بیان اینکه وزارت علوم مسئولیت بزرگی در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری دارد، گفت: دکتر دانشجو نیز دستاوردهایی در این زمینه داشته‌اند که مایلند بیشتر توسعه پیدا کند و بر روی آن تاکید دارند که این موضوع را نیز به من هم گفته‌اند.

پرهیز از مدیریت سیاسی دغدغه من است


سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نخستین نشست خبری خود در نخستین روز کاری در وزارت علوم، با تاکید بر استقلال دانشگاه‌ها، گفت: آرامش در دانشگاه‌ها نباید به قیمت سکوت، رکود و کم صدایی باشد. توفیقی با بیان اینکه برنامه ما حفظ و تداوم دستاوردهای علمی است که با همکاری‌های دسته جمعی کسب شده است، گفت: در کشور ما برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی صورت گرفته و کمبودی از نظر برنامه نداریم، چرا که ما برنامه‌هایی از جمله سند چشم‌انداز 20 ساله، سیاست‌های کلی نظام، نقشه جامع علمی کشور و برنامه چهارم و پنجم توسعه را داریم که باید دنبال شود، بنابراین کشور از لحاظ برنامه‌ریزی بسیار غنی است.

وی با بیان اینکه آنچه ما نیاز داریم، اجرایی و عملیاتی کردن این برنامه‌هاست، اظهارکرد: این امر به کمک دانشگاهیان محقق نخواهد شد و از سوی دیگر سندی برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز تدوین شده که این موضوع نشان می‌دهد نخبگان، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان تلاش کردند کشور را به بهترین نقطه علمی برسانند. سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه دغدغه فکری من این است که در دانشگاه‌ها از مدیریت‌های سیاسی پرهیز کنیم، افزود: موفقیت همه این برنامه‌ها مستلزم مدیریت علمی و کارشناسی است. توفیقی، مدیریت سیاسی را آفت دانشگاه‌ها دانست و گفت: این نوع مدیریت دانشگاه‌ها را قطب‌بندی کرده و باعث تحلیل انرژی‌ها می‌شود. وی با بیان اینکه زبان علم و کارشناسی، وحدت‌آفرین است، اظهارکرد: این نوع زبان یکپارچگی و همکاری و رفاه و همدلی ایجاد می‌کند، اما زبان سیاسی باعث ایجاد تفرقه می‌شود.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه تجربه نشان می‌دهد که فعالیت‌های یک‌جانبه‌گرایانه و با رنگ و بوی سیاسی موفق نبوده است، تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای است که ما نباید هیچ‌ کدام از ظرفیت‌هایمان را از دست بدهیم، بلکه باید زمینه را برای تحقق برنامه‌ها فراهم کنیم. وی با اشاره به اولویت‌های خود در اداره وزارت علوم بر اساس برنامه‌های موجود، تصریح کرد: ماده 49 قانون برنامه چهارم و ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه که به هیات امنایی اداره شدن دانشگاه‌ها اشاره دارد، از برجسته‌ترین نقاط برنامه‌های ماست.

توفیقی افزود: به نظرم این قانون جزو برجسته‌ترین دستاوردهای نظام بوده که اوج اعتماد خود را به دانشگاه‌ها نشان داده است، خوشبختانه این موضوع قانون است و همه آن را تایید کرده‌اند که اگر برای این قانون برنامه‌ریزی شود، سرعت پیشرفت دانشگاه‌ها و رضایت دانشگاهیان به مراتب بیشتر خواهد بود. سرپرست وزارت علوم همچنین بر افزایش کیفیت آموزش عالی تاکید کرد و گفت: دستاوردهای علمی کشور بسیار چشمگیر است که از جمله می‌توان به توسعه تحصیلات تکمیلی اشاره کرد که نقطه قوت است، البته باید با تامین منابع و امکانات، تقویت همکاری‌های چند جانبه، ایجاد شبکه بین دانشمندان و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، کیفیت آموزش عالی را افزایش دهیم تا دستاوردهایمان لطمه نخورد.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد مقالات علمی جزو افتخارات کشور است، اظهارکرد: این موضوع باید ادامه پیدا کند، همچنین در ادامه آن به نحوه استفاده از این مقالات نیز توجه شود. توفیقی افزود: یکی از انتقاداتی که به نظام آموزش عالی وارد است، این است که مقالات زیادی ایجاد می‌کند، اما در بهره‌برداری از آنها به خوبی عمل نکرده است، ما باید این نقیصه را برطرف کنیم که دانشگاهیان ما این کار را انجام خواهند داد، بنابراین با این کار هم تعداد مقالات ما افزایش پیدا می‌کند و هم نحوه استفاده از آنها مشخص می‌شود. به گفته سرپرست وزارت علوم، تاکید بر پژوهش‌های کاربردی و کاربردی‌تر کردن تحقیقات دانشجویی یکی دیگر از اولویت‌هایی است که وزارتخانه دنبال خواهد کرد.

بازنگری علوم انسانی باید ادامه پیدا کند


وی همچنین بر بحث بازنگری علوم انسانی تاکید کرد و گفت: در این زمینه فعالیت‌هایی را شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز کرده که باید ادامه پیدا کند و ببینیم که چگونه می‌توانیم آن را به بهترین نحو ارائه کنیم. کشور ما فرهنگ ارزش‌مدار و دین‌داری دارد که علوم انسانی نیز یکی از زیرساخت‌های آن است که در این زمینه با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی می‌توانیم سرآمد باشیم. سرپرست وزارت علوم همچنین به موضوع تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی فناوری اشاره و تصریح کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت تنها از طریق تکنولوژی و تجاری‌سازی آن امکان‌پذیر است و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته که ما باید با معاونت علمی ریاست جمهوری نیز همکاری کنیم تا بتوانیم چرخه تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی آن که در همه اسناد نیز ذکر شده است را محقق سازیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در زمینه طرح آمایش سرزمینی، گفت: سند آمایش آموزش عالی، سند خوبی است تا بتواند برای دانش‌آموختگان علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی، عدالت آموزشی را نیز گسترش دهد. توفیقی با تاکید بر تقویت همکاری بین وزارت علوم و دیگر نهادهای مرتبط با بحث آموزش و پژوهش، اظهارکرد: اجرای برنامه‌ها یک حرکت دسته‌جمعی را می‌طلبد و همه باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند تا با حداکثر استفاده از منابع محدود بتوانیم اهداف را تحقق ببخشیم. سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان هم به وزارت علوم و هم به وزارت اقتصاد و کار مربوط می‌شود، گفت: وظیفه وزارت علوم، تصویب برنامه‌های آموزشی و بازار کار و وظیفه وزارت اقتصاد ایجاد ظرفیت بیشتر برای اشتغال است. توفیقی تصریح کرد: حجم اقتصاد ما باید افزایش یابد و این ظرفیت را نیز دارد، بنابراین حل مشکل اشتغال یک مسئولیت دوطرفه است که باید همه دست در دست هم داده و این مسئله را حل کنند. به گفته سرپرست وزارت علوم، بحث کارآفرینی را باید توسعه یابد و آیین‌نامه‌ها، مقررات و برخی حمایت‌های دولت در این زمینه باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. وی موضوعات مربوط به ایثارگران، جانبازان و آزادگان را از موضوعات مورد توجه وزارت علوم عنوان کرد و گفت: خدمات این افراد باید در راس کارهای دانشگاه قرار بگیرد، تابحال همه احساس مسئولیت کرده‌اند، اما تا جایی که امکان دارد باید این خدمات تقویت شود.

پیشرفت علمی کشور در گروی مشارکت دانشگاهیان است


سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه نظام مدیریت در دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که حضور دانشگاهیان را حداکثر کند، تصریح کرد: پیشرفت علمی کشور در گروی مشارکت دانشگاهیان است، بنابراین باید اختیاراتی را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم، چرا که بعضا دانشگاه‌ها گله‌مندند که مشارکت چندانی در سیاست‌گذاری‌ها ندارد که در این موضوع باید تجدیدنظر شود. وی با بیان اینکه ما اعتقاد داریم دانشگاه‌ها باید از امکانات وسیعی برخوردار باشند، اظهارکرد: در نقطه مقابل نیز دانشگاه‌ها باید در قبال منابع مصرفی خود به مردم پاسخگو باشند و احساس مسئولیت کنند. توفیقی تاکید کرد: دانشگاه‌ها در قبال فرهنگ و اخلاق مسئول هستند، اما باید این کارها به خود دانشگاه‌ها واگذار شود، چرا که خودشان می‌توانند به خوبی در این زمینه فعالیت کنند. سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 2500 موسسه آموزش عالی در سراسر کشور داریم، گفت: این موضوع نقش مهمی در عدالت آموزشی دارد و نشان می‌دهد که تمام مردم و نمایندگان مجلس با آموزش عالی سر و کار دارند، بنابراین نمایندگان مجلس می‌توانند نقش بسیار مهمی در تصحیح مسیر آموزش عالی داشته باشند و نقاط ضعف را بررسی کرده و علاوه بر بازتاب آن به ما در مجلس برای رفع آنها تلاش کنند.

با پیش شرط وزارت نیامده‌ام اما ممکن است به عنوان وزیر علوم معرفی شوم


وی با بیان اینکه خدمت در این نظام را وظیفه و نعمت تلقی می‌کنم، گفت: من با پیش شرط وزارت نیامده‌ام، بنابراین اگر حضورم چند روز هم باشد، برای من فرقی نمی‌کند و مهم این است که در این مدت خدمت کنم، اما خودم پیش‌بینی می‌کنم که ممکن است به عنوان وزیر علوم معرفی شوم.

تغییرات مدیریتی در دانشگاه‌ها در حد ضرورت انجام می‌شود


توفیقی با بیان اینکه تغییرات مدیریتی در دانشگاه‌ها در حد ضرورت انجام می‌شود، گفت: اینکه بگوییم در این زمینه چنین اراده‌ای وجود دارد و یک اصل ثابت و فراگیر است، نیست. اما مردم و دانشگاهیان در انتخابات ریاست جمهوری مطالباتی داشته که ما باید در این مسیر حرکت کنیم و از سوی دیگر در دولت تدبیر و امید آقای روحانی محورهایی را مطرح کرد که بر این اساس مردم به او رای دادند، بنابراین انتظارشان این است که این دولت در مسیر این مطالبات حرکت کند. سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه برنامه‌های خود را بر اساس قوانین موجود در کشور و اسناد علمی تنظیم خواهم کرد، گفت: یکی از محورهایی که باید جدی‌تر دنبال کنیم، بحث اختیارات دانشگاه‌ها است، چرا که در مواردی از جمله پذیرش دانشجوی دکتری بیش از حد تمرکزگرایانه عمل شده است. در برنامه چهارم و پنجم توسعه پیش‌بینی شده که دانشگاه‌ها با مصوبات هیات امنای خودشان اداره شوند. بنابراین اگر بخواهیم در چهار سال گذشته به نکته‌ای به صورت انتقادی نگاه کنیم، محورش مسئله تمرکزگرایی است و اگر به این قانون برگردیم، بسیاری از این مشکلات قابل حل است.

وی با بیان اینکه فضای دانشگاه باید آرام و بدون تنش باشد، تصریح کرد: این موضوع مهم‌ترین بستر برای کارکرد دانشگاه‌هاست که در حال حاضر نیز در دانشگاه‌ها فراهم است، اما باید به دنبال آرامشی باشیم که دانشگاه‌ها در عین حال در آن نشاط داشته و فضای بحث و تبادل نظر فراهم باشد، بنابراین برنامه ما این است که فضای آرام در عین آگاهی و شعور سیاسی حفظ کنیم. توفیقی با بیان اینکه برنامه توسعه تشکل‌ها در چارچوب قانون انجام می‌شود، گفت: آرامش نباید به قیمت سکوت، رکود و کم صدایی باشد. بلکه باید فضای باز اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد و نوع‌اندیشی که یکی از مهم‌ترین کارکردهای دانشگاه است، اتفاق بیفتد که این موضوع با تکثرگرایی و ایجاد تنوع محقق می‌شود. بنابراین اگر به دانشجوها اعتماد کنیم و محور خود را قانون اساسی قرار دهیم، هم به آرامش می‌رسیم و هم رضایتمندی دانشجویان را خواهیم داشت.

ما مدافع واگذاری اختیار بیشتر به دانشگاه‌ها هستیم


سرپرست وزارت علوم افزود: ما مدافع واگذاری اختیار بیشتر به دانشگاه‌ها هستیم، اما واقفیم که بعضا در نظام مدیریت دانشگاه‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد، اما باید این مشکلات را در مسیر نظام مدیریت غیرمتمرکز حل کنیم. وی با بیان اینکه با برگزاری جلسات متعدد و آشنایی مدیران می‌توان مشکلات را حل کرد، اظهار کرد: ما در فاصله سال‌های 80 تا 84 بسیاری از اختیارات را به دانشگاه‌ها واگذار کردیم و قبول دارم مشکلاتی نیز داشتیم، اما اعتقاد دارم که حل مشکلات نباید با بازگشت سیستم متمرکز انجام شود. توفیقی با بیان اینکه مشکلات دانشگاه باید به واسطه مدیران آگاه و قوی حل شود، تصریح کرد: البته اشاره‌ای به این موضوع ندارم که الان مدیران نالایق هستند، بلکه تنها بحث آگاهی‌بخشی مطرح است.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه بحث استقلال دانشگاه‌ها در قانون به صراحت تعریف شده است، درباره تعریف آن گفت: منظور از استقلال دانشگاه‌ها این است که دانشگاه‌ها در زمینه مسائل اداری، مالی، استخدامی، تشکیلاتی و برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی با هیات امنای خود مواجهند. وی افزود: بعضا تصور می‌شود که منظور از این استقلال، استقلال سیاسی است، اما چنین نیست و دانشگاه‌ها در نهایت به سیاست‌های نظام و قانون اساسی تعهد دارند.

نباید اجازه دهیم بازنشستگی به ابزاری سیاسی تبدیل شود


توفیقی همچنین درباره بحث بازنشستگی اساتید دانشگاه‌، گفت: این موضوع یک روال اداری دارد که در همه دنیا نیز مرسوم است، اما چیزی که باید مراقبت شود، این است که نباید اجازه دهیم بازنشستگی به ابزاری سیاسی تبدیل شود، البته انشاءالله تاکنون چنین نبوده و نمی‌خواهم پیش قضاوت کنم. سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: در ماه‌های اخیر وزارت علوم بارها اعلام کرده اگر بازنشسته‌ای فکر می‌کند به اشتباه بازنشسته شده است، به ما مراجعه کند که به نظرم بهترین راه این است که در وزارت علوم باز باشد، همچنین آیین‌نامه‌ها نیز اگر نواقصی داشته باشد، مورد بازنگری قرار می‌گیرد. به طور کلی هدف ما این است که دانشگاهیان با رضایتمندی و فعالیت‌های علمی خود تمرکز کنند.

وی با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی یک نقطه قوت است، تصریح کرد: بخش مهمی از بسیاری از دستاوردهای پژوهشی کشور ما مرهون توسعه تحصیلات تکمیلی است، اما در عین حال ما نباید کیفیت را رها کنیم و باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که به کیفیت کمک کند که از جمله این سیاست‌ها، تزریق منابع، تجهیز دانشگاه‌ها و زیرساخت‌های علمی و همچنین توسعه ارتباط علمی دانشگاه‌ها با دنیاست. توفیقی تاکید کرد که همچنین باید دقت بیشتری بر روی استانداردهای ورودی و خروجی در دانشگاه‌ها داشته باشیم که دانشجو با چه شاخص‌هایی وارد دانشگاه شده و چگونه از آن خارج می‌شود. سرپرست وزارت علوم درباره احتمال تغییر در معاونت‌های وزارت علوم، گفت: من در تغییر معاونت‌ها همیشه به ضرورت‌ها اکتفا می‌کنم. البته بعضا خود معاونت‌ها علاقه‌مندند که در این مجموعه حضور نداشته باشند که تابحال چند مورد هم در این باره شنیده‌ام که طبیعی نیز به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه معاونان حال حاضر وزارت علوم از دوستان، همکاران و بعضا هم رشته‌ای‌های من بوده‌اند، تصریح کرد: من به همه آنها احترام می‌گذارم، اما در عین حال باید قبول کنیم هر وزیری که روی کار می‌آید، ضمن احترام به دستاوردهای قبلی، می‌خواهد که نوآوری‌های خودش را نیز داشته باشد که این موضوع در همه دوره‌ها نیز وجود داشته است، بنابراین متناسب با سیاست‌های خودش، همکارانش را انتخاب می‌کند و این موضوع نباید هیچ‌گونه بی‌احترامی تلقی شود. توفیقی همچنین حوزه ورزش و تربیت‌بدنی را حوزه‌ای حیاتی عنوان کرد و گفت: در دنیای امروز بحث ورزش و تربیت‌بدنی بخشی از نظام آموزش عالی است و دانشگاه تنها در کلاس‌های درسی خلاصه نمی‌شود، ما امروز دانش‌آموخته‌ای می‌خواهیم با مهارت‌های زیاد.

سرپرست وزارت علوم افزود: از سوی دیگر توجه به بحث تربیت‌بدنی می‌تواند فضای دانشگاه را پرنشاط کند و در توسعه سلامت فکری و بدنی دانشجویان بسیار مفید باشد. وی همچنین بر توسعه کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کرد و گفت: این موضوع آغاز شده و فعالیت‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است و اگر این کرسی‌ها تقویت و پیگیری شود، به بهتر شدن فضای دانشگاه‌ها بسیار کمک خواهد کرد. توفیقی در پایان تاکید کرد: شعار ما آرامش در عین تلاش و فعالیت، بحث و تبادل نظر و بحث است.

گفتني اينكه در روز اول کاری جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، علی‌محمد حاضری و نجفقلی حبیبی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و انجمن اسلامی مدرسین، رحیم ابوالحسنی عضو حزب اعتماد ملی و محسنی مدیرکل حراست وزارت علوم در زمان وزارت دكتر معین حضور داشتند.

۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۶:۴۷
توفیقی ما پشتتیم......................... (113121)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۱:۰۶
بلکه با کسی حرف سیاسی نمی زنید اما سیاسی عمل می کنید
امیدوارم که مجلس پای شما را از رسیدن به این وزارتخانه کوتاه کند (113451)
روحانی بازهم مچکریم
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۷:۱۳
توفیق الهیت را ازخداوند خواستاریم.باشدکه سایه سنگین وسیاسی امثال دانشجو(که به اندازه یک دانش آموز پیش دبستانی هم قدرت مدیریت نداشت )برای همیشه ازسردانش ما کاسته شود. (113148)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۷:۱۴
به امید معرفی ایشان به عنوان وزیر علوم...
درود بر دکتر توفیقی... (113150)
زهرا
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۷:۵۲
آقای دکتر و سایر مسئولان..لطفا یه فکری به حال دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری بیکار بکنید...ما دیگه امیدی به آینده نداریم.. (113177)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۸:۲۳
از دانشگاه صنعتي اصفهان بي صبرانه منتظر تغيير رياست دانشگاه هستيم ، چرا كه در دوره ايشان جو شديد امنيتي بر دانشگاه حاكم شده و تعداد كثيري از اساتيد كار آمد به دليل گرايشات سياسي و مشكلات شخصي با رييس دانشگاه بازنشسته اجباري شدند. (113204)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۹:۴۰
آقای خوشتیپ هم باید بساطش و جمع کنه
تنها دستاوردش همین تفکیک جنسیتی بود (113250)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۰:۳۱
جناب وزیر جلوی این مدرک دادن کیلویی رو بگیرید (113271)
میثم
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۱:۰۱
پیش به سوی اصلاحات (113289)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۱:۰۱
گرایشات سیاسی خود را داریم، اما از نظر من این موضوعات در مقابل رفاقت و همکاری و پیشرفت کشور بی‌اهمیت است. (113290)
عصاره الانتوئین
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۱:۴۴
آقای رسایی حالا میخوای چیکار کنی؟؟ (113326)
احمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۱:۴۸
بهتره رییس دنشگاه آزاد و روسای دانشگاه های مهم کشور رو عوض کنید تا ترم شروع نشده (113327)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۲:۳۱
جناب آقای توفیقی من یک جوان 35 ساله (دلم رو نگاه کنید 50 ساله) با مدرک دکتری به دلیل داشتن تفکرات درویشی و صوفی گری بی کارم در حالی که معتبرترین دانشگاه های ایران صلاحیت علمی بنده را تأیید کردند و هیچ محکومیتی ندارم و تا کنون کار خلاف شرع و عرفی هم مرتکب نشده ام. امثال من که بی جهت جوانیشان بیهوده هدر می رود کم نیستند. لطفا فکری به حال جوانانی مثل من و امثال من بکنید. (113354)
رفیق
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۳:۵۱
دکتر توفیقی گزینه مناسبی برای وزارت علوم است چرا که هم تجربه هم تخصص وهم تعهد دارد به امید اینکه آقای روحانی به این مهم توجه کند . (113400)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۱:۳۵
آخرش نفهميديم مرد آسانسورى آقاى دانشجو بود يا نه؟؟؟؟؟ (113472)
صبح صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۲:۲۰
جناب دانشجودوران تروریست بازی تمام شد (113483)
سونیا
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۳:۲۰
بهتره رئیس این دانشگاه علم و صنعت هم عوض بشه....بخدا از خفقان تو این دانشگاه خسته شدیم (113490)